למרות שאף אחד מאיתנו לא יקנה משקפים מוכנים לקוצר ראייה וגם לא ימצא אותם למכירה. משקפי קריאה מוצעים היום עם מרשמים קבועים (1.00+ , 1.50+ וכו') בכל דוכן וסניף פארם, וניתנים לרכישה ללא התאמה מקצועית ואישית. המחיר הנמוך, מפתה כמובן. והמחשבה שלנו, הקונים, היא שאם ניתן לרכוש משקפיים מוכנים לראייה מקרוב, כנראה שלא נדרשת להם התאמה מיוחדת.

התוצאה: תהליך התאמה שמבוסס על הרכבת משקפיים שונים תוך כדי קריאת אריזה של תוסף ויטמינים שלקחנו מדוכן אחר. רחוק מאוד מהמקצועיות שנדרשת בכל מה שקשור לעיניים היקרות שלנו.    

מיכל ברקו שטיינמץ, אופטומטריסטית ובעלים של רשת האופטיקה והאופטומטריה "קשר עין", המונה 10 סניפים ברחבי הארץ, מסבירה שלא רק שמדובר בטעות, היא עלולה להזיק מאוד לעיניים שלנו - להביא למצבים של עייפות, כאבי ראש ועלייה מוגברת של המרשם.

מדוע משקפי קריאה מוכנים אינם טובים לעיניים שלנו ולמה אנחנו זקוקים להתאמה מדויקת וקפדנית של משקפיים, גם מקרוב.

מסגרת ועדשות לא איכותיות 

"למשקפיים מוכנים יש מסגרת פשוטה מחומר גלם לא איכותי שיכול להישבר בקלות. איכות העדשה בדרך כלל גרועה. בדיוק כמו שיהלומים עוברים ליטוש, גם עדשות של משקפיים זקוקות לליטוש על מנת לספק חדות ראייה מיטבית. במשקפיים המוכנים זה לא קיים. מעבר לכך, מי שרוכש מסגרת פשוטה ורוצה להחליף לה את העדשות בחנות אופטומטריה לא יוכל בדרך כלל לעשות זאת היות ובמשקפיים המוכנים אין ברגים המאפשרים הוצאה והכנסה של עדשה, או שאיכות הפלסטיק כל כך ירודה שהמשקפיים נשברים בעת החלפת העדשות. היתרון במסגרת איכותית הוא שגם אם המספר עולה, אפשר להחליף עדשות בכל פעם ולהישאר עם אותה מסגרת".

אין התאמה למרחק בין העיניים

"לאנשים שונים יש מרחק שונה בין מרכז אישוני העיניים. המרחק הזה נקרא PD ונמדד במ"מ – והוא הכרחי לקביעת מרכז הראיה ולהתאמת משקפיים. הסיבה לכך היא שבכל עדשה של משקפיים יש מוקד אחד ברור דרכו נכנסות כל הקרניים ומאפשרות ראייה חדה. זו הפיזיקה של העדשה. בשביל לקבל איכות ראייה טובה המוקד שבעדשת המשקפיים חייב להיות מול מרכז האישון שלנו".

"משקפיים מוכנים מגיעים עם PD קבוע שאיננו ניתן לשינוי ואיננו מותאם ל-PD שלנו. למשל, אם במשקפי הדוכן ה-PD הוא 62-64, והמרחק שלנו בין מרכזי האישונים הוא 54-56, לא נראה טוב. מעבר לכך, כשאנחנו קוראים, העיניים מתכנסות פנימה והמרחק נעשה קטן יותר ולכן ההתאמה צריכה להיעשות רק ע"י איש מקצוע שיודע לחשב את כלל השיקולים.

"במצבים בהם ה-PD איננו מותאם לנו, ככל שהמספר גבוה יותר, העיוותים בראייה יהיו גדולים יותר ונקבל מה שנקרא 'אפקט פריזמתי'. מצב שעלול להוביל לאי-נוחות, כאבי ראש, עייפות, ודמעת. ובמקרים חמורים אפילו לפזילה".

אין התאמה לשוני במרשם בין העיניים ולצילינדר

"לרוב מרכיבי המשקפיים יש שוני בין מרשם עין ימין למרשם עין שמאל. לחלק מהאנשים יש גם צילינדר - ליקוי ראייה נפוץ הנגרם מהפרש ברדיוסי הקימור של הקרנית או העדשה. במשקפי קריאה מוכנים המספר זהה בשתי העדשות ואין התאמה לצילינדר בעדשה".

אין התאמה למרחק העבודה האישי

"לכל אדם יש את ההעדפה שלו לגבי המרחק ממנו הוא מעדיף לקרוא ויש לכך משמעות. התאמת מרשם למשקפי קריאה היא נגזרת של מרחק העבודה. בישיבה מול מחשב המרחק הוא בד"כ 60-70 סנטימטר. ובקריאה של ספר המרחק הוא כ-30-35 ס"מ. לאותו אדם יהיה מספר מסוים במרשם לעבודה מול מחשב ומספר שונה לקריאה של עיתון או ספר. כיום ניתן לשלב בין המרחקים באמצעות משקפיים משרדיים שכוללים מרחקי ראייה בינוניים וקצרים. מה שלא קיים במשקפיים מוכנים".

סיכון להחלשת העין

"משקפי קריאה פועלים במקום השריר בעין שמאפשר מיקוד בעצמים הנמצאים בקרבתו ונחלש עם השנים. התופעה נקראת זוקן ראייה (פרסביופיה) ומתרחשת אצל רוב בני ה-40 ומעלה. כאשר אנחנו רוכשים משקפי ראייה מוכנים, הנטייה הטבעית של הגוף היא להקל על עצמו ולכן נבחר הרבה פעמים מספר גבוה שינוון את השריר שלנו לחלוטין ולא יאלץ אותו להמשיך ולהתאמץ. התלות שלנו במשקפי קריאה תהפוך במצב כזה למוחלטת וקצב עליית המספר תהיה מהירה יותר. כאשר מתאימים משקפי קריאה אצל אופטומטריסט מוסמך, הוא מוודא שהלקוח ממשיך להשתמש ברזרבות השריר הקיימות שלו ע"י בחירת מספר מדויק לצורכי הלקוח.

"חשוב להדגיש שהתחרות הגדולה שיש היום בענף האופטומטריה מביאה אנשים להתפשר על איכות הראייה והבריאות שלהם. דברים איכותיים עולים כסף, אבל אנחנו מוכרים בריאות. משקפי קריאה בהתאמה אישית מתחילים בסך הכל במחיר של 150 שקלים והם הרבה יותר טובים לאיכות הראייה ממשקפיים מוכנים".

 

5 דברים שלא ידעתם על מיכל ברקו שטיינמץ

  1. אני במקצוע הזה משנת 94. התחלתי ללמוד במכללת הדסה בירושלים ונכנסתי לעבודה מהשנה הראשונה. התמקצעתי בבתי חולים שונים, בעיקר בביה"ח קפלן, ובקליניקות של רופאי עיניים
  2. את הסניף הראשון של רשת "קשר עין" הקמתי באשדוד בשנת 2001, מאז פתחתי עוד 10 סניפים בניהולי. הדבר הכי חשוב לי ברשת הוא שירות, מקצועיות ואיכות, לצד אנשי מקצוע מהשורה הראשונה
  3. הסיפוק שלי הוא החיוך של לקוחות כשהם מקבלים את המשקפיים ונותנים פידבקים. למרות שאני מנהלת 10 סניפים, אני ממשיכה לקבוע לי תורים לבדיקות של לקוחות ולא מוותרת על הפרקטיקה
  4. אני נהנית לעבוד עם ילדים ודומעת מהתרגשות כשאני רואה אותם מביטים ימינה ושמאלה ומחייכים לאחר התאמת המשקפיים. כשמדובר על ילדים מאוד קטנים אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מצוין עם רופאי עיניים וכל אחד תורם לתהליך מתחומו
  5. אני אימא ל-4 ילדים והזמן הפנוי שלי מוקדש למשפחה