מי לא אוהב קצת צנוברים בסלט או בחומוס שלו? הוא מוסיף טעם ייחודי למאכלים שונים והוא גם בעל ערך תזונתי גבוה. בצנוברים אחוז גבוה של חלבון, שומן, אשלגן, זרחן, מגנזיום וגם לא מעט אבץ, ברזל וסיבים תזונתיים. אבל במקרים מסוימים הוא יכול גם להוביל לתסמין משונה במיוחד - טעם מר ומתכתי בפה. 

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תופעת לוואי משונה זו זוהתה לראשונה בשנת 2001 בבלגיה, ונראה שהיא מתרחשת כשצורכים סוג מסוים של צנובר - שמקורו בסין. הטעם המר והמתכתי יכול להופיע בין יום לשלושה ימים לאחר אכילת הצנוברים - והוא יכול להישאר עד שבועיים לאחר מכן. תופעה זו היא למעשה סוג של דיסגוזיה, בעיה רפואית המתבטאת בעיוות בחוש הטעם. 

הסיבה לתופעת לוואי משונה זו אינה לגמרי ברורה, אך יש כמה השערות. אחת מהן היא שהחומצה הפינולנית, חומצת שומן המצויה בצנוברים, מעודדת ייצור של כוליציסטוקינין, הורמון שמאט את התרוקנות הקיבה וגורם לייצור יתר של מיצי מרה - וזה יכול לגרום לשיבוש בקולטני הטעם המר בלשון עם קולטני טעם שנמצאים במערכת העיכול.

חומוס עם צנוברים (צילום:  Inna Reznik, shutterstock)
אל דאגה, זה בעיקר זן שמקורו בעץ אורן סיני | צילום: Inna Reznik, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> תופעת הלוואי של החיסון שעלולה להדאיג נשים
>> פונתה לביה"ח לאחר שהתעלפה – וזה מה שהתגלה
>> מומחה מזהיר: "המגפה הבאה נמצאת מעבר לפינה"

 נכון לעכשיו, לא ידוע אם מינים נוספים של הצנובר מובילים לתופעת לוואי משונה זו וגם טרם התגלה המנגנון שעומד מאחורי העיוות בחוש הטעם, אך נראה שהוא לא נפוץ, כך שאתם לא צריכים לחשוש אם אתם ממש אוהבים צנוברים.