אחת הסוגיות הכי שנויות במחלוקת בתחום התזונה היא המלחמה בין חמאה למרגרינה – איזה ממרח בריא יותר? בשנים האחרונות המוניטין של המרגרינה ירד, בעיקר משום שהיא מכילה לא מעט שומן טרנס. אבל האם באמת חמאה היא אופציה טובה יותר מבחינה בריאותית? יש לנו תשובה והיא הפתיעה גם אותנו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

חמאה היא מוצר חלבי, שעשוי מחלב פרה – מרגרינה, לעומת זאת, מבוססת שמן צמחי. הן אולי נראות דומות ומשמשות בתפקידים דומים בבישול ואפייה, אבל מבחינה בריאותית, במיוחד כשזה נוגע לבריאות הלב, הן שונות מאוד.

אז מה טוב יותר? "כשאנחנו חושבים על חמאה ומרגרינה מנקודת מבט בריאותית, ספציפית מבחינת בריאות הלב וכלי הדם, למרגרינה יש יתרון קל", מסבירה קת'רין זרצקי, דיאטנית קלינית ותזונאית מטעם "מאיו קליניק". מתברר שהכל טמון באיכות השומנים שכל אחת מהן מכילה.

"מרגרינה ככל הנראה תכיל יותר שומן בלתי-רווי, בעוד שחמאה תכיל יותר שומן רווי", היא מסבירה. שומן רווי מעלה את רמת הכולסטרול מסוג LDL בדם המכונה בעגה העממית "הכולסטרול הרע"). עודף כולסטרול מסוג LDL יכול להוביל להצטברות של משקעים בכלי הדם – וזה עלול להוביל להתפתחות של מחלות קטלניות בלב ובכלי הדם.

טוסט עם חמאה
כדי לשמור על הלב: עדיף לבחור במרגרינה מופחתת שומן טרנס | צילום: Galina Mikhalishina, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מנסים לרדת במשקל? תוסיפו את זה לסלט שלכם
>> חיידק-על מתפשט בעולם והורג 1 מכל 4
>> זו כמות הקפה שצריך לשתות כדי למנוע מחלות

אבל גם כשבוחרים מרגרינה במקום חמאה, כדאי לבחור אותה בקפידה. לא כל המרגרינות נבראו שוות וחלקן מזיקות יותר לבריאות. בפעם הבאה שאתם בסופרמרקט, חפשו מרגרינה רכה ואם מסומן עליה שהיא מכילה פחות שומן טראנס, זה אף טוב יותר. "מרגרינה רכה, ואף נוזלית, היא אופציה טובה יותר כיוון שהיא תכיל יותר שומן בלתי-רווי", מסבירה זרצקי. מרגרינה קשה, לעומת זאת, היא סוג שכדאי להתרחק ממנו.

אז האם אנחנו צריכים להימנע לחלוטין מחמאה? אם אתם אוהבים חמאה, אתם עדיין לא חייבים להימנע ממנה לחלוטין, אך כיוון שהיא מכילה לא מעט שומן רווי, כדאי לצרוך אותה במתינות.

>> ומה לגבי חמאה מול מיונז? בדקנו גם את זה!