מחלת האלצהיימר אמנם התגלתה בתחילת המאה שעברה, אך נותרה ברובה תעלומה שרופאים ומדענים רבים ניסו ומנסים לפענח מאז. המחלה, שתוקפת מבוגרים רבים מעל גיל 65 היא חשוכת מרפא וגורמים שונים יכולים לתרום להתפתחותה. כעת מחקר חדש שפורסם בכתב העת Biological Reviews חושף גורם נוסף שעשוי לשחק תפקיד משמעותי בתהליך התפתחות המחלה – סטרס.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

החוקרים בחנו וניתחו מחקרים קודמים שבדקו את הקשר שבין סטרס כרוני למחלת האלצהיימר. במהלך המחקר הם התמקדו בציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה, או ציר ה-HPA שאחראי על מגוון של תהליכים ביולוגיים ועוזר לנהל את תגובת הגוף לסטרס.

הם מצאו הוכחות רבות לכך שסטרס כרוני עשוי להיות קשור להתפתחות מחלת האלצהיימר. מה שיכול להצביע על דרך אפשרית להפחתת הסיכון לפתח את המחלה (ומחלות ניווניות-אחרות) – על ידי ניהול רמות סטרס בשלב מוקדם בחיים. "אנחנו יודעים שסטרס כרוני משפיע על נתיבים ביולוגיים רבים בגוף שלנו", מסביר דיוויד גרות', גנטיקאי מולקולרי באוניברסיטת קרטין באוסטרליה וממחברי המחקר.

אחד התפקידים של ציר ה-HPA הוא לווסת את שחרור ההורמון הסטרואידי קורטיזול; ככל שהסטרס גבוה יותר, כך יותר קורטיזול משתחרר בגוף. הורמון זה מעלה את רמת הסוכר בדם ומדכא את המערכת החיסונית. הפרעה בתפקוד ציר ה-HPA ועלייה ברמת הקורטיזול בגוף הן תופעות נפוצות בקרב חולי אלצהיימר. עם זאת, לא ברור לקהילה הרפואית מדוע זה קורה ואילו גורמים סביבתיים או גנטיים עלולים לתרום לזה.

מטופל מבוגר (צילום: Photographee.eu, shutterstock)
מחלה חשוכת מרפא שתוקפת בני 65 ומעלה | צילום: Photographee.eu, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> הסופר פוד הזה באמת משפר את חיי המין?
>> זה הגיל בו רוב האנשים מרגישים זקנים
>> 5 דרכים שאתם מאמללים את עצמכם

במחקר הנוכחי, החוקרים מציעים כי גורמים גנטיים שמשפיעים על ציר ה-HPA עשויים גם להשפיע על התפתחות של דלקת במוח, גורם שתורם לנזקים בנוירונים, כפי שקורה אצל חולי אלצהיימר. לפי החוקרים, וריאציות גנטיות בתוך נתיבים אלו יכולות להשפיע על הדרך שבה המערכת החיסונית מגיבה ולפיכך יכולות גם להוביל לתגובה לקויה. זה מוביל לליקויים בתפקוד המוחי, מה שמעלה את הסיכון להתנוונות מוחית ולבסוף גם לדמנציה. ההשערה של החוקרים היא שסטרס כרוני יכול להוות טריגר לתגובה דלקתית של תאים השייכים למערכת החיסונית במוח וזה מעלה את הסיכון להתנוונות מוחית.

החוקרים מאמינים כי ממצאים אילו עשויים לא רק לעזור להפחית את הסיכון לאלצהיימר, אלא גם יכולים לתרום לפיתוח טיפולים, כמו גם אסטרטגיות הכוללות ניהול נכון של סטרס כרוני.