אין ספק שבישראל ישנם כמה מהמוחות המבריקים ביותר בתחום המדע והטכנולוגיה. פטנטים רפואיים ישראליים זוכים בשנים האחרונות להצלחה ברחבי העולם וישראל לחלוטין מיקמה עצמה כאחת המדינות המצליחות בפיתוח חידושים רפואיים. הנה שלושה פטנטים רפואיים חדשים שפותחו בארץ ובעלי פוטנציאל לחולל שינוי בעולם הרפואה והאסתטיקה. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

פתרון לשיער דליל ולהקרחה: פטנט ישראלי חדש להשתלת שיער

החברה הישראלית HAIRSTETICS פיתחה פטנט ייחודי להשתלת שיער המיועד לנשים הסובלות מהקרחה ומדילול שיער. תוך פחות משעה, מושתלות שערות סינתטיות לקרקפת המטופלת באמצעות "עוגנים מיקרוסקופיים". הפטנט אושר בכל העולם; בישראל, ארה"ב, אירופה וברזיל והטכנולוגיה כולה מיוצרת בישראל. את השיטה פיתח דביר קרן, ממציא ישראלי שפיתח בעבר פטנטים רפואיים בתחומי הכירורגיה והקרדיולוגיה.

מטופלת 1 - לפני (צילום: יחצ)
מטופלת בת 62 לפני ההשתלה | צילום: יחצ

מטופלת 1 - אחרי (צילום: יחצ)
מטופלת בת 62, לאחר השתלה של 800 שתלים | צילום: יחצ

הפרוצדורה: הפטנט מבוסס על מעין "מחסניות" של שערות סינתטיות (המורכבות מאותו חומר ממנו עשויים חוטי תפירה כירורגיים) המוחדרות לקרקפת תחת הרדמה מקומית על ידי רופא. בקצה כל שערה מותקן "עוגן מיקרוסקופי" עשוי ניטינול, המעוצב כשתי כנפיים, שמתרחבות מתחת לקרקפת ומבטיחות את יציבות השערות המושתלות. כל מחסנית מכילה כ-25 שערות סינתטיות. תוך כחצי שעה-שעה, ניתן להסתיר קרחות בקרקפת. ההשתלה מחזיקה בין שנתיים לחמש שנים. ישנו מגוון רחב של צבעי שיער ושל סוגי שיער (חלק, גלי ומתולתל).

למי זה מתאים: כיוון שהשערות הסינתטיות צריכות להיות באורך ממוצע של 6-7 ס"מ, הפרוצדורה מתאימה בעיקר לנשים, הסובלות מהקרחה ודילול שיער גנטיים.

מתי נוכל ליהנות מזה בארץ: המוצר נמצא בשימוש היום וניתן לבצעו במרפאתו של ד"ר שלקוביץ.  

טווח מחירים: המחיר עומד על 3,500 שקל ל-100 שערות.

מחסנית שיער סינטטי (צילום: יחצ)
מחסנית שיער סינטטי | צילום: יחצ

 מפריחים את הנגב: תחליף עצם המיוצר מאלמוגים

CoreBone היא חברה ישראלית שפיתחה תחליף עצם טבעי המיוצר מאלמוגים, הגדלים בחוות מיוחדות בנגב. מתברר שהאלמוג דומה לעצם האנושית ולכן יכול להוות תחליף זול ובטוח לאנשים שזקוקים להשתלות שיניים והשתלות עצם.

הפרוצדורה: במקרים של חוסר עצם, הגוף זקוק ל"פיגום" שבעזרתו יוכל לבנות עצם חדשה.  המקורות היום לתחליפי עצם מגיעים מגוויות של בני אדם או מפרות. לחברה פטנטים רשומים בארה"ב, אירופה וישראל להטמעת מינרלים ביו-אקטיביים באלמוגים בזמן גידולם - הליך ייחודי אשר מעודד גדילת עצם חדשה על פני השתל האלמוגי. תחליף העצם שמייצרת CoreBone הוא טבעי, איכותי, מתאים כמעט לכל אדם ולא כרוך בסכנות שאנו מכירים היום (העברת מחלות מה״תורם״ של העצם).

אלמוג ממנו מייצרים שתל
אלמוג ממנו מייצרים שתל


למי זה מתאים: כל אדם המבצע פרוצדורה של שתלים בשיניים. בנוסף הטיפול מתאים לכל מי שעובר ניתוח  שדורש השתלת עצם  במהלת ביצוע שתל אורטופדי באיזורים שונים בגוף, איחוי חוליות, לאחר הסרת גידולים בעצם , ועוד.

מתי נוכל ליהנות מזה בארץ: המוצר נמצא בשימוש היום בשוק הישראלי בתחום הדנטלי אצל רופאים פרטיים ובתי חולים.

טווח מחירים: הוא זול יותר ביחס לרוב המוצרים שקיימים בשוק היום.

"אנחנו מגייסים כסף ב-EXITVALLY על מנת להתפתח, לגדול ולהשקיע בשיווק וכמובן כדי להגיע למשקיעים מהציבור הרחב ולא מחברות גדולות שעד היום היו המקור העיקרי להשקעות בחברות סטרטאפ", אהד שוורץ, מנכ"ל ומייסד החברה.

שתלים עשויים אלמוגים
שתלים עשויים אלמוגים


עוד ב-mako בריאות:

>> התקלח עם עדשות מגע ואז קרה לו דבר נורא
>> "השלתי 50 ק"ג ממשקלי בזכות השינוי הזה"
>> "מרחתי וזלין באף וזה שינה את חיי"

ניתוח גב בקלות: החברה הישראלית שפיתחה מערכת קיבוע ללא ברגים

חברת זיגהפיקס פיתחה שתל ייחודי שמאפשר ניתוח קיבוע שמצריך רק שני חתכים (במקום שישה) וללא צורך בברגים. החברה עורכת בימם אלו גיוס בפלטפורמת EXITVALLY.

הפרוצדורה: ניתוח קיבוע מבוצע כאשר יש חוסר יציבות בחוליה בעמוד השדרה, שיוצר לחץ על חוט השדרה וגורם לכאבי גב ו/או רגליים (עצבים אלו ממשיכים לרגליים ולכן יש כאב מוקרן שמורגש שם). חברת "זיגהפיקס" (ZygoFix) פיתחה את מערכת הקיבוע הראשונה ללא שימוש בברגים (zLOCK). השתל הייחודי שפותח על ידי החברה מנצל את מבנה העצמות של החוליות ונועל את התנועה במפרק. בשונה מהניתוח הסטנדרטי המבוצע היום, שמצריך שישה חתכים והחדרת ברגים ומוט – בשיטה החדשה אין צורך בברגים ובמוטות ונדרשים רק שני חתכים בלבד.

למי זה מתאים: אנשים הסובלים מכאבי גב כרוניים, שטיפול לא פולשני לא עזר להם וכאבי הגב משפיעים על איכות החיים שלהם. הסיבות לניתוח הן לרוב מחלות ניווניות שונות בחוליה או בדיסק ששכיחותן עולה עם הגיל, כמו כן, גם פריצת דיסק יכולה להיות גורם לקיבוע. מכיוון שהניתוח עם מערכת ה-zLOCK ממוזער בצורה משמעותית, ניתן לבצע את הקיבוע גם כניתוח יומי, ללא אשפוז. כמובן שזהו יתרון גדול הן למטופל והן למערכות הבריאות התומכות.

שתל zLOCK
המחשה של ההבדל בקני המידה בין שתל ה-zLOCK לבין ההתקן הברגי

מתי נוכל ליהנות מזה בארץ: כדי לאשר את השתל לשימוש, הן בישראל והן במדינות אחרות בעולם, על החברה להוכיח את יעילותו בניסוי קליני, בו עוקבים אחר התוצאות במשך שנתיים. גורמים בחברה מוסרים כי בימים אלה ישנו ניסוי הנעשה באירופה שעד כה הביא תוצאות טובות. החברה נמצאת בתהליך מול משרד הבריאות לקבלת אישור לפתיחת אתר ניסוי נוסף בבית החולים הלל יפה. בחברה משערים כי השתל יהיה מאושר לשימוש בישראל כבר בתחילת 2022.

טווח מחירים: מחירי השתלים הללו משתנים, אך ככלל, ניתוחי קיבוע מכוסים על ידי קופות החולים וחברות הביטוח כאשר הם נרשמים על ידי הרופא המטפל.