באיזה בית חולים הכי מרוצים מהטיפול? משרד הבריאות פרסם הבוקר (חמישי) את תוצאות סקר "חווית המטופל" שנערך ב-2021, שנת מגפת הקורונה, ומלמד כיצד חוו המאושפזים את הטיפול שקיבלו בבתי החולים ברחבי הארץ. 

הנתונים נאספו בין החודשים מאי לדצמבר וכוללים מאושפזים מעל גיל 18 ששהו בבית החולים לפחות שני לילות. מכל בית חולים נדגם מספר שווה של כ-500 מטופלים. סך הכל 12,000 מטופלים השתתפו בסקר מ-26 בתי חולים ברחבי הארץ.

בתי החולים שזכו לציונים הגבוהים ביותר מבין המרכזים הרפואיים הגדולים הם רמב"ם ובילינסון, בשניהם הציון המסכם של חווית המטופל מהאשפוז עמד על 87 אחוזים. מבין בתי החולים הקטנים, בעיר נצרת זוכים לציונים גבוהים מאוד, בית החולים האנגלי שדורג בציון 91 ובית החולים המשפחה הקדושה שזכה לשביעות רצון של 92 אחוזים. בבתי החולים הדסה הר-הצופים, לניאדו, רמב"ם והשרון חל שיפור בהשוואה לציון שאותו קיבלו בסקר הקודם.

בית החולים שערי צדק זכה לציון מסכם גבוה יחסית של 86 אחוזים, סורוקה בבאר שבע עם ציון של 84 אחוזי שביעות רצון מחווית המטופל ואיכילוב דורג בציון של 83 אחוזים. שיבא תל השומר קיבל ממטופליו 81 אחוזים,  המרכז הרפואי לגליל עם ציון של 79 אחוזים,  ובית החולים ברזילי עם 78 אחוזים.

בתי החולים שבהם שוכבים יותר במסדרון

לעומת זאת, מי שבולטים לרעה הם בתי החולים הלל יפה וזיו בצפת, שמטופליהם העניקו להם ציון נמוך יחסית של 77 אחוזים. בית החולים שמיר אסף הרופא חווה הידרדרות וירד במדד שביעות הרצון של מטופליו ב-3 אחוזים. ייתכן כי ההידרדרות קשורה בכך שבבית החולים אסף הרופא חלה עלייה בשיעור המאושפזים במסדרון לעומת שנים קודמות, וכך גם בבתי החולים הלל יפה בחדרה וברזילי באשקלון.

בבתי חולים קטנים, שיעורי המאושפזים השוכבים במסדרון נמוכים יותר ועומדים על כ-4 אחוזים מהמטופלים. מהסקר עולה כי באופן לא מפתיע, חווית המטופל נגרעת בצורה משמעותית כשהחולה מאושפז במסדרון: פערים של 9 עד 17 אחוזים בציונים כלפי מטה, אצל אלו שטופלו במסדרון, במקום בחדר. בקרב החולים ששכבו במסדרון אחוז גבוה יותר מדווח כי חשו מופלים לרעה.

ברמה הארצית נשמר השיפור שהושג במדדים של יחס וכבוד למטופל, מידע ובהירות ההסברים על ידי הצוות הרפואי ורצף טיפולי. 80 אחוזים מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם בציונים שמונה עד עשר, 81 אחוזים מוכנים להמליץ על בית החולים בו היו מאושפזים ו-88 אחוזים הרגישו שהם מטופלים "בידיים טובות".

הצעירים מרוצים פחות

מטופלים צעירים בין הגילים 18 עד 34 פחות מרוצים בהשוואה למטופלים בני 34 ומעלה. גברים מרוצים יותר מנשים, חולים כרוניים מרוצים פחות בכל הפרמטרים. עוד עולה מהסקר כי המאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור בית החולים, מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

כדי לשפר את חווית המטופל, משרד הבריאות משיק בימים הקרובים מודל תמרוץ לאומי למחלקות הפנימיות. פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות מסר בתגובה לממצאים: "משרד הבריאות רואה חשיבות רבה במתן שירות מצוין לכלל המטופלים. הסקירה הרביעית של חווית המטופל במחלקות האשפוז נערכה כעבור שלוש שנים ממועד הסקר הקודם שביצע משרד הבריאות".

לדברי פרופ' אש "על פי הדו"ח שפורסם היום ניכר כי גם בתקופת הקורונה מרבית בתי חולים הצליחו לשמור על שביעות רצון גבוהה של המטופלים ואף להשיג שיפור נוסף. זאת על אף ההתמודדות של בתי החולים עם הקורונה, תוך צמצום או סגירה של מחלקות פנימיות ועומס על הצוותים המטפלים. הדבר מעיד על איכות המטפלים והמסירות הרבה שלהם למטופליהם. משרד הבריאות פועל על מנת לקדם את שיפור חווית המטופל בשיתוף פעולה עם בתי החולים וקופות החולים"

ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי חולים בילינסון והשרון מסר: "ההישג היוצא מגדר הרגיל של בילינסון והשרון במרכז רפואי רבין הוא תוצאה של מצויינות הצוותים הרפואיים ועבודה מסביב לשעון. דווקא בתקופה כה קשה ומאתגרת הצלחנו לייצר עלייה בשביעות הרצון של המטופלים במחלקות הפנימיות. אני גאה לעמוד בראש צוות מקצועי ונחוש, בזכותו בתי החולים בילינסון והשרון הגיעו להישגים אלו".