יובש בעור הוא בעיה נפוצה שמתגברת בייחוד בעונות המעבר ובעיקר בחורף הקר, כאשר האוויר יבש יותר ואחוזי הלחות יורדים. שינויי מזג האוויר והמעבר מחום לקור, למעשה משפיעים באופן ישיר על מצב העור שלנו, שלעיתים רבות מתקשה להסתגל לטמפרטורות קיצוניות ולשינויים התכופים ברמת הלחות. אגב, גם חימום בעזרת מזגנים לא ממש תורם לעניין והוא עלול לייבש את העור אף יותר.

היובש באוויר עלול לפגוע בייצור התקין של שכבת הסבום - שכבת הגנה טבעית השומרת על הלחות בעור. בפועל, מי שסובל מעור יבש, יכול להעיד על כך שמדובר במטרד, הגורם לתחושה לא נעימה ולעיתים גם לאדמומיות, לגרד ולעור מגורה הנוטה להתקלפות.

הפתרון: לחות, לחות, לחות

כדי להתמודד עם תופעת היובש, חשוב להעניק לעור לחות, שתשמש כחוצץ בין העור לבין הסביבה ותסייע לו להסתגל לתנאי מזג האוויר. בנוסף לכך, יש עוד כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם כדי לשמור על עור חיוני ובריא. שימו לב:

הקפידו על מקלחת זריזה: נסו להגביל את הרחצה ל-5-10 דקות לכל היותר. שימוש מוגבר במים עשוי להסיר חלק נכבד משכבת השומן החיונית שעל גבי העור, וכך לגרום לו לאבד לחות. כאשר אתם מתנגבים עשו זאת בעדינות ואל תשפשפו את הגוף.

עור יבש (צילום: shutterstock By Maridav)
נסו להגביל את הרחצה ל-5-10 דקות לכל היותר | צילום: shutterstock By Maridav


• השתמשו במים פושרים: בעת הרחצה, חשוב להשתמש במים פושרים ולא במים חמים, שעלולים לעודד אף יותר הסרת שמנים טבעיים נחוצים.

• צמצמו את השימוש בסבונים מבושמים ובמוצרי אלכוהול: הסיבה היא שאלה עלולים לגרום לרגישות, להופעת אלרגיות וגם ליובש. שמני אמבט יכולים לשמש כתחליף. מאותה הסיבה בדיוק, רצוי להעדיף חומרי כביסה נטולי ריח.

• הקפידו על שימוש בקרם הגנה: כן, גם בחורף חשוב להקפיד להגן על העור מפני קרני השמש המזיקות שעלולות לפגוע בשכבת ההגנה שלו. לכן, חשוב להשתמש בקרם הגנה גם בעונה זו, ממש כפי שאתם נוהגים לעשות בקיץ.

• הרוו את העור בקרם לחות איכותי: חשוב לבחור בקרם לחות איכותי, שנבדק כיעיל במחקרים קליניים. "אקטיב" של חברת "סבוקלם" למשל, עונה על הקריטריון הזה וגם יוצר שכבת הגנה על העור המגנה מפני נזקי הסביבה. הקרם מאזן את הפרשת הסבום (החלב), מעניק לחות ומרגיע את העור בעזרת רכיב האלווה ברבדנסיס הייחודי.

לטיפול ביובש בגוף, מומלץ להשתמש בקרם גוף טיפולי: קרם הגוף "סו פנטנול" של "סבוקלם" מכיל את רכיב הפנטנול המסייע בשיקום עור יבש, בהרגעת גרד ודלקות והוא משפר את גמישות העור, וגם מחזיר את השומניות הטבעית שלו. מומלץ להשתמש בקרם הלחות מיד לאחר הרחצה כדי להשיב לעור את הלחות שאבדה במהלכה.

עור יבש (צילום: דרור עינב)
חשוב לבחור בקרם לחות איכותי | צילום: דרור עינב

ומכיוון שגם השפתיים נחשבות לאחד האזורים הרגישים והמועדים ליובש, מומלץ להזין אותן בשפתון המבוסס על חמאת שיאה של "סבוקלם", המועשר בסקוואלן, בוויטמין E ו-C שמצוינים לריכוך הזנה וטיפוח השפתיים. השפתון מונע יובש ומגן מפני הרדיקלים החופשיים ומפני שינויי מזג האוויר. 

עור יבש (צילום: דרור עינב)
השפתון מונע יובש ומגן מפני הרדיקלים החופשיים | צילום: דרור עינב

• הזינו את כפות הידיים שלכם: עור הידיים הוא עור דק יחסית בהשוואה לשאר חלקי הגוף, והוא מכיל כמות מופחתת של בלוטות ושמן. לפיכך, קשה יותר לשמור על לחות בידיים, בייחוד במזג אוויר קר ויבש שעלול להוביל לגרד וסדקים. עטו כפפות צמר כשאתם יוצאים מהבית, וכפפות גומי כשאתם שוטפים כלים או מנקים. לאחר שימוש במים, חשוב להזין את כפות הידיים בקרם לחות איכותי.

• העדיפו בגדים מאווררים עשויים מכותנה: הימנעו מלבישת בגדים העשויים מצמר שעלולים לגרום לגרד והעדיפו בגדים מבדים "נושמים" כמו כותנה למשל.

• הרבו בשתיית מים! זכרו: מים טובים לבריאותכם הכללית וגם לבריאות העור.

• הקפידו גם על תזונה נכונה: שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת מסייעת לשמור על גוף בריא וגם על עור בריא, קורן וחיוני. מקורות מזון שיעזרו לכם לעמוד במשימה הם למשל: אגוזי מלך, שמן זית ואבוקדו. כמו כן, כדאי לנסות לצמצם בצריכת קפאין, שעלולה לעודד השתנה וכך לגרום לאיבוד נוזלים ולחות.

 

*יעוץ מקצועי לכתבה: הרמן וייס רוקח ראשי ובעלים של חברת "סבוקלם".