לא ספירת כבשים, לא מדיטציה ואפילו לא כדורים: האם הפתרון המושלם לנדודי שינה הוא בכלל בגד? בכנס בשם American Chemical Society שנערך לאחרונה בארה"ב הציגו מדענים פיתוח חדש בתחום חקר השינה, שאותו הם מכנים "פיג'מה" (Phyjama). הדמיון לבגד השינה הפופולרי לא מקרי, שכן אכן מדובר בתלבושת שלובשים אותה בזמן השינה, אלא שבניגוד לחליפה המפוספסת המסורתית, זו מפוצצת בחיישנים שמטרתם לקרוא מדדים של הגוף שלנו.

הפיג'מה, שפותחה באוניברסיטת מסצ'וסטס, מכילה חמישה "טלאים" מבד שמפוזרים בבטנה הפנימית שלה, ומכילים חיישנים שמודדים דברים כמו פעימות לב, קצב הנשימה ואפילו את היציבות של הגוף, שכן כולם גורמים שמשפיעים על הדרך שבה אנחנו ישנים. הטלאים מחוברים בינם ובין עצמם באמצעות חוטי ניילון מכסף המכוסים בכותנה, וכן ללוח בקרה זער בקדמת הפיג'מה. ארבעה מהם רגישים ללחץ כדי למדוד תנועות ותנוחות שינה, בעוד החמישי אחראי על הלב והנשימה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

המידע שמתקבל מהפיג'מה מסוגל להעניק ללובש אותה, כמו גם לרופאים שלו, נתונים בנוגע לדפוסי השינה שלו שמהם אפשר לגזור המלצות לשינה טובה יותר. החליפה אפילו יודעת לזהות הפרעות שינה כאשר הן מתרחשות בזמן אמת, כמו דום נשימה בשינה, הפרעה שממנה סובלים כ-6 אחוזים מהאוכלוסייה. נוסף לכך, המידע יכול לגרום לפציינטים לגלות את הרגלי השינה שלהם ולשנות אותם. אנשים שישנים על הצד, למשל, סובלים פחות מנחירות וחרחורים מאשר אנשים שישנים על הגב.

הפיג'מה למעשה מחליפה לחלוטין את הצורך בלבלות לילות במעבדות שינה, ואנשים שכבר ניסו את הפיג'מה המיוחדת טוענים שהיא נוחה ולא מפריעה לשינה, בעוד קריאות החיישנים ממנה נמצאו מדויקות במיוחד. היא צפויה לצאת רשמית לשוק בעוד כשנתיים, לאחר שלבי פיתוח נוספים בהם ככל הנראה יוצמדו לה חיישנים נוספים באזור המכנסיים (כדי למנוע נפילות של אנשים מבוגרים יותר), ומחירה ככל הנראה יהיה בין 100 ל-200 דולר (370-740 שקל).

פיג'מה חכמה
פיג'מה חכמה

עוד ב-mako בריאות:

>> אלופסיה: כך נראים חיים נטולי שיער
>> גם לכם יש נקודות אדומות בזרועות? זאת הסיבה

>> זאת הפחמימה הטובה ביותר לשמירה על המשקל
 

רופאים מקצועיים שהזדמן להם לבחון את הפיג'מה טענו שמדובר בפתרון לא רע: "הטכנולוגיה הזו מאפשרת להשיג מדדים בזמן אמת שאפשר לאסוף ולבחון אותם בשלט רחוק, והיא מעניקה תמונה מדוייקת של דפוסי השינה. ההשלכות הרחבות שלה עצומות".