ברית מילה. לכאורה, מדובר בטקס קצר שכולל הליך רפואי פשוט, שלרוב אינו כרוך בסיכונים רבים. אבל כשהוא מבוצע בצורה רשלנית עלולים להיגרם לתינוק נזקים חמורים, הכוללים נכויות קשות, זיהומים חמורים, הדבקה בהרפס, כריתת חלקים מאבר המין ונזקים נוספים המחייבים אשפוז מיידי.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

למרות כל אלה, העובדות בשטח מטרידות: לפי החוק בישראל, כל אחד יכול להיות מוהל. זה אומר שגם מוהל שבעבר כשל בתפקידו, גרם לנזקים כבדים לתינוקות ורישיונו נשלל - עדיין רשאי להמשיך לעסוק במילה. זאת מכיוון שהרישיון הקיים הוא למעשה לא יותר מהסמכה של הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים. לא מדובר בתנאי מחייב אלא בסוג של מכתב המלצה.  

במצב הקיים, כל אחד שמעוניין יכול להיות מוהל - בלי לעבור כל הסמכה או לקבל רישיון. במילים פשוטות, גם הקצב בסופר השכונתי יכול לשמש מוהל אם יחליט על הסבת מקצוע. אם זה לא מספיק, מתברר כי מוהלים שחטאו ברשלנות חמורה שגרמה לבעיות בריאות קשות בקרב תינוקות אכן מנצלים את המצב החוקי וממשיכים לעסוק בכך למרות שרישיונם נשלל - וחלקם אפילו ממשיכים לככב ברשימת המוהלים המוסמכים מטעם הרבנות.

 עד 3 שנות מאסר בפועל: העונש הצפוי למוהל שגרם לנזק

נזקים כתוצאה מברית מילה אינם נדירים. עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, מומחים בדיני נזיקין ממשרד "בר-און כהן עורכי דין", מספרים כי מדי שנה הם נתקלים במקרים רבים הקשורים בסיבוכים רפואיים בעקבות ברית מילה. חלק מהם מסתיים "רק" באשפוז ממושך ובהתערבויות כירורגיות, בעוד שבמקרים אחרים מגיעים אליהם ההורים לאחר שהמילה הסתיימה בגרימת נזקים ובנכויות קשות שנגרמו לצמיתות לתינוקות בני יומם.

"לא מזמן הגיעו למשרד הורים לתינוק שעבר טקס ברית מילה כהלכתו. במהלך הטקס, המוהל כשל במלאכתו וגרם לפגיעה חמורה באיבר מינו של התינוק באופן שדרש את אשפוזו הבהול ביחידה לטיפול נמרץ. האבחנה הייתה זיהום חמור ודלקת קרום המוח", מספר עו"ד בר-און. "הבעיה נובעת מהעובדה שהחוק בישראל אינו אוסר על מוהלים שאינם מוסמכים לבצע בריתות, ולכן גם מוהל שרישיונו נשלל יכול להמשיך לעבוד כמוהל, כי ממילא אין צורך ברישיון כלשהו כדי לעבוד".
בפני הורים המעוניינים לערוך את טקס ברית המילה עומדות כיום שלוש אפשרויות: לבחור במוהל שאינו רופא ושלא עבר הסמכה מסודרת, לבחור במוהל שהוסמך ע"י הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים, או לבחור במוהל שהוא רופא מוסמך.

"מי שמסתפק באופציה הראשונה מפקיד למעשה את התינוק בידי אדם שאינו בעל כל הסמכה מקצועית, ולכן לדעתנו הסיכון לנזק גדל", מוסיפה עו"ד כהן. "למרבה הצער, גם מוהל שעבר הסמכה אך רישיונו נשלל עדיין יכול לעסוק בכך, ואין דרך רשמית לבדיקת כשירותו ועברו המקצועי. גם רשימת המוהלים שמפורסמת ברבנות אין בה כדי לסייע, מאחר שהיא כוללת גם מוהלים שהסבו נזק לתינוקות".

חלק מהבעיה טמון בהגדרה החוקית של ברית המילה. "בתי המשפט קבעו כי על כל טיפול רפואי חלה פקודת הרופאים, שהמפר אותה עלול להיתבע בגין רשלנות רפואית. אבל ברית מילה אינה נכללת בהגדרה זו", מסביר עו"ד בר-און. "יחד עם זאת, נקבע שברית מילה מוגדרת כ'טיפול כירורגי'. לכן, מי שיבצע הליך זה בדרך נמהרת או רשלנית שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו חבלה – עלול לעמוד לדין פלילי בעבירה שעונשה שלוש שנות מאסר".

בר-און מציע ולמעשה דורש שהמדינה תעדכן את הגדרותיה: "בדיוק כפי שאדם שמעוניין לעסוק ברפואה מחויב ללמוד את התחום, לעבור בחינות הסמכה ולהוציא תעודה רשמית, כך ראוי להסדיר בחוק גם את הסמכתם של המוהלים. כלומר, שהם יורשו לעסוק בכך רק לאחר שהוסמכו לכך ולאחר הוצאת תעודה מתאימה".

תינוק בוכה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כשברית מילה מתבצעת בצורה רשלנית, עלולים להיגרם לתינוק נזקים חמורים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות
>> אחת ולתמיד: האם שמן קוקוס באמת כזה טוב לנו?
>> אוכלים פחות בשר? תראו מה זה עושה לגוף שלכם
>> "כואב לי בכל שנייה ביום - והסביבה מרימה גבה"

"לבחור רופא ולבדוק את ההיסטוריה שלו": כך תמזערו סיכונים

למרות הנתונים, חשוב לדעת שיש כמה דברים שניתן לעשות כדי למזער את הסיכון שדבר כזה יקרה גם לכם. שנייה לפני שאתם סוגרים עם מוהל, חשוב שתקפידו על כמה כללים כדי להימנע ממצבים בלתי רצויים. ד"ר תומר יצחקי, מומחה לרפואת ילדים ב"כללית מחוז שרון שומרון", מפרט למה חשוב לשים לב:

העדיפו רופא כירורג: בניגוד למוהל, כשמסתמכים על רופא מומחה יש סיכוי טוב יותר למזער נזקים. כדאי לבחור ברופא מומחה לכירורגיה או באורולוג, שההתמחות מעניקה להם ניסיון וידע רלוונטי.

ודאו שקיימת אפשרות למעקב: תמיד טוב שיש כתובת לפנות אליה במקרה של חשש או בעיה. כדאי לוודא את העניין לפני שקובעים את מועד הברית.

בדקו היסטוריה: אמנם לא תמיד אפשר לדעת את כל הפרטים החשובים על המוהל שתבחרו, אבל לעיתים הצצה קטנה בגוגל תפרוס בפניכם עולם שלם של מידע חיוני.

ודאו שהמוהל משתמש בכלים שעברו חיטוי: למרות שזה נראה ברור מאליו, כדאי לראות שהכלים בהם משתמש המוהל עברו חיטוי כנדרש, על מנת להימנע ממצבים של זיהום שעלול להיות מסוכן. אל תתביישו לבקש ממנו להציג בפניכם את האמצעים שבהם הוא משתמש.

סמכו על עצמכם: זה נכון שמדובר בפעולה פשוטה יחסית, אבל צריך לזכור שסיבוכים תמיד עלולים להתרחש. בכל מצב של דימום חריג או בכי בלתי פוסק של התינוק, בדקו את העניין אצל רופא. האזור אמור להחלים עד עשרה ימים.

ברית מילה (צילום: wikimedia user: Chesdovi)
"הוועדה מעודדת את הציבור לפנות אך ורק למוהל המוסמך מטעמה לצורך עריכת ברית מילה" | צילום: wikimedia user: Chesdovi

משרד הבריאות: "האחריות בידי הרבנות הראשית"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:  "ברית מילה המבוצעת על ידי מוהל נחשבת לפעולה דתית. הסדרת הנושא נמצאת בידי הועדה הבין משרדית, המורכבת מנציגים מהרבנות הראשית ונציג אחד של משרד הבריאות ומנוהלת על ידי המחלקה לבריתות מילה של הרבנות הראשית. הוועדה הבין-משרדית מפקחת על מוהלים שקיבלו את הסמכת הועדה ואלה הנמצאים בתהליך קבלתה. לפרטים נוספים נא לפנות למחלקה לבריתות מילה של הרבנות הראשית".

פנינו לרבנות הראשית וזו הייתה תגובתה: "הוועדה הבין-משרדית להסמכת ופיקוח על המוהלים שעל ידי משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל, מופקדת על ההיבטים השונים הכרוכים בברית המילה ובכלל זאת, היבטים הלכתיים, רפואיים, מקצועיים ואתיים. הוועדה מורכבת מרופאים, מרבנים ומנציגי המוהלים. במסגרתה פועלים כ-5 רופאים המשמשים כחברי וועדה. הרבנות הראשית לישראל עמדה על כך מאז ולתמיד, כי בראשות הוועדה יכהן רופא. כיום עומד בראשות הוועדה פרופ' אברהם שטיינברג - חתן פרס ישראל.

כל מקרה של סיבוך ברית מובא לדיון בוועדה, שמבצעת תחקור ובדיקה של כל אחד מהמקרים כולל תחקור של כל הנוגעים בדבר – החל במוהל, עובר בצוות הרפואי ועד בני המשפחה של התינוק. במידת הנדרש מוזמן המוהל לבירור, ובמקרים בהם רואה הוועדה כי המוהל כשל, היא מפעילה סנקציות כנגדו, לעיתים עד כדי שלילת הסמכתו כמוהל מוסמך והסרת שמו מרשימת המוהלים המוסמכים המתפרסמים על ידה. יודגש, כי במצב בו הוועדה החליטה על שלילת הסמכתו של המוהל נגרע שמו מרשימת המוהלים באופן מיידי, וכן נשלחת הודעה לרב המקומי על שלילת ההסמכה.

במקרים מסוימים, בסמכות הוועדה להטיל סנקציות אחרות על פי שיקול דעת חבריה, כדוגמת השעיית הסמכה לתקופה מסוימת, שלילת תואר מוהל מומחה, מעקב ופיקוח, חובת עמידה מבחנים נוספים כפי שנהוג בתחום הרפואה ועוד.

מספר המקרים של סיבוכי ברית המגיעים לוועדה ע"י משרד הבריאות נמצא במגמת ירידה ובשנת 2016 עמד על כ-46 מקרים בלבד מתוך כ-65,000 בריתות המתקיימות מדי שנה לתינוקות בישראל. רובם הגדול של המקרים הם דימום קל, שאינו מצריך יותר מטיפול שמרני בלבד. ההיקף הנמוך של הליקויים מבסס את הקביעה שברית המילה נמצאת בידיים טובות ומוהלי ישראל עושים את מלכתם נאמנה.

"הוועדה מעודדת את הציבור לפנות אך ורק למוהל המוסמך מטעמה לצורך עריכת ברית מילה. ע"פ המצב החקיקתי הקיים כיום, עיסוק המוהל אינו מוסדר בחוק ועל כן אין איסור על אדם לשמש כמוהל גם אם לא עבר כל הכשרה בעניין זה".

 >> 15 שנות מאסר לרופא שביצע ניתוחים מיותרים