השגרה של רבים מאיתנו כוללת בהייה ממושכת במסך המחשב ביום ובהייה במסך הסמרטפון בלילה. אורח החיים שלנו מתנהל בעיקר בישיבה, כאשר אנחנו מאמצים את העיניים שלנו לאורך זמן, וזה גובה מחיר בריאותי מהגוף שלנו. אפילו יש לזה כבר שם, "תסמונת ראיית מחשב" (CVS). התסמינים כוללים עיניים יבשות, ראייה מטושטשת, עייפות של העיניים וכאבי ראש, גב וצוואר.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"מדובר בתסמונת די חדשה של השנים האחרונות של אנשים שנחשפים לעבודה מאומצת מול מחשב, אבל גם אייפדים, טאבלטים ואפילו סמרטפונים", אומר פרופ' דני געתון, מנהל מכון הגלאוקומה של כללית בתל אביב ורופא בכיר במרכז הרפואי ביילינסון. "זו תסמונת שיותר ויותר מוכרת כמחלה מקצועית, מחלת עבודה. והסיבה לכך היא עבודה מאומצת וממושכת מול המחשב, שגורמת לתחושת עייפות, כאבי גב וצוואר, כאבים ולחץ בעיניים, יובש ואודם בעיניים עד כדי ראייה כפולה, קשיים במיקוד ובריכוז, ובמקרים קיצוניים יותר גם סחרחורות, בחילות והקאות. התופעות שקשורות לעבודה מאומצת מול מחשב נקראות גם אסטנופוביה".

יתרה מכך, 90 אחוז מהסובלים מהתסמונת לא מדווחים עליה לרופא המטפל שלהם על השימוש הנרחב שלהם במחשב ובאמצעים דיגיטליים אחרים. הנתונים על התופעה הופיעו בדוח של ארגון VisionWatch שערך סקר בקרב 10,000 מבוגרים. לפי הדוח, 8 מתוך 10 אנשים סובלים מהשימוש במכשירים דיגיטליים, וכ-96 אחוז מאנשים הסובלים מתסמונת ראיית מחשב מבלים לפחות שעתיים ביום מול המסך. ככל שנחשפים יותר למסכים, כך יש סיכוי גבוה יותר לסבול מהתסמונת. "יש הרבה מחקרים בנושא, באחד מהם שנעשה ביפן לפני כמה שנים, ישבו חוקרים מהצד השני של המסך וספרו את מספר המצמוצים בעיניים של מי שעובד תקופה ממושכת מול מחשב", מספר פרופ' געתון. "מה שהם גילו זה שיש להם פחות מצמוצים לדקה – מה שמסביר את הגירוי, האודם והרגשת הלחץ והיובש בעיניים".

מסך מגע (צילום: istockphoto)
גם להסתכל בסמרטפון לאורך זמן ממושך יכול לגרום לתסמונת | צילום: istockphoto

עוד ב-mako בריאות:
>> שיטת שרמן: כך תשלטי במחזור שלך ולא ההיפך
>> רוצים לאכול בריא ולא יודעים איך? 50 המאכלים הבריאים
>> די לגלולות? המתג שימנע מהזרע שלך להפרות את האישה

מי נמצא בסיכון?

"זו תופעה מאוד משמעותית ונפוצה, וקיימים מחקרים שאומרים שזה פוגע ב-90 אחוז מהאנשים שעובדים מספר שעות ביום מול המחשב. בנוסף, אנשים הסובלים מתסמונת העין היבשה נוטים לסבול יותר מנזקי העבודה על המחשב". אומר פרופ' געתון. "הרבה מטופלים שמגיעים אלי עם התופעות והתלונות של סחרחורות ואודם ויובש בעיניים לא מקשרים את זה לעבודה שלהם. זה יכול לקרות לכל מי שעובד הרבה ולא יורד מהמיקוד במסך ולא עושה מספיק הפסקות. ואנשים רגישים יותר יכולים לסבול מזה כבר בגילאים מאוד צעירים 20-30".

תפקידם של רופאי הראייה הוא לגרום לאנשים להבין את ההשלכות של עבודה ממושכת מול מחשב, ולהורות להם על כללים שיעזרו להם להימנע ממצב של מאמץ יתר לעיניים. "אין ספק שמדובר במגיפה של החיים הדיגיטליים, סינדרום הוא אוסף של ממצאים ותופעות ואין ספק שהאוסף הזה מתרחש מחשיפה למכשירים דיגיטליים ומסכים".

מה עושים עם זה?

הפתרון הכי טוב ופשוט הוא לעשות הפסקות קצרות חוזרות בעת עבודה מול המחשב. "חשוב להסיט את המבט מהמסך כל שעה לפחות, לעשות ממש הפסקה, ואפשר גם לשטוף את העיניים אם יש תחושת יובש", מסביר פרופ' געתון. "בדרך כלל אצל מי שאין לו מחלות עיניים נוספות, זה פותר את הבעיה. זאת לעומת מי שיש לו יובש בעניים, שצריך לדאוג להרטבת העיניים באופן תמידי, באמצעות דמעות מלאכותיות, משום שהמצב מוחמר בעת עבודה מול מחשב".

"חשוב לעשות הפסקות משני היבטים, ראשית להסיט את המיקוד למקום מרוחק, משום שעבודה מול מחשב זה מיקוד קרוב יחסית של העיניים, ושנית- להרטיב את העיניים כדי  לטפל בסימפטומים. צריך ליצור שגרה נכונה ואז אפשר להתגבר על מרבית התופעות. ובנוסף, לא כדאי להסתכל בסמרטפון בזמן ההפסקה, משום שגם זה מיקוד מאוד קרוב וגם זה מוביל לחוסר מצמוץ".

>> החזרה מהכפור: גיא הוקפא ושב לחיים