אם יש לכם רופא במשפחה הקרובה שאתם סומכים עליו בעיניים עצומות ומסוגלים להיות איתו כנים לחלוטין – נהדר. אבל לרובנו אין כזה, מה שאומר שלפעמים אנחנו נאלצים לחשוף פרטים אינטימיים ביותר על חיינו בפני אדם זר, מקצועי ככל שיהיה, וזו לא בהכרח סיטואציה נעימה. מה עושים? מייפים את האמת קצת, מקטינים את כמות האלכוהול שאנחנו שותים בממוצע בשבוע או את הסיגריות והוויד, מנפחים את שעות הפעילות הגופנית שאנחנו עושים, טוענים שלא נגענו, מכחישים שגירדנו וכן, אנחנו לגמרי מקפידים על צחצוח שיניים בבוקר ובערב, ברור.

האם זה רעיון טוב? לא במיוחד, אבל שקר לבן קטן פה ושם זה לא כזה נורא, נכון? לא, זה נורא. אתרINSIDER  ביקש משני רופאים לחוות את דעתם בנוגע לשקרים הקטנים והפשוטים שכולנו מספרים לרופא מדי פעם, ומתברר שבחלק מהמקרים – זה ביג פאקינג דיל.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אל תשמיטו פרטים לגבי ההיסטוריה הרפואית שלכם, גם אם מדובר בפרוצדורות קטנות וישנות

עברתם ניתוח להסרת השקדים בתור ילדים? הוציאו לכם את התוספתן? היו פתוחים וגלויים לגבי כל פעולה כירורגית שעברתם בעבר, ויש לכך כמה סיבות. "קודם כל, בהתאם לסוג הניתוח שעברתם, רמת הסיכון שלכם למחלות מסוימות יכולה לעלות", אומר ד"ר דז'ווריאן, "למשל אם יש לכם כאבים בבטן ועברתם הסרת תוספתן או קשירת חצוצרות, אתם נמצאים ברמת סיכון אחרת. כמו כן, אם היה לכם סיבוך כלשהו עם חומר הרדמה כזה או אחר, הרופא צריך לדעת". "כל מקרה שבו משהו בגוף שלכם שונה או הוסר, עלול להשפיע על מקרים עתידיים או סימפטומים שאתם חווים", אומר ד"ר גרסי. "אפילו פעולות פשוטות כמו הסרת נקודות חן או בליטות בעור עלולות להיות קשורות לבעיה אחרת".

זה כולל כמובן גם הפלות או פרוצדורות שקשורות למחזור החודשי של נשים. "אנחנו יודעים למשל שבמשך כמה חודשים לאחר הפלה יזומה או מקרית, המחזור יכול להיות לא סדיר ולכן לא נופתע אם זה המקרה. אבל אם אתן אומרות לנו שמעולם לא הייתן בהריון והמחזור בכל זאת לא סדיר, זו עלולה להיות סיבה לדאגה", אומר דז'ווריאן.

רופא מרדים (צילום: HQuality, Shutterstock)
אל תזלזלו בצום שלפני | צילום: HQuality, Shutterstock

אל תשקרו לגבי הגיל שלכם, של הילדים שלכם או ההיסטוריה הרפואית המשפחתית

בניגוד למה שאולי יגידו לכם חברים מפרגנים, הגיל כן משנה, בייחוד כשזה נוגע לתינוקות שזה עתה נולדו, שכן מטפלים בהם באופן שונה בהתאם לגיל המתאים. "יש בדיקות מסוימות שמבוצעות בהתאם לגיל המטופל, ואם אתם לא כנים לגבי הגיל שלכם אתם עלולים לפספס אותן", אומר גרסי. "למשל, גם גיל וגם היסטוריה משפחתית הם גורמים חשובים כאשר מבצעים החלטה לגבי קולונוסקופיה, וזה חשוב גם בכל הנוגע לחיסונים נגד שפעת".

אל תשקרו לגבי ההיסטוריה המינית שלכם, כולל מחלות מין, מספר פרטנרים וסקס לא מוגן

זו אולי השיחה הכי מביכה שאפשר לנהל עם רופא, אבל כנות חשובה במיוחד כאן ואפילו קריטית. "רובנו מחשיבים את ההיסטוריה המינית שלנו כמאוד פרטית ואינטימית, אבל זה אספקט אחד בחיים שלנו שחובה לחלוק עם הרופא", אומר גרסי. "היא לא רק קובעת את רמת הסיכון הנוכחית שלנו למחלות מסוימות, אלא גם את רמת הסיכון העתידית שלנו למחלות אחרות, כמו סרטן".

"היסטוריה של מחלות מין חשובה במיוחד לרופאים בהקשר של מצבים כמו זיבה, כלמידיה וסרטן חוץ רחמי", מוסיף דז'ווריאן, "וכמובן שכל היסטוריה עם HIV, גם אם אתם לא על תרופות, מעמידה אתכם בסיכון כללי לדלקות וקובעת באיזו אגרסיביות נטפל במצבים כמו חום, שיעולים וסימני דלקת אחרים".

כמו כן, רופאים יוכלו להמליץ לכם על אמצעי מניעה בצורה מדויקת יותר אם תשרטטו להם תמונה מלאה של הפעילות המינית שלכם, ותהיו כנים לגבי חששות ושאלות אחרות שיש לכם כמו יובש, גירוד או כאבים. 

היו כנים לגבי תרופות שאתם נוטלים, גם אם זה לפי מרשם

בין שהפסקתם מחזור של אנטיביוטיקה לפני הזמן כי התחלתם להרגיש טוב, הפסקתם ליטול תרופה מסוימת כי לא הסתדרתם עם תופעות הלוואי, שכחתם למלא מרשם מסוים, נטלתם בטעות תרופה שפג תוקפה או פשוט שכחתם לקחת משהו שהייתם צריכים - היו כנים עם הרופא שלכם לגבי זה, כולל פרטים על המינון והתדירות. "יש מקרים שבהם תגובות לתרופות מסוימות יכולות לסכן חיים", אומר דז'ווריאן, "למשל אם אתם גם על תרופות נוגדות דיכאון וגם על אנטיביוטיקה, הן עלולות להשפיע זו על זו".

זה כולל, אגב, גם ויטמינים, תוספי תזונה, תרופות המבוססות על עשבי מרפא ופחות או יותר כל דבר שקונים בבית מרקחת, "כי תמיד יש סיכוי לשילובים רעים עם תרופות אחרות שהרופא שוקל לרשום לכם", אומר גרסי.

אל תשקרו לגבי כמה אתם שותים, מעשנים או לוקחים סמים

לפי אתר WebMD, רק אחד מתוך 6 מטופלים בכלל מציין בפני הרופא כמה אלכוהול הוא צורך בממוצע, ככל הנראה מרוב בושה, וכשזה נוגע לסמים יש כמובן את העניין הפלילי שרבים חוששים להודות בו. אבל להרגלים שלכם יש סיכונים שרופאים חייבים להיות מודעים אליהם, בייחוד כשהם רושמים לכם תרופות חדשות או מטפלים בבעיות שיש לכם, כי לפעמים הם יכולים לעשות הקשרים שאתם כלל לא מודעים להם.  "אם אתם מסתירים את ההרגלים שלכם, אתם למעשה מחמירים את הבעיות הרפואיות שלכם", אומר גרסי, ודז'ווריאן מוסיף – "אלכוהול, סמים וטבק משפיעים על המדדים הרפואיים שלכם, למשל על הדופק ועלצ התחושות בקצות האצבעות. אם רופאים מודעים לצריכה של חומרים נרקוטיים, הם יכולים לדעת לקשר או לא לקשר את התסמינים האלה אליהם. כמו כן, המידע הזה יכול לסייע לרופא להעריך באופן נכון את הסיכויים שלכם למצבים כמו התקף לב, שבץ או אין אונות".

חברים מעשנים ג'וינט (צילום: guruXOX, ShutterStock)
להרגלים שלכם יש סיכונים שרופאים חייבים להיות מודעים אליהם | צילום: guruXOX, ShutterStock

היו כנים לגבי הפעם האחרונה שבה נבדקתם

חלקנו עסוקים מדי בשביל בדיקות רפואית שגרתיות, ואחרים פשוט שוכחים מהן, נמנעים מהן בכוונה או שלא רואים בהן צורך. לא משנה מה הסטטוס שלכם, כשאתם כבר אצל הרופא חשוב שתהיו כנים לגבי מועד הבדיקה האחרונה שלכם, גם אם זה מוציא אתכם רע. דז'ווריאן טוען כי מדובר במידע חשוב למשל בכל הנוגע לחיסונים או מעקב אחר נתונים רפואיים כמו לחץ דם. "אם לחץ הדם שלכם טיפה גבוה עכשיו ולפני שנה הוא היה נורמלי, זו פחות סיבה לדאגה", מסכים גרסי, "אבל אם לא נבדקתם 10 שנים ולחץ הדם שלכם היה גבוה במהלכן, זה עשוי להעיד על בעיה גדולה יותר". סביר להניח, אגב, שהרופא לא ישפוט אתכם אלא דווקא ישמח שהחלטתם לטפל בעצמכם.

היו כנים לגבי משך הזמן שאתם מבלים חשופים לשמש או במיטות שיזוף

למרות הסיכון הידוע לסרטן עור כתוצאה מחשיפה לשמש, לא רבים טורחים להתמרח בכל פעם שהם יוצאים מהבית. כמו כן, אם אי פעם השתמשתם במידת שיזוף, או נשרפתם מהשמש, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסרטן עור וחשוב שהרופא יידע על כך, ועל כל היסטוריה משפחתית הקשורה לכך.

אל תאמרו לרופא שאתם מתעמלים למרות שאתם לא

"זה לא שמשנה לנו איך אתם נראים", אומר גרסי, "פשוט רמות הכושר והפעילות שלכם הן אינדיקציה לבריאות העתידית שלכם". גם דז'ווריאן אומר שאנשים שהם יותר נייחים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב, ולכן כדאי לשוחח עם הרופא על אורח החיים שלכם ורמות הפעילות. אפילו אם בסופו של דבר לא תקשיבו לו ולא תיישמו כלום, חשוב שהוא יידע מזה.

בחורה מתאמנת (צילום: Jacob Lund, shutterstock)
רות הכושר היא אינדיקציה לבריאות העתידית | צילום: Jacob Lund, shutterstock

אל תתביישו להתלונן על כל כאב או מצוקה, גם אם הם נראים לכם זניחים

"אנחנו פונים לעזרה רפואית כדי להתייעץ עם מישהו בעל ידע רפואי גדול יותר שיכול לאסוף את כל העובדות, להסיק מסקנות ולגזור מהן המלצות", אומר גרסי. "כשאתם משמיטים אפילו את הפרט הקטן ביותר שמפריע לשגרת חייכם, זה עלול להוביל לאבחון לא נכון ולמנוע מכם לקבל המלצות לטיפול מתאים. לחלק מהמחלות הכי נוראיות בעולם אין סימפטומים חמורים עד שלבים מאוחרים יחסית, ואנשים לרוב מתעלמים מסימפטומים קטנים למשך זמן יותר מדי רב שאם הם היו מתלוננים עליהם קודם לכן, היה אפשר לתפוס את המחלה מוקדם יותר".

מדובר למשל במחלות שרק הולכות ומחמירות עם הזמן, כמו סרטן, מצבים כרוניים כמו אלרגיה למזון, תסמונת המעי הרגיז, מחלות מעי דלקתיות ועוד. "לפעמים התסמינים יכולים להיות קלים, אבל הרופא יכול לחבר אותם להיסטוריה הרפואית שלכם ולזהות את הסיבה", אומר דז'ווריאן.

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה שחייבים להפסיק להשתמש במקלון אוזניים
>> חוקרים קובעים: זהו משך הזמן האידאלי לחופשה 
>> הניתוחים הפלסטיים המטורפים של הקוריאנים

היו כנים אם לא נשמעתם להנחיות מקדימות, כמו צום

ביקשו מכם לעשות משהו לפני הבדיקה ולא עשיתם אותו? תמיד עדיף להתוודות על כך מאשר לשקר ולומר שעשיתם, גם אם זה אומר שיבטלו לכם את התור או הבדיקה. "זה קריטי במיוחד בניתוחים", אומר דז'ווריאן, "כי מרדימים רבים למשל יעדיפו לבטל ניתוחים שבהם החולה לא צם לפני, משום שהרדמה על בטן מלאה עלולה להוביל לקיא שאפשר להיחנק ממנו".

מצחצחת שיניים (צילום: icsnaps, shutterstock)
לבריאות הדנטלית השפעה מרחיקת לכת | צילום: icsnaps, shutterstock

אל תשקרו לגבי היגיינת הפה שלכם

לשקר לרופאי שיניים ושינניות זה נפוץ במיוחד, בעיקר כי לא נעים לנו מהם ונדמה לנו שהם לא באמת יכולים לדעת. אבל בריאות דנטלית, לפי גרסי, לא משפיעה רק על השיניים אלא גם על אספקטים אחרים בבריאות הכללית, כולל מחלות עורקים, היריון וגורמים אחרים. "היו כנים לגבי ההרגלים הרעים שלכם וקבלו את עצות המומחים, כי בסופו של דבר רק אתם תסבלו מהתוצאות השליליות", הוא אומר.

אל תתביישו להודות שאתם לא מבינים מה הרופא אומר לכם

זהו אחד הסעיפים הקריטיים ביותר כאן, כיוון שרופאים יכולים לפעמים להיות בטוחים שהם מסבירים דברים בצורה בהירה ביותר, אבל המטופלים לא בהכרח מבינים על מה הם מדברים. "ודאו שאתם מבינים לחלוטין את העצות שניתנו לכם, אל תתביישו לשאול או לבקש מהם להבהיר לכם את ההנחיות", אומר דז'ווריאן. "מטופלים רבים לרוב לא שואלים שאלות כי הם חוששים להציק או מפחדים מהרופא, אבל זה חיוני לבריאות שלהם ולכן חשוב לא לפספס אף פרט". "עדיף לבלות עוד כמה דקות בקליניקה ולוודא שהבנתם הכל בצורה מלאה, מאשר לצאת משם עם ידע חלקי או חסר, ועם המון סימני שאלה", מסכים גרסי.