המצב המטריד בכבישים: מנתוני אור ירוק עולה כי שנת 2024 היא השנה הקטלנית ביותר בכבישים בעשור האחרון: כ-179 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה, זאת בהשוואה ל-142 בני אדם בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 25%. בסה"כ אירעו כ-162 תאונות דרכים קטלניות – עלייה של יותר מ-20% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה – אז נרשמו 127 תאונות. בין ההרוגים בשנת 2024 - 45 צעירים בני 24-15, 36 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה ו-13 ילדים עד גיל 14.

מלבד מספר ההרוגים הבלתי נתפס, נרשם גם מספר רב של פצועים, חלקם קשה. לפי נתוני הלמ"ס, באפריל האחרון, נפגעו בתאונות דרכים כ-1,045 בני אדם, 168 מהם הוגדרו במצב קשה. ד"ר שפיר בוטנר, מנהל בית הספר לפרמדיקים במגן דוד אדום, אומר כי הצוותים הרפואיים של הארגון מטפלים בכ-100 פצועים ביום בממוצע עקב תאונות דרכים. "אנחנו נתקלים בכל סוגי הפציעות. בתאונות קלות יותר אנחנו רואים פציעות גב, צוואר, גפיים וחזה. אף ש'על הנייר' מדובר בפציעות קלות, בפועל אלה בדרך כלל פציעות שזמן השיקום שלהן ארוך, והמטופל סובל במשך חודשים. במקרים קשים יותר, אנחנו נתקלים בפגיעות רב-מערכתיות, שכוללות גם פציעות ראש, חזה וגפיים". הד"ר מסביר כי אומנם ההגנה שמספקים הרכבים החדשים, עזרה לנוסעים רבים לשרוד את התאונות הקטלניות, אך אלה נותרים עם פציעות רב-מערכתיות, קשות ומורכבות.

חדר הטראומה באיכילוב (צילום: ג'ני ירושלמי איכילוב)
"הרבה יותר ממה שראינו לפני כן, גם מבחינת מספר התאונות, וגם מבחינת חומרתן" | צילום: ג'ני ירושלמי איכילוב

כמו כן, הוא מדגיש כי ישנן כמה סיבות עיקריות לתאונות הדרכים, בהן אכיפה, תשתיות וגורם אנושי. "במקרים רבים אנחנו מגיעים לזירות של תאונות שניתן היה למנוע, לו רק הייתה יותר תשומת לב לנהיגה, ללא שימוש בטלפון הנייד, או בדברים אחרים שמסיחים את הדעת. אנחנו נתקלים לא פעם בתאונות דרכים גם בכבישים שבהם התשתיות טובות, כלומר הייתה משמעות רבה יותר לגורם האנושי באותם המקרים".   

11 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים רק בתוך ה-4 יממות האחרונות: ביום חמישי שעבר נהרגו כ-4 בני אדם ב-4 תאונות דרכים נפרדות – אישה כבת 32, אישה בת 50, רוכב אופנוע כבן 25 וילד בן 10. בסוף השבוע האחרון נהרגו כחמישה בני אדם נוספים, שלושה מהם הם ככל הנראה תושבים זרים, שנהרגו בהתנגשות בין שני כלי רכב בכביש 6 לצפון סמוך לקריית גת, שניים נוספים - בתאונה קטלנית שאירעה ליד ים המלח. אמש בשעות הבוקר, אירעו שתי תאונות קטלניות נוספות - האחת בנתיבי איילון, והשנייה בחיפה, ובהן נהרגו שני רוכבי אופנוע. 

"נחשול של פציעות כתוצאה מרכיבה על קורקינטים"

בשנים האחרונות, נהפכו הקורקינטים והאופניים החשמליים פופולריים, ורבות דובר אודות הסכנות שבשימוש בהם. לפי נתוני הלמ"ס שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, מספר הנפגעים בתאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים נמצא בעלייה מתמדת, כ-1157 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023, עלייה של 5% מהשנה קודם לכן, מהם 108 שנפצעו קשה. מתחילת שנת 2024, כ-4 בני אדם נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים - יותר ממספר ההרוגים בתאונות אלה בכל שנת 2023, שבמהלכה אדם אחד נהרג בתאונת אופניים חשמליים.

נתוני הלמ"ס מציגים גם פילוח בין הערים השונות - בשנת 2023 מרבית הנפגעים במעורבות קורקינטים חשמליים היו בתל אביב-יפו, ומרבית הנפגעים הם הרוכבים עצמם. חמש הערים עם מספר הנפגעים המשמעותי ביותר בשנת 2023 הן: תל אביב, חולון, רמת גן, אשדוד וירושלים, ובהן 50 נפגעים ויותר בכל אחת.

אופנוע, תאונת אופנוע (צילום: shutterstock)
יותר פצועים קשה | צילום: shutterstock

ד״ר אייל חשביה, מ״מ מנהל יחידת הטראומה ומנהל תחום כירורגיה דחופה באיכילוב, מציין כי מתחילת השנה הובהלו לחדר המיון של בית החולים, כאלף רוכבי כלים חשמליים, מאה מתוכם אושפזו, מחציתם בחודשיים האחרונים. "בשבועות האחרונים אני שם לב לנחשול של פציעות כתוצאה מרכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים, הרבה יותר ממה שראינו לפני כן, גם מבחינת מספר התאונות, וגם מבחינת חומרתן". לדבריו, הפצועים סובלים בעיקר מפציעות ראש קשות, שכוללות שברים בגולגולת ודימומים מוחיים. "לא כתוב לנו ברישומים אם הרוכב חבש קסדה או לא, אבל אני יכול להניח בזהירות שחלק גדול ממי שנפצעו לא חבשו אותה". הוא מוסיף כי חלק מהפצועים שמגיעים סובלים גם משברים חמורים שדורשים גם ניתוחים מורכבים, ביניהם שבר בעצם השוק ובעצם הירך, שברים בשורשי כפות הידיים והמרפקים; וכן מפציעות חזה משמעותיות ושברים בצלעות. "בימים אלה, מבין 10 מטופלים המאושפזים במחלקה, לפחות שלושה הם רוכבי כלים חשמליים שסובלים מפציעות משמעותיות. רק אתמול הגיע אלינו רוכב צעיר עם חבלת בטן קשה מאוד, לאחר שהכידון פגע בבטנו, ונגרם לו נזק במעי הגס". הד"ר מציין כי אף שבדרך כלל רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים הם צעירים בשנות העשרים או אף צעירים מכך, לאחרונה הוא נתקל גם בתאונות שבהן מעורבים רוכבים בני 50 ומעלה.  

לירז דנין, אחות מתאמת טראומה במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, מציינת כי "בחצי השנה האחרונה אנחנו רואים עלייה במספר הפצועים שמגיעים לחדר הטראומה בעקבות תאונות דרכים - בין רכבים, בין רכבים לאופנועים ובין רכבים להולכי רגל. רק לאחרונה הגיעו לבית החולים פצועים במצב אנוש וקשה מתאונות דרכים שהתרחשה בכפר הנוער עיינות בין שני כלי רכב, כאשר מותו של אחד הפצועים נקבע במקום"

"המדינה הרימה ידיים"

עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, מותח ביקורת על המצב, ואומר כי ״מדינת ישראל הרימה ידיים לגבי המאבק בקטל בדרכים. לדבריו, "שנת 2024 היא הקטלנית ביותר ב-15 השנים האחרונות וזו תוצאה ישירה לקיצוץ הגדול בכסף שמופנה להצלת חיי אדם, ומי שמשלם את המחיר למחדל הזה הם האזרחים. תאונות הדרכים גובות מחיר יקר מהחברה הישראלית וגורמות לצער, סבל וכאב בקרב משפחות רבות. על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מונחת תוכנית לאומית רב-שנתית אשר תוביל לירידה של 50% בהרוגים ובפצועים קשה בשנים הבאות. את התכנית הזאת יש לאשר ולתקצב במהירות כדי להחזיר את ישראל למדינה שבה מספר ההרוגים נמצא בירידה מתמדת. סוף השבוע הקטלני מחייב הכרזת מצב חירום בכבישים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תציב בראש סדר העדיפויות שלה את הצלת החיים״.

                                                                                                           

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציב את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות, דבר שבא לידי ביטוי, במסגרת הסיכום התקציבי חסר התקדים של יותר מ-50 מיליארד שקלים שהשרה רגב השיגה עם כניסתה לתפקיד, לטובת שיפור תשתיות הדרכים והבטיחות בדרכים במדינת ישראל. במסגרת זאת, פועל משרדנו בימים אלה להפיכתם שם כבישים אדומים רבים לכבישים דו נתיביים ודו מסלוליים כולל גדר הפרדה. כמו כן, מטפל המשרד במאות מוקדי סיכון ברחבי הארץ בתוואי העירוני והבין-עירוני שבהם מתרחשות תאונות.

"בשנת החולפת בלבד טופלו עשרות פרויקטים בטיחותיים ומוקדי סיכון. בנוסף לכך משרדנו תקצב בעשרות מיליוני שקלים נוספים לטובת פרויקטים חדשים שיטופלו בקרוב. יצוין כי בימים אלה חברת נתיבי ישראל מטפלת בעשרות מוקדי סיכון נוספים שאמורים להסתיים במהלך השנה הנוכחית ולשדרג באופן ניכר את רמת הבטיחות בכבישים רבים בארץ"