גורמים בשירותי התעופה האזרחיים של קנדה מותחים ביקורת קשה כלפי הגוף שאמון על חקירת תצפיות עב"מים במדינה – וטוענים שהם נמנעים באופן גורף מלבדוק דיווחים של טייסים מקומיים. ג'וק ויליאמס, יועץ תעופה אזרחי וטייס לשעבר בחיל האוויר המלכותי של קנדה, הגיב לתופעה בריאיון לאתר האינטרנט Vice וגרס כי החוקרים פשוט "זורקים את הדו"חות".

"מישהו שם זורק את הדו"חות, לאף אחד שם לא אכפת", טען בשיחה עם כתבים. "לא מצאתי שום ראיות שמצביעות על כך שבוחנים את הדיווחים האלה או כל דבר אחר. יש ראיות לכך שמגיעים אליהם דיווחים ומצד שני, יש ראיות לכך שהם לא עושים כלום. כלומר, זה בכלל לא מעניין אותם. אלו אנשים שמקבלים שכר כדי לבדוק את התופעות האלה. המינימום שהם יכולים לעשות זה לחקור אותן".

באתר Vice העלו לאחרונה שורת דיווחים, חלקם מסווגים, שעל פי בדיקה שלהם מעולם לא נבחנו. מקרה אחד מספטמבר של 2016 חשף כיצד טייס של חברת Jazz ראה שלושה אורות אדומים בגובה של 28 אלף רגל באזור קו החוף של בריטיש קולומביה, מערב קנדה. למרות זאת, סקירת מכ"ם העלתה שאין שום כלי תעופה באוויר ברדיוס של 150 ק"מ. הדיווח הגיע בסופו של דבר לסוכנות המודיעין, המעקב והתצפיות של חיל האוויר הקנדי (AFISRA: היחידה הסודית שחוקרת תצפיות עב"מים), אבל אין שום אינדיקציה שאלו בדקו את התקרית.

ויליאמס הגיב לתקרית טיסת Jazz ומתח ביקורת על AFISRA. "אני לא שולל את זה שהטייסים ראו אורות אדומים", ציין. "ייתכן שהמקור שלהם בלתי ידוע, ייתכן גם שלא – מי יודע? דבר אחד אני בטוח לגביו, אני מאוד לא מתרשם מהרמה שם ב-AFISRA". כמו כן, זה לא היה הדיווח היחיד בשנת 2016.

באפריל של אותה שנה, טייס של חברת WestJet דיווח אורות בוהקים שעברו מעליו צפונית לעיר טורונטו. בדצמבר, מגדל פיקוח באדמונטון העביר דיווח מטיסה של Qatar Airways לפיו נצפו אורות מסתוריים באזור המערבי של מדינת אלברטה – בשני המקרים אין אינדיקציה ש-AFISRA חקרו את התקריות.

ב-21 בנובמבר, 2018, טייס של חיל האוויר המלכותי הקנדי דיווח שראה "שלושה אורות אדומים מתעופפים בגובה של אנטנה סלולרית" באזור אלברטה. בהמשך הדו"ח נמסר: "תצפתי על האורות במשך כמה רגעים, עד שהם המריאו לכיוון המערב ונעלמו". כמה שעות קודם לכן, תחנת מכ"ם של NORAD (פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה) זיהתה כלי טיס בלתי מזוהה טס מכיוון האוקיינוס האטלנטי לניופאונדלנד, מזרח קנדה. טייסי קרב הוזעקו לאזור, אבל לא מצאו דבר.

דוברות חיל האוויר המלכותי של קנדה הגיבו לכתבה וציינו שחלק מהאירועים הוגדרו כ"תקלות ציוד", או "False Positive" כמו במקרה אליו הוזעקו מטוסי קרב בניופאונדלנד. "תקריות כאלה קורות מכל מיני סיבות", לשון התגובה. "מתופעות מטאורולוגיות ועד להקות של ציפורים. זה לא יוצא דופן. חשוב לזכור תמיד שעצמים בלתי מזוהים בשמיים, הם קודם כל בלתי מזוהים".

עוד נמסר כי חיל האוויר המלכותי של קנדה פועל בשיתוף פעולה מלא עם NORAD והאמריקאים, אבל הם בדרך כלל לא חוקרים תצפיות של עב"מים או תופעות אוויריות בלתי מוסברות אלא אם הן מהוות סכנה פוטנציאלית.