נפיחות באזור הפות והנרתיק יכולה לקרות מסיבות שונות והיא במרבית המקרים לא סיבה לדאגה. אם הנפיחות מלווה בתסמינים נוספים, כמו כאבים עזים, חום גבוה או דימום – כדאי להיוועץ ברופא בהקדם האפשרי. אך כיוון שישנן סיבות רבות ושונות לנפיחות באזור זה, חלקן מצביעות על בעיות קלות יותר ואחרות על בעיות חמורות יותר – כדאי להכיר אותן ולדעת לזהות אותן, כדי שחלילה לא תיכנסו לפניקה שלא לצורך. הנה שמונה סיבות לנפיחות באזור הפות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

  1. פטרת הנרתיק 
    אחת הסיבות הנפוצות לנפיחות באזור הפות והנרתיק, במיוחד בקרב נשים פעילות מינית, הוא זיהום פטרייתי (נרתיקי או וגינלי). זיהום זה נגרם עקב צמיחת-יתר של קנדידה (פטרייה). הקנדידה אמנם מצויה באופן טבעי בנרתיק, אך ברמה נמוכה. גורמים שונים יכולים להוביל לצמיחה מוגזמת של קנדידה באזור הפות והנרתיק, ביניהם אנטיביוטיקה, סוכרת והריון. לבישת בגדים צמודים לעתים קרובות, במיוחד בתנאים של חום וזיעה, יכולה גם היא להוביל לפטרת הנרתיק. הסיבה לכך היא שפטריית הקנדידה משגשגת בסביבות חמות ולחות. תסמינים נוספים שיכולים להצביע על פטרת הנרתיק, מלבד נפיחות: גרד, אדמומיות והפרשות לבנות וסמיכות (לרוב לא מלוות בריח).
  2. גירוי בשל תכשירים המיועדים לפות
    מוצרים רבים שמיועדים לשימוש באזור הפות עלולים להוביל לגירוי, נפיחות וגרד. חומר סיכה, סבון לשטיפה אינטימית, קונדומים, קרמים וטמפונים, הם בין המוצרים הידועים בכך שיכולים לגרום לגירוי באזור הפות. אם שמתן לב לאדמומיות ונפיחות לאחר שהשתמשתן במוצר מסוים, מומלץ להפסיק את השימוש בו בהקדם ולהיוועץ ברופא. ייתכן שקיימת אלרגיה לאחד החומרים.
    אוחזת במפשעה (צילום: shutterstock)
    חום וזיעה יכולים גם הם לתרום לפטרת הנרתיק | צילום: shutterstock
  3. רגישות לחומרים מסוימים
    כימיקלים המצויים בחומרים שנמצאים בשימוש יום-יומי יכולים להוביל לגירויים בעור, גם באזור הפות, שנחשב לאזור רגיש במיוחד. מוצרים מבושמים יכולים בהחלט להוביל לגירוי באזור, כמו גם נייר טואלט מחומרים פחות איכותיים. אם אתן חוות נפיחות, גרד ותחושת צריבה באזור הפות לאחר שימוש במוצרים מסוימים, כדאי להפסיק להשתמש בהם בהקדם ולפנות לרופא.
  4. וגינוזיס חיידקי
    זיהום חיידקי בנרתיק נגרם כתוצאה מחוסר איזון באוכלוסיית החיידקים באזור הפות -  כאשר ישנם יותר חיידקים רעים מחיידקים ידידותיים. זה למעשה מה שגורם להיווצרות של דלקת ונפיחות באזור. וגינוזיס חיידקי נגרם עקב פגיעה במאזן התקין של חיידקי הנרתיק ומתבטא בהפרשה נרתיקית חריגה בעלת ריח רע (המזכיר את ריחם של דגים לא טריים). וגינוזיס חיידקי נחשב לאחד הזיהומים הנפוצים ביותר בנרתיק בין הגילים 15 ל-44. הסיבה להפתחות של וגינוזיס חיידקי לא לגמרי ברורה, אך כמו בפטרת הנרתיק, היא נפוצה יותר בקרב נשים שמקיימות יחסי מין. תסמינים נוספים שיכולים להופיע כוללים הפרשות אפורות/ירוקות/לבנות, ריח לא נעים (המזכיר ריח של דגים לא טריים), גרד בפות, תחושת צריבה בזמן מתן שתן. לרוב הטיפול יכלול אנטיביוטיקה.
    אישה יושבת בשירותים עם כאבים (צילום:  aslysun, shutterstock)
    לפעמים הנפיחות מלוואה גם בתחושת צריבה בזמן מתן שתן | צילום: aslysun, shutterstock


    עוד ב-mako בריאות:
    >> ייתכן שברזיל הצליחה להגיע לחסינות עדר
    >> נכון או לא נכון? בדקנו 10 מיתוסים על תזונה
    >> מחקר: בשבועיים הקרובים נגיע לשיא – ואז ירידה
  5. יחסי מין או פציעה
    קיום יחסי מין שכוללים חדירה ללא חומרי סיכוך, או כשיש יובש בווגינה, יכול לגרום לחיכוך רב. זה יכול להוביל לא רק לחוסר נעימות בזמן הסקס, אלא גם עלול לגרום לבעיות נוספות לאחר מכן, כמו כאבים ונפיחות באזור. גם פציעה כתוצאה מתקיפה מינית יכולה להוביל לכאבים, גירוי ונפיחות.
    אישה בהריון סובלת מכאבי גב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
    נפוצה בקרב נשים בהריון | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock
  6. דלקת צוואר הרחם
    במרבית המקרים הדלקת תיגרם כתוצאה ממחלת מין, אך היא יכולה להתפתח גם כתוצאה משימוש בהתקן תוך רחמי, או בשל תגובה אלרגית לחומר ממנו עשויים קונדומים. דלקת צוואר הרחם לרוב מתפתחת לאחר הידבקות במחלות מין כמו כלמידיה, זיבה והרפס (באיבר המין). במקרים מסוימים, דלקת צוואר הרחם כלל לא תגרום לתסמינים, אך היא יכולה להיות מלווה גם בכאבים באזור אגן הירכיים, הפרשות צהובות מהנרתיק ודימום נרתיקי.
  7. הריון
    נפיחות בפות היא תופעה נפוצה בקרב נשים בהריון. כשהעובר ממשיך לגדול והרחם מתרחב יותר, יש זרימת דם מוגברת לאזור אגן הירכיים. ככל שההיריון יתקדם יותר, כך תרגישו יותר נפוחות באזור הזה. בשל זרימת הדם המוגברת לאזור, וזרימת הדם המצומצמת יותר ללב, ישנן גם נשים הסובלות מדליות ורידים בפות בזמן ההיריון.
    קונדומים (צילום: Shutterstock)
    הלטקס בקונדום יכול להוביל לגירוי בנרתיק | צילום: Shutterstock
  8. ציסטה נרתיקית
    ישנם שני סוגים עיקריים של ציסטות באזור הנרתיק: ציסטות בבלוטת ברטולין וציסטות בצינור גרטנר. לכל סוג ציסטה נרתיקית תסמינים שונים. ציסטה של צינור גרטנר נגרמת כתוצאה משרידים של רקמות השייכות לצינור המזונפרי, במהלך ההריון. התסמינים כוללים כאבי בטן, הפרשות נרתיקיות, בעיות בשלפוחית השתן, זיהום ובריחת שתן.
    ציסטה בבלוטת ברטולין היא למעשה מעין גידול זעיר (לרוב שפיר) בפתח הנרתיק. בלוטות ברטולין הן בלוטות קטנות הנמצאות בצדי השפתיים, בפתח הנרתיק. הן אחראיות להפרשת נוזל סיכה במהלך מגע מיני, בעזרת צינוריות המחוברות לנרתיק. כשהצינוריות נחסמות, זה גורם להן להתמלא בנוזל וכתוצאה מכך נוצרת ציסטה. ציסטות אלה נפוצות יותר בקרב נשים פעילות מינית. מלבד נפיחות, הציסטה יכולה להוביל לתסמינים כמו כאבים, תחושת צריבה, חוסר נעימות ודימום. לרוב ציסטות לא צריכות להיות סיבה לדאגה, אך חשוב לקבל טיפול רפואי, כיוון שהן עלולות להזדהם.