למרות שישנם עדיין אנשים רבים שמעשנים, ניתן להגיד היום שכמעט ואין אדם שאינו מודע לסכנות שבצריכת סיגריות. זה אמנם לקח לא מעט שנים והצריך לא מעט עבודה מצד גורמי בריאות, אך לבסוף המודעות בכל הנוגע לעישון עלתה. לצערנו, ישנם דברים אחרים לא פחות קטלניים, אך המודעות אליהן משמעותית קטנה יותר. משיבה ממושכת ועד לבדידות – הנה כמה גורמי סיכון שאנשי מדע ורפואה מזהירים מפניהם כבר כמה שנים טובות.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ישיבה ממושכת

יושבים כל היום בעבודה? על פי מחקר משנת 2014, זה יכול להגביר את הסיכון שלכם לחלות בסוגים שונים של סרטן. החוקרים ביצעו מטא-אנליזה של מחקרי עבר ובחנו מידע מארבעה מיליון אנשים, שנשאלו לגבי תדירות הישיבה שלהם מול הטלוויזיה, בעבודה ובדרך לעבודה. כל שעתיים נוספות של ישיבה הגבירו את הסיכון לסרטן המעי הגס, הרחם והריאות.

חוסר שינה

המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב הכריזו חוסר שינה כבעיה בריאותית ציבורית, לאור נתונים מדאיגים כי בין 50 ל-70 מיליון אנשים בארה"ב סובלים מבעיית שינה כלשהי. פרופ' ולרי גפרוב, מארגון הבריאות העולמי, ציין ב-2015 שמחסור בשעות שינה מגביר את הסיכון לשבץ ולהתקף לב ברמה דומה לעישון סיגריות. "חוסר שינה צריך להיחשב כגורם סיכון למחלות לב וכלי דם, בדומה לעישון, מחסור בפעילות גופנית ותזונה לקויה", אמר גפרוב.

אישה במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
סיכון לשבץ והתקף לב - כמו בסיגריות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בדידות

בשנים האחרונות מומחים רבים מסמנים את הבדידות כמגפה בריאותית לכל דבר שיכולה להשפיע רבות על אוכלוסיית העולם. מחקר שפורסם לפני כשנה מצא כי אנשים שסובלים מבדידות כרונית נמצאים בסיכון גבוה ב-50 אחוז למוות מוקדם, מה שהוביל את החוקרים להסיק כי בדידות עשויה להיות קטלנית יותר מהשמנת-יתר. נוסף על כך, החוקרים הסיקו כי בדידות יכולה לקצר את תוחלת החיים כשם שעישון 15 סיגריות ביום מקצר את החיים. כנראה שיש סיבה טובה לכך שבבריטניה מונתה לאחרונה שרה לענייני בדידות.

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שאתם צריכים לאכול בבוקר כדי לרדת במשקל
>> יש ניחוש? זה הירק הכי פחות בריא בעולם
>> פיפיגזמה: טרנד הסיפוק המיני החדש שמסכן נשים

תזונה לקויה

מחקרים רבים הראו כי מזון מעובד עתיר סוכר ושומן עלול לחשוף אנשים למחלות קטלניות, בשיעור דומה (אם לא זהה) לזה של סיגריות. ממחקר שנעשה ב-2016 עלה כי שיעור התמותה מתזונה לקויה עלה על שיעור התמותה מצריכת אלכוהול, סמים, יחסי מין לא מוגנים וטבק – ביחד. ממצאים בהחלט מדאיגים.

המבורגר בלחמניה (צילום:  Mikhaylovskiy, ShutterStock)
שיעור תמותה גבוה יותר מאלכוהול, סמים וטבק | צילום: Mikhaylovskiy, ShutterStock

שיזוף

רבים טועים לחשוב שמיטות שיזוף בריאות יותר משיזוף רגיל בחוף הים, אך שני הסוגים יכולים להזיק לכם משמעותית ונראה שהם אף עשויים להיות מסוכנים יותר מעישון. ב-2014, פורסם מחקר בכתב העת הרפואי JAMA שהשווה בין מספר מקרי הסרטן הנגרמים על ידי מיטות שיזוף ועל ידי סיגריות. החוקרים הסיקו כי מיטות שיזוף גורמות ליותר מקרים של סרטן העור, מסיגריות וסרטן הריאות. "בהתחשב במספר הגבוה של מקרי סרטן העור שמיוחסים לשיזוף מקורה, ממצאים אלה מדגישים בעיה בריאותית ציבורית חמורה", כתבו החוקרים במאמרם.