כולם יודעים שפסח זה חג משמין, אבל המצה, שמכילה 130 קלוריות בלבד, אינה הגורם העיקרי להשמנה בחג זה. מאכלי המצות המטוגנים או הממולאים, הקניידלך והקציצות, ואפילו הממרחים על המצה – תורמים לנו הרבה יותר קלוריות ממה שנדמה לנו. עקב שטחה הגדול של המצה, כמות הממרח הדרושה בכדי לכסותה גדול פי 4 בהשוואה לפרוסת לחם. כדי לקבל סדר גודל, הכנתי לכם רשימת קלוריות לממרחים אפשריים, וגם הוספתי את ערכם הבריאותי.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם לנו?

ממרחי גבינה

אלו הדלים ביותר בקלוריות מבין כל הממרחים. הגבינות גם עשירות בחלבון איכותי ומכילות כמות עצומה של סידן.

  • כף אחת גדושה של גבינה 5% שומן מכל סוג = 20-40 קלוריות.
  • סימפוניה/גבינות שמנת 5% בכל הטעמים = 10 קלוריות בכפית.
  • גבינה צהובה רגילה = 100 קלוריות בפרוסה.
  • גבינה צהובה 9% שומן = 50-75 קלוריות לפרוסה.
  • משולש גבינה מותכת לייט = 23 קלוריות.

ממרחי מיונז

ממרחי המיונז לא מכילים חלבון, והם דלים בויטמינים ומינרלים. רוב ממרחי המיונז מכילים הרבה חומרים משמרים.

  • כפית אחת של מיונז = 50-70 קלוריות.
  • כפית מיונז 9% או 5% שומן = 10 קלוריות.

תחליף בריא יותר יכול להיות למשל אבוקדו, אבל גם במקרה זה כדאי להיזהר עם הכמות.

  • כף אבוקדו = 50 קלוריות.
  • אבוקדו שלם = 300 קלוריות.

ממרחי חצילים

החצילים עשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים, ואפשר לעשות מהם מגוון גדול של ממרחים – חלקם עתירי שמן או טחינה, חלקם מכילים ירקות כמו פלפלים, עגבניות, בצל ושום. במקרה זה, הם גם דלי שומן וקלוריות.

  • סלט חצילים במיונז = 50 קלוריות בכף שטוחה.
  • חציל קלוי, חציל רומני, או חציל ים תיכוני = פחות מ- 20 קלוריות לכף.
  • חציל בטחינה = מעל 50 קלוריות לכף אחת לא גדושה.
    חאן מנולי פליקס רוזנטל חומוס
    עדיף למרוח על המצה ולא לנגב כדי לשמור על כמות רצויה של מצות. מנת חומוס | צילום: נמרוד סונדרס, אוכל טוב

ממרחי חומוס / טחינה

הטחינה עשירה מאוד בוויטמינים, סידן וברזל, והיא אחד המקורות החשובים ביותר לטריפטופן, ממנו מיוצר במוח החומר שנקרא סרוטונין המשפר את מצב הרוח. החומוס, לעומת זאת, עשיר בברזל, אבץ, סיבים תזונתיים, ויטמינים וחלבון צמחי. השילוב בין הטחינה לחומוס מעניק חלבון מלא. מובן שתמיד עדיף להכין את הממרח בבית וכך לשלוט יותר במרכיבים הנכנסים פנימה.

  • טחינה - כף אחת שטוחה מאוד לאחר הכנה = 50 קלוריות.
  • חומוס - כף אחת שטוחה מאוד = 50 קלוריות. כף גדושה מכל הלב מגיעה גם ל-300 קלוריות.

פסטרמה

הפסטרמה דלה בשומן, מכילה מעט חלבון וברזל, ובנוסף, החסרון הגדול של רוב הפסטרמות הוא חומרים משמרים מהסוג שמאוד מזיק לבריאות.

  • פרוסת פסטרמה אחת (מכל סוג) = 20-25 קלוריות.
  • חרדל = 15 קלוריות בכפית.

טונה

הטונה מכילה כמות גדולה של חלבון איכותי וגם ויטמין B12. בניגוד למיתוס, הטונה בקופסאות השימורים אינה מכילה כספית או מתכות רעילות אחרות.

  • טונה במים: 40 קלוריות כף.
  • טונה בשמן: 70 קלוריות לכף.

ממרחים מתוקים

מבין הממרחים המתוקים יש יתרון לריבה, שאין בה כלל שומן, ולריבת חלב, בה אחוז השומן נמוך. לגבי ממרחים עם אחוז שומן גבוה יש יתרון לממרח החלבה, בו השומן מגיע מהטחינה בלבד, כשמדובר בשומן איכותי ובריא. יש עדיפות, כמובן, לממרח חלבה לא סוכר. 

  • כפית אחת של שוקולד למריחה = מעל 60 קלוריות.
  • כף שוקולד למריחה = מעל 100 קלוריות.
  • כפית ממרח חלבה = 50 קלוריות.
  • כפית אחת של ריבה או דבש = 20-30 קלוריות.
  • חמאת בוטנים = 50 קלוריות לכפית קטנה.
  • ריבת חלב = 20-30 לכפית.
  • ממרח תמרים = כ- 30 קלוריות לכפית.
 >> מפתיע: 9 דברים שלא ידעתם על דיאטה