אתם נכנסים לחנות אופנה כדי לקנות לכם בגד, והמוכרת מסתובבת לבושה באחד מבגדי הקולקציה שבחנות, כדי שגם אתם תוכלו להתרשם מהדרך שבה הבגד מונח עליה, וכך יש סיכוי טוב שאולי תרצו לקנות אותו – זו תמונה טיפוסית שקיימת ברוב החנויות, הרשתות והבוטיקים כיום. העניין הוא שאתם יכולים לצאת מהחנות הזו לא רק עם בגד חדש, אלא גם עם זיהומים וחיידקים שונים.

הן מהפן האסתטי והן מהפן הבריאותי, יש משהו מרתיע ואולי אף דוחה במחשבה שבגד שמונח על גופנו לכמה דקות או ליום שלם – בין שמדובר בחזייה, מכנס, חולצה או זוג נעליים – היה מונח לפני דקות מספר על גופו של אדם זר (ועל כמה עשרות לפניו), שאין לנו מושג קלוש על מצב בריאותו או מצב ההיגיינה שלו. "כאשר עשרות או מאות אנשים נכנסים לחנות ומודדים את הבגד, סביר שלכמה מהם יהיה חיידק או זיהום על העור, שיעבור לבגד ומשם לגוף אחר", אומר פרופ' גידי קורן, חוקר בכיר במכון המחקר והחדשנות של מכבי, "בשנים האחרונות יש יותר ויותר זיהומים. ידוע לנו שיש עלייה ניכרת במספר הזיהומים של החיידקים העמידים, וזו אחת הדרכים שהם מתפשטים. החיידק המאיים מביניהם הוא סטאפילוקוקוס, חיידק טורף שעמיד לאנטיביוטיקה, ואין לנו מענה רפואי למי שנדבק בו, הבעיה היא שהוא עובר במגע של עור".

A post shared by K A T W A I (@kat_wai) on

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ככל שחולף יותר זמן מהמעבר של הזיהום או החיידק לבגד, כך עולה הסבירות שהוא לא ישרוד. אך מצד שני אף אחד לא יכול להבטיח לנו שאת הבגד שאנו מודדים כעת לא מדד לפני רגע אדם שיש לו זיהום או חיידקים מסוכנים על העור. המצב אף חמור יותר כשמדובר בהלבשה תחתונה כמו חזייה או בגד ים.

"אמנם אין מחקרים מסודרים שבחנו את נושא הזיהומים שמתפשטים מבגד שהיה על גוף אחר, אבל יש בכך היגיון רפואי. דו"ח חשוב שפורסם ב-2011 באנגליה הוא הפרסום המדעי שהתייחס לסיכונים  מסוג זה. המלצות הדו"ח ברורות מאוד: יש לכבס היטב את הבגד או מצעי המיטה אם היה מגע של גוף אחר, במדידת בגדים המצב לא שונה".

A post shared by Primark (@primark) on

אילו זיהומים וחיידקים יכולים להסתתר בבגדים או בהלבשה תחתונה שנקנית בחנויות?

"אנו הכי מוטרדים מחיידקים כמו הסטאפילוקוקוס, שאחראי לרוב זיהומי עור. יש כמובן את הקנדידה, שעשויה לעבור מעור לעור, ופטריות וחיידקים נוספים. על וירוסים יש פחות אינפורמציה. הרפס של השפתיים עובר בצורה קלאסית בנשיקה, אמנם אין אינפורמציה שהוא יכול לעבור ממגע של בד, אבל אם השפתיים עם ההרפס נגעו בבגד, אין שום סיבה לחשוב שזה לא יעבור".

גם נעליים לא חסר

כאשר קונים נעליים, הסיכון לפטרת של הרגליים או הציפורניים עולה. משום שנעליים לא עוברות ניקוי, והרבה מאוד אנשים מודדים אותם. הסיכון עולה כאשר הנעל הנגועה בפטרת באה במגע עם עור לח ורגיש לזיהומים.

לדברי פרופ' קורן, סוגי הטקסטיל השונים לא משפיעים על העברת החיידקים והזיהומים, "אם הטקסטיל יבש ואין עליו לחות או חומרי פסולת, לא מתקיימים בו תנאי גידול לחיידקים. חיידקים וגורמי מחלה אחרים לא חיים זמן רב על בדים יבשים אלא רק לכמה שעות. הסיכון לזיהום קיים רק אם מישהו מדד על גופו בגד וכעבור זמן קצר אדם אחר מודד את אותו בגד מזוהם. בשלב זה אי אפשר לכמת את הסיכון, אך אפשר לערוך ניסוי מבוקר בנושא. הנוהג שמוכרות לובשות במשך יום שלם את הבגד פסול. ככל שהבגד נמצא זמן רב יותר על האדם עם הזיהום, הסיכונים עולים".

A post shared by STUDIO PAU A PIQUE ARQUITETURA (@pauapiquearquitetura) on

עוד ב-mako בריאות

>> מפתיע: רשימת המאכלים שאפשר לאכול בלי הגבלה
>> הטיפ שיגרום לכל היום להיראות אחרת 
>> מצאנו את כל הדרכים להיפטר מהנזלת

דורש פיקוח של משרד הבריאות

פרופ' קורן מדגיש שהנושא צריך להיות בפיקוח משרד הבריאות. "מתוך כמה אלפי עובדים בחנויות וברשתות הגדולות, מאוד סביר שלכמה מהן יש זיהום בעור, אולי אפילו סטאפילוקוקוס, והמחשבה שאדם אחר רוכש את הבגד כבגד חדש ולובש אותו מזעזעת".  

אז מה עושים? "הדבר הראשון מבחינת הציבור הוא שחייבים לכבס כל בגד חדש שקונים ולפני שלובשים אותו בפעם הראשונה כדי לחסל את החיידקים או הפטריות. כל מוכר בחנות הלבשה שלובש את הבגד, יש לוודא שאין לו או לה מחלות עור. נוסף לכך, כשאתם מודדים בגד בחנות, אל תמדדו אותו על עור חשוף, אלא תדאגו ללבוש משהו מתחתיו. כאשר מדובר בבגד ים, חשוב מאוד ללבוש מתחתיו בגד תחתון. בנוגע לנעליים, ההיגיון הרפואי אומר לפחות לחטא אותם עם אלכוהול 70 אחוז כדי שבתוך הנעל לא יישארו חיידקים או פטריות, האלכוהול לא אמור לחבל במוצר שנקנה".