מאמר שפורסם בימים האחרונים הסעיר את עולם המדע והאומנות, לאחר שהוא חשף כי "אפקט המבט של המונה ליזה" לא תקף על המונה ליזה. גרנוט הורצמן וסבסטיאן לות', צמד המחברים של המאמר וחוקרים מאוניברסיטת בילפלד בגרמניה, טוענים שלא רק שמבטה של האישה המסתורית לא עוקב אחר הצופים – אלא שהיא בכלל לא מסתכלת על אף אחד.

המאמר עצמו פורסם בכתב העת i-Perception, שם הורצמן מדגיש כי "אפקט המבט של המונה ליזה" היא תופעה אמיתית לחלוטין. "אם מבטו של אובייקט מצולם או מצויר ממורכז, אז גם אדם שצופה בו מזווית חדה ירגיש שהמבט עוקב אחריו", כתב החוקר הגרמני. "כל עוד מבטו של האובייקט לא חורג ב-5 מעלות ממרכז הפרספקטיבה של הצופה, האפקט הזה מתקיים" – ומהמחקר שלו עולה שלא כך הדבר עם ציור של ליאונרדו דה וינצ'י.

הורצמן ולות' הגיעו למסקנה שמבטה של המונה ליזה לא ממורכז לאחר שהם בחנו יישומים של "אפקט המבט של המונה ליזה" בדמויות של בינה מלאכותית. בשלב מסוים, הורצמן הביט ביצירה של דה וינצ'י, כשלפתע הוא הבחין במשהו שהוא לא שם לב אליו. "חשבתי לעצמי: 'רגע, היא בכלל לא מסתכלת עליי'", מספר החוקר. מאוחר יותר, שני החוקרים הזמינו קבוצת מחקר של 24 אנשים בשביל לאשש את החשד שלהם.

במאמר שלהם בנושא, ניתן לראות את ממצאי המחקר. לטענתם, זווית המבט של המונה ליזה עומדת על קצת יותר מ-15 מעלות ימינה מהפרספקטיבה של הצופים. כלומר, הזווית חורגת מן הגבולות האופטימליים בשביל ליצור את "אפקט המבט של המונה ליזה" וסותרת את הטענה שהדמות מסתכלת על הצופה – ולמרות זאת, רבים טוענים שהיא מסתכלת עליהם.

בראיון לאתר האינטרנט Live Science, הורצמן התייחס לטענות שמבטה של המונה ליזה מופנה אל הצופים וטען כי הוא לא בטוח מה גורם לזה. "יכול להיות שאנשים חושקים בכך שיסתכלו עליהם", סיפר הורצמן, "לכן הם חושבים שהאובייקט המצויר מסתכל עליהם – אפילו שהוא לא" (לקריאה נוספת בנושא, הנה 8 סודות שמסתתרים בציור המונה ליזה).