"התחלתי להתאמן בגיל 7 באגודת עירוני חולון", היא מספרת, "בגיל 15 הייתי אלופת ישראל, התחרתי בתחרויות בין לאומיות ובגיל 17 פרשתי". אבל הפרישה שלה לא נמשכה זמן רב, ומהר מאוד זוסמן החליטה לחזור לענף. "לאחר חופשה קצרה מההתעמלות שימשתי כקצינת אימון גופני בחיל החינוך, דבר ששמר אותי בעולם הספורט", היא נזכרת.

עולם ההתעמלות והספורט ליווה אותה במשך כל חייה. "מעולם לא עזבתי את עולם ההתעמלות. לאחר פרישתי עסקתי בכוריאוגרפיה בבניית תרגילים לכל המתעמלות, ולאחר מכן נשאבתי לתפקיד המאמנת", היא מספרת. מאז, היא חתומה על שלל הישגים אדירים בתחום: "ליוויתי את המתעמלת אירה ריסינזוון ואת הנבחרת הקבוצתית למשחקים האולימפיים בבייג'ין 2008, חיברתי כוריאוגרפיה למתעמלת נטע ריבקין ולנבחרת הקבוצתית במשחקים האולימפיים בלונדון 2012, נמניתי בצוות האימון של הנבחרת הקבוצתית ובניתי כוריאוגרפיות לנבחרת ולנטע ריבקין בריו 2016".

"לא חלמתי על מדלית הזהב אבל עשיתי הכול כמאמנת"

באוגוסט 2021, היא הגיעה לשיא של הקריירה המקצועית שלה, כאשר ברגע היסטורי לינוי אשרם הצליחה להביא מדליית זהב ישראלית ראשונה בהתעמלות אומנותית. "ב-2021 היה רגע השיא שלי כמאמנת של לינוי אשרם במשחקים האולימפיים בטוקיו. לא חלמתי על מדלית הזהב אבל עשיתי הכול כמאמנת כדי שהתרגילים שלה יהיו ברמה הגבוהה ביותר, ידעתי שאם תצליח לבצע אותם אז תתברג בשלשה הראשונה", היא מספרת ומדגישה, "מדליית הזהב הייתה בונוס ענק לכל הקריירה המפוארת של לינוי כמתעמלת ושלי כמאמנת, לינוי הייתה משימת חיי והמשימה הושגה בהצלחה יתרה, עכשיו בתפקיד המאמנת הראשית של ישראל אני מרגישה תחושת שליחות וסיפוק אדיר".

היום, היא לוקחת חלק בפרויקט "המאמנ.ת של המדינה" של דנונה פרו וקשת. "הפרויקט מכיר בעובדה שספורט זו דרך חיים. זה פרויקט עצום של הענקת תואר כבוד לחזק את מעמד המאמן בישראל ומדובר ביוזמה מבורכת וייחודית", היא מתארת, "כן ירבו היוזמות בתחום, ובעיקר של חברות כגון דנונה העוסקות בפיתוח מוצרים לאורח חיים בריא. הבנת המכלול מאפשרת לנו להבין שתזונה ופעילות גופנית מהווה דרך טובה להגשים את המטרה".

כחלק מהפרויקט, במסגרתו הציבור מוזמן להציע מאמנים ומאמנות לתואר המאמנים של המדינה, זוסמן נמנית בצוות הוועדה יסייע בבחירה הסופית. היא רואה בכך משמעות רבה: "אני חושבת שמעמד המאמן בישראל סובל מנחיתות ואין מספיק הערכה לאנשים שעומדים מאחורי ההצלחות (אולי לא במקרה שלי אבל קיים). שמחתי על היוזמה המבורכת לקיים תחרות המאמנים של המדינה וראיתי בעובדה שפנו אלי ככבוד רב ומיד נרתמתי למשימה. יש חשיבות רבה בהכרת עבודתם של המאמנים והמאמנות בספורט".

_OBJ

"ספורט זו הדרך הכי טובה ללמד ערכים"

היא רואה בעולם הספורט משמעות רבה יותר מפעילות פיזית בלבד. "ספורט זו הדרך הכי טובה ללמד ערכים כמו ספורטיביות, הגינות, סולידריות ותשוקה לעשייה", היא אומרת ומפרטת, "ההתעמלות האומנותית בשבילי היא מקור מוטיבציה, אנרגיה, התמדה, מיקוד, ריכוז ויותר מהכול תשוקה ליצור ואהבה גדולה למתעמלות ולענף".

היא מונה מספר תכונות קריטיות שחשוב שיהיו אצל כל מאמן, ובכל תחום. "חשוב שלמאמנים תהיה נחישות, התמדה, מקצועיות והבנה מעמיקה בתחום בו הם עוסקים. חשוב להישאר תמיד מעודכן ולפתח את יכולות המתאמן", היא מתארת ומוסיפה, "חשוב שתהיה להם יכולת הבנה והכלה במתן תשומת לב לרגשותיו של הספורטאי וגם תקשורת עם הספורטאי - מאמן אפקטיבי הוא מאמן שמתקשר היטב. חשוב שתהיה יושרה (דחיפה להישגים אך לא בכל מחיר) ותשוקה לענף".

לסיכום, היא שמה דגש על הקשר בין המאמן לספורטאי: " בשבילי מאמן טוב הוא מאמן שמתקשר היטב עם הספורטאי, מבין את צרכיו, נותן את מלוא תשומת הלב לרגשותיו, שמפיק אמינות, יושרה, יכולת, כבוד וסמכות. שיהיה לו דחף פנימי להגיע ליעדי ביצוע וכמובן שיישאר צנוע".