תשאלו כל מתבגר מחוצ'קן והוא יאמר לכם, חצ'קונים זה הדבר הכי פחות צפוי שיש. הם מופיעים מתי שבא להם, איפה שבא להם ובזמנים הכי פחות מתאימים שיש. אבל חוץ מפצעי בגרות, הנקראים גם אקנה, יש עוד תופעות דומות בגוף שלא פועלות בדיוק באותה הצורה. אז מה למעשה ההבדל בין אקנה, פצעונים וחררה, ואיך אפשר לטפל בהם באופן טבעי?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אקנה 

יש כמה מנגנונים שגורמים להופעה של פצעונים על הגוף, ולמעשה, רופאי העור אינם יודעים בדיוק מהן הסיבות להופעתם. לעומת זאת, המנגנון של אקנה הוא ידוע. "אקנה היא תהליך שקורה עמוק בתוך זקיק השערה. זה מתחיל בחסימה של בלוטת החלב, בליווי התרבות של חיידק מסוים ויצירה של דלקת באזור", אומרת ד"ר אלה אגוזי ריינמן, רופאת עור מומחית ומומחית בטיפולי אסתטיקה רפואית. "אקנה מופיע בעיקר במקומות שיש הפרשה מוגברת מבלוטות החלב, באזור הפנים, גב, מפתח חזה, מעל עצם החזה ובקרקפת".

הדבר המפתיע ביותר לגבי אקנה הוא שזה ממש לא אופייני רק לבני נוער, אלא יכול להתפרץ גם בגיל מבוגר. "נשים סובלות מזה עד גיל 40 ואפילו אחרי. בגיל ההתבגרות השכיחות דומה בין גברים לנשים, בעוד שבגילאים מבוגרים יותר זה דווקא נהיה שכיח יותר בנשים, ישנה תופעה שכיחה של אקנה שמופיע בגיל 35-40", מוסיפה ד"ר אלה אגוזי ריינמן.

דרכי טיפול: "ישנם טיפולים מקומיים או סיסטמיים, כמו כדורים אנטיביוטיים או כדורים שהם נגזרת של ויטמין A, הטיפול נקבע על ידי חומרת הבעיה", היא אומרת. "יש טיפול אינטנסיבי באקנה קשה בכדורי ראוקוטן לדוגמה, שפועל בבסיס של הבעיה על ידי כך שהוא פועל להקטנה של בלוטות החלב המורחבות, ולכן אמור לצמצם את הסיכוי להתפרצויות נוספות בעתיד. אבל זה עדיין לא תמיד עובד, והאקנה הרבה פעמים גם חוזר.

"מה שכן כדאי לעשות במקרה של אקנה הוא להימנע משימוש בסבונים אגרסיביים מייבשים, יש סבונים מיוחדים לאקנה שהם מאוד מייבשים, אבל זה לא בריא לעור, עדיף להשתמש בסבון עדין. ובנוסף, כדאי להשתמש במייקאפ וקרם פנים נטולי שומן".

חצ'קונים, אקנה (צילום: Nadya Lukic, Shutterstock)
יש דרכים טבעיות יותר להיפטר מהפצעון הזה | צילום: Nadya Lukic, Shutterstock

פוליקוליטיס (פצעים מגילוח)

זה אולי נראה כמו אקנה, אבל קורה כאן משהו אחר לגמרי, למעשה נוצרת סתימה של זקיק השערה השטחי, שנמצא גבוה יותר בעור. "זה יכול להיגרם כתוצאה מגילוח, גם אצל גברים בעור הפנים וגם אצל נשים בכל מיני אזורים כמו הרגליים והמפשעה", אומרת ד"ר אגוזי ריינמן. "אבל זה יכול להופיע גם באזור העכוז, וגם בלי קשר לגילוח באזורים שהם פחות מאווררים, כמו עור העכוז".

"אם הפצעים מופיעים כתוצאה מגילוח, זה קורה כי השערה עצמה נלכדת בשכבה העליונה של העור והגוף מתייחס אליה כגוף זר וגורם לדלקת", היא מוסיפה. "ישנם סוגים שונים של פוליקוליטיס . שטחית או עמוקה יותר. על פי עומק הדלקת לעיתים הגורם אינו ידוע ולא תמיד יש מעורבות של חיידק או זיהום בתהליך".

דרכי טיפול: רחצה בסבון אנטי בקטריאלי, מריחה של משחות אנטיביוטיות, ולעיתים שילוב עם משפחות אנטי דלקתיות (כמו סטרואידים), במקרים חמורים יש צורך בטיפול אנטיביוטי או בראוקוטן.

מיליאריה (חררה)

בתופעה זו העור מתמלא בנקודות אדומות קטנות, בדרך כלל כתוצאה מהזעה וחוסר אוורור. "זה יכול להופיע בעיקר באזור הגב, וזה מתבטא בנקודות אדומות קטנות שנובעות כתוצאה מאיזושהי פגיעה בבלוטות הזיעה. המנגנון מאחורי זה לא בדיוק ברור", אומרת ד"ר אגוזי ריינמן. "אנחנו יודעים שהמקור של זה הוא בבלוטת הזיעה, אבל לא יודעים בדיוק איך זה עובד. בנוסף, אין מעורבות של חיידק, ולכן אין ממש טיפול בתופעה. זה לרוב לאנשים שנוטים להזעת יתר, אנשים במצב של השמנת יתר, או כאלה שלוקחים תרופות שגורמות להזעה".

דרכי טיפול: אין דרך טיפול של ממש, לרוב פשוט מחכים שזה יעבור. "זה מגיע כתוצאה ממאמץ גופני רב, עודף חום ולחות והזעה מרובה יכולים לגרום לזה, אך בדרך כלל כשפותרים את המקור של הבעיה זה נעלם".

עוד ב-mako בריאות:
>> יש לכם חוסר בויטמין D? ככה תפתרו את הבעיה
>> מחיר היופי: קיבלה שבץ בביקור במספרה
>> כמה אתם משלמים על הפנקייק הזה באימון?

פתרונות טבעיים

לפי הרפואה הטבעית, פצעונים יכולים לנבוע ממספר גורמים, לכן חשובה אבחנה יסודית לכל מקרה בצורה אישית. "במידה ומדובר במצב הנובע מעומס של רעלים על הכבד, הגוף מתחיל להפריש את אותם רעלים דרך העור וזה יכול לגרום למגוון של פצעים", אומר אוהד כהן נזנין, נטורופת ומטפל בצמחי מרפא. "הנה כמה אופציות שיכולות להקל על התופעה".

תה צמחים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
קומפרסים של תה ירוק יעזרו לכם להתמודד | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חומעה הצהובה (Rumex Crispus)

צמח שגדל בארץ, השימוש הוא בשורש של הצמח. טעמו מריר, לכן יש לצרוך אותו בצורה של מיצוי נוזלי. הוא תורם לגוף בהמרצת מערכת העיכול, פעילות הכבד והזרמת דם למערכת העיכול, ופועל בפינוי רעלים ממערכת העיכול ובכך מוביל להורדה בעומס המטבולי. הצמח יעיל גם במצבי עצירות שונים בזכות חומרים משלשלים עדינים הגורמים להמרצת פעילות מערכת העיכול.

לפה גדולה (Arctium lappa)

הצמח נמצא בשימוש על ידי הרבליסטים רבים, והוא בעל איכות מרירה התורמת בפינוי רעלים מהגוף. הצמח נחשב לפי הפיטותרפיה כמטהר דם ובנוסף יש לו יכולת נוגדת חמצון ואנטי דלקתית החשובה במצבים דלקתיים בעור. לשורש הארקטיום ישנה התוויה ספציפית למצבים של אקזמה, פרונקלים, חררה, פסוראזיס ועוד, לארקטיום יש יכולת עבודה לימפתית עמוקה, שזו בעצם פעילות של פינוי רעלים מהגוף דרך מערכת הלימפה. את הצמח ניתן להשיג על ידי מטפלים בצמחי מרפא.

חומצת השומן אומגה 3

יש שומנים, ויש שומנים בריאים. אומגה 3 עוזרת בתהליכים נוגדי דלקת, תורמת לבריאות התאים ובעלת פעילות נוגדת חמצון. ניתן לצרוך אומגה 3 דרך צריכת המזונות – זרעי פשתן, זרעי צ'יה, עלי רוגולת הגינה, אגוזים ודגי ים צפוני שהמומלצים ביניהם הם הסרדינים (לא משומרים).

תה ירוק (Camellia sinensis)

התה הירוק מכיל חומרים נוגדי חמצון שנקראים ECGC. רצוי לצרוך את התה הירוק מהעלים עצמם ולא מתיונים. יש לחלוט כף עלים בתוך כוס מים רותחים ולהמתין כעשרים דקות לקירור ולעשות קומפרסים לאזורים הפגועים. עלי תה ירוק ניתן להשיג בחנויות טבע.

שמן עץ התה

ניתן לטבול מקלוני אוזניים בשמן ולמרוח על הפצעונים. לשמן האתרי תכונות נוגדות דלקת חזקות כך שהן יכולות להפחית את האדמומיות ואת גודל הפצעון. לפעולה חזקה יותר ניתן למרוח את השמן ישירות על העור בכמות נמוכה של 1-2 טיפות. את השמן ניתן להשיג בבתי טבע שונים.

>> עוול היסטורי: למה לא נותנים לדגדגן את הכבוד הראוי?