אמנם ידוע שכדי לשמור על הבריאות שלנו, חשוב שהתזונה שלנו תהיה מאוזנת ותכלול מזונות השייכים לאבות מזון שונים. עם דגש על פירות וירקות, כמו גם אגוזים וזרעים, דגנים מלאים, חלבונים בריאים - והימנעות ממזון מעובד, רווי בשומן ובסוכר. אבל כדאי גם להכיר מזונות שנחשבים יעילים במיוחד למערכת החיסונית שלנו, כדי לשלב גם אותם בתפריט היומי שלנו.

בשנה האחרונה חוקרים ניסו למצוא דרכים שונות להילחם בנגיף הקורונה וחלק מהם פנו לתזונה כדרך נוספת למנוע הידבקות בנגיף, כמו גם למנוע סיבוכים בשל הקורונה. הנה כמה מזונות שנמצאו פוטנציאליים נגד הנגיף, שמומלץ לשלב בתזונה שלכם. מזונות אלו אמנם לא יספקו הגנה טוטאלית מפני וירוס הקורונה, אך הם יכולים לעזור לכם, יחד עם שמירה על ההנחיות והקפדה על תזונה מאוזנת. כמו כן, חשוב לזכור שצריכה מוגזמת של מזון מסוים גם לא תורמת לבריאות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שוקולד מריר וענבים

פלבנולים הם קבוצה של תרכובות כימיות שפועלות כמו נוגדי חמצון. ניתן למצוא פלבנולים בתה ירוק, ענבים מזנים מסוימים, שוקולד מריר, אוכמניות, יין ועוד. מיוחסים לפלבנולים יתרונות בריאותיים שונים; מחקרים מצאו שהם יכולים לשפר את זרימת הדם בקרב בני 60 ומעלה ומסייעים להגן על תאי עצב במוח ובכך משפרים תפקוד קוגניטיבי.

חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בארה"ב רצו לבדוק אם פלבנולים יכולים גם לעזור למערכת החיסונית להילחם בנגיף הקורונה. במחקר הם התמקדו באנזים מסוים שעוזר לנגיף הקורונה להשתכפל. תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת המדעי Frontiers in Plant Science, הראו כי פלבנולים מסוג מסוים יכולים להיקשר לאותו אנזים ולמעשה למנוע ממנו לתפקד. לפיכך, נמצא כי הוא מסוגל למנוע מהנגיף להתפשט בגוף. לדברי החוקרים, תה ירוק משתלם במיוחד, כיוון שיש לו לא פחות מחמש תרכובות פלבנול שמסוגלות להיקשר לאנזים בנגיף הקורונה. מובן ששתיית תה ירוק או אכילת שוקולד מריר לא בהכרח תגן עליכם מפני הווירוס, אבל זה בהחלט יכול לעזור לשמור על עצמכם, יחד עם ההנחיות הרגילות ששומרות עלינו, כמו עטיית מסכות, שמירה על מרחק של שני מטרים והקפדה על היגיינה.

ענבים (צילום: Maja Petric, unsplash)
זנים מסוימים טובים נגד נגיף הקורונה | צילום: Maja Petric, unsplash

קפיר

קפיר הוא משקה חלב שנעשה בצורה דומה ליוגורט ולכן טעמו דומה לטעמו של יוגורט. הוא נחשב מקור מעולה לחלבון ולסידן וכיוון שהוא עשוי מחלב מותסס, הוא גם נחשב מקור טוב לפרוביוטיקה ולחיידקים ידידותיים התורמים גם למערכת העיכול. בנוסף לכך, מחקרים הראו כי קפיר יכול גם לעזור לאזן את לחץ הדם ואת רמות הכולסטרול.

מחקר שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אלכסנדריה מצא כי לקפיר יש גם מאפיינים אנטי-ויראליים שיכולים לעזור להילחם בנגיף הקורונה. המחקר יפורסם במלואו בכתב העת הרפואי  Biomedicine & Pharmacotherapy במהלך 2021. מנתונים שפורסמו עד כה על ידי החוקרים, נראה כי לקפיר יש לא רק תכונות אנטי-ויראליות, אלא גם תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-מיקרוביאליות.

במהלך המחקר, החוקרים ניתחו מחקרים קודמים על קפיר ובדקו את המאפיינים הפרו-ביוטיים שלו, כמה הוא יעיל נגד וירוסים כמו קדחת דנגי, זיקה והפטיטיס C ובהתאם לכך, לשער את הפוטנציאל שלו להילחם בנגיף הקורונה. לדברי החוקרים, לקפיר יש פוטנציאל למנוע התפתחות של סערת ציטוקינים, אותה תגובה חריפה של המערכת החיסונית שקורית אצל חלק מחולי הקורונה ומסכנת את חייהם. במחקר, ציינו החוקרים כי "קפיר יכול לתפקד כסוכן אנטי-דלקתי ולפיכך עשוי להיות גורם מעכב משמעותי של 'סערת הציטוקינים' התורמת למחלה הקורונה". נראה שקפיר מסוגל לעכב ייצור של ציטוקינים מסוימים, שמשערים כי הם אחראיים לסערת הציטוקינים בקרב חולי קורונה.

באופן כללי, מזונות פרוביוטיים ידועים בכך שהם מגנים על המערכת החיסונית ויכולים להפחית תגובות דלקתיות בגוף, כך שייתכן שלא רק קפיר יכול לעזור מהבחינה הזאת, אלא גם מזונות פרוביוטיים אחרים.

קפיר (צילום:  Stephanie Frey, shutterstock)
יכול למנוע סערת ציטוקינים. קפיר | צילום: Stephanie Frey, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> המשקה שמפחית סטרס ומונע ריח רע מהפה
>> מצאנו טריק מושלם לאכול פחות פחמימות
>> התגלתה מוטציה חדשה ומסוכנת יותר עבור צעירים

חומר משמר טבעי

ניסין הוא פפטיד וחומר משמר טבעי שמיוצר על ידי חיידקים ומצוי בין היתר בגבינות כמו ברי וקממבר, חלב, משקאות מותססים, בשרים וגם במזונות משומרים אחרים. חוקרים מאוניברסיטת ויסווה-בהראטי בהודו בדקו לאחרונה אם לניסין יש גם יכולת אנטי-ויראלית נגד נגיף הקורונה - במחקר שפורסם במלואו החודש בכתב העת המדעי Virology.

לפי החוקרים, מחקרם מוכיח, בפעם הראשונה, שניסין מסוגל לחסום את קולטן ACE2, ובכך יכול למנוע מנגיף הקורונה להיקשר אליו - כלומר הוא יכול למנוע הידבקות בנגיף. באמצעות הדמיה ממוחשבת, החוקרים מצאו כי ארבעה וריאנטים של ניסין הם חזקים במיוחד בהיקשרותם לקולטן ACE2. "מחקר זה ייצור עניין גדול יותר בקרב חוקרים לפיתוח אסטרטגיות טיפול מבוססות ניסין עבור חולי קורונה, בטיפול שיינתן דרך הפה או דרך האף", הוסיפו החוקרים.

באפליקציית איזי ריכזו את כל המקומות בהם תוכלו לעבור בדיקת קורונה: