הדבר הבא אולי יישמע לכם כאילו הוא לקוח מסרט מדע בדיוני, אבל אנחנו מבטיחים לכם שמדובר בידיעה שמגיעה מההווה: מדענים החליטו "לשדרג" כמה צמחי בית ולנסות להעניק להם יכולת ייחודית. הם החדירו תאי דנ"א שנלקחו מארנבים לצמחים ולמעשה הובילו ליצירת צמחים חדשים, שמסוגלים לטהר זיהום אוויר מבתים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אמנם קשה לנו להבחין בכך, אך בתים רבים נוטים לצבור מזהמים מזעריים, או בשמם הרשמי: תרכובות אורגניות נדיפות, המופקות כתוצאה מפעילות יומיומיות כמו עישון וגם מחפצים שנמצאים בכל דירה, כמו רהיטים. לרוב נוטים לשכוח את התרומה שיש לתרכובות אלו בזיהום אוויר, אך חלק מאותם מזהמים – כמו בנזן וכלורופורם, חומרים רעילים שנמצאו קשורים למחלת הסרטן.

צמחים שישמשו כמסנני אוויר בכל בית

כדי להסיר מזהמים אלו מהסביבה הביתית שלנו, צוות מדענים החליט לנסות ולבחון אם וכיצד הנדסה גנטית יכולה לתרום לעניין. יונקים מסוגלים לסלק תרכובות מזיקות, תוך שימוש בחלבון מסוים בגופם. לחלבון זה יש את היכולת לפרק רעלנים כמו בנזן וכלורופורם – ולהפוך אותם לתרכובות לא מזיקות.

חלבון זה נקרא 2E1 והוא קיים בכל היונקים, כולל בני אדם, אך הוא מצוי בתוך הכבד והוא פועל רק כשהוא מעבד אלכוהול. על כן, הוא לא מגן עלינו מפני זיהום אוויר. המדענים החליטו לנסות להשתמש ביכולת הזו של חלבון 2E1 – ולהעביר אותה לצמח, שישתמש בו כדי לפרק רעלנים באוויר ולפיכך לסנן זיהום אוויר.

כדי לעשות זאת, המדענים, מאוניברסיטת וושינגטון, עשו העתק של החלבון שנלקח מארנבים והחדירו אותו לצמח ביתי פופולרי בשם פותוס זהוב. כך למעשה, הפכו המדענים כל צמח ביתי כזה למעין "מפעל מיניאטורי" ליצירת 2E1, או בכינויו: "כבד ירוק".

צמח פותוס זהוב  (צילום:  Myimagine, shutterstock)
מסנן אוויר טבעי. פותוס זהוב | צילום: Myimagine, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> אזהרת מאכל: זה המזון הכי מסוכן בעולם
>> לפחות אדם אחד מתאבד מדי יום בישראל
>> חוקרים: 2 מילות הקסם שיעזרו לכם בדיאטה

הם בחנו את צמחי הבית המשודרגים בסביבה מבוקרת, באוויר שהכיל מזהמים. הם גילו שתוך 6 ימים בלבד, כמעט ולא היה כלורופורם באוויר – ורמות הבנזן ירדו ב-3/4 תוך שמונה ימים. בתור קבוצת ביקורת, המדענים חזרו על הניסוי עם צמחי בית רגילים שלא עברו שדרוג ומצאו כי ריכוז המזהמים לא השתנה כלל באותה תקופת זמן.

תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת המדעי Environmental Science and Technology ולמרות שתנאי הניסוי היו קיצוניים יותר (כלומר רמת זיהום האוויר בסביבה המבוקרת הייתה גבוהה ממה שאנו נחשפים אליו ביומיום) – המדענים מאמינים שצמחים אלו יכולים לשמש כמסנני אוויר בבתים.

כעת החוקרים מתכוונים לבצע את הניסויים, אך הפעם עם פורמלין, כימיקל מסוכן המצוי בעשן סיגריות. "ללא חלבונים שיפרקו את המולקולות (של הרעלנים), נצטרך להשתמש בתהליכים שדורשים הרבה אנרגיה. זה הרבה יותר פשוט והרבה יותר בר-קיימה לשים את החלבונים האלו בצמחי בית".