יש אנשים שסולדים מהקונספט של "רכילות" וטוענים שזה לא מוסרי ושאנשים לא אמורים לדבר סרה או טובה על אנשים אחרים מאחורי גבם. ובכן, בנוגע למוסריות אפשר אולי להתווכח, אבל בנוגע לאנושיות שבדבר – אין ויכוח: לרכל זו תכונה אנושית שמשותפת לכולנו מבחינה מדעית.

חוקרים באוניברסיטת קליפורניה שבריברסייד ערכו מחקר בקרב 467 משתתפים – 269 נשים ו-198 גברים – במהלכו האזינו בסתר (בהסכמה מלאה של הנבדקים) לשיחות אישיות שנערכו בחדר הניסויים. במהלך תקופת הניסוי, שארך בין יומיים לחמישה ימים, היו החוקרים עדים ל-4,003 שיחות רכילותיות, ממוצע של כ-52 דקות בכל יום.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אבל מה שבאמת מעניין במחקר הוא נושאי הרכילות והצורה שבה היא מתבצעת. מתברר שרוב האנשים מעדיפים לרכל על אנשים שהם מכירים באופן אישי מאשר על סלבריטאים או אנשים מפורסמים בקונצנזוס. הנשים במחקר ריכלו מעט יותר מהגברים שבמחקר, אבל חלקו בינן ובין עצמן בעיקר מידע שהוגדר על ידי החוקרים כ"נייטרלי", כלומר לא השמיעו הערות שליליות או שיפוטיות כלפי אנשים אחרים. למעשה, רכילות נייטרלית הייתה צורת הרכילות הנפוצה ביותר, כלומר החלפת מידע אובייקטיבית שקשור לאנשים אחרים. ובכל זאת, כאשר ייחסו לרכילות משמעות, הרכילות השלילית והדיבורים המלוכלכים היו גדולים פי 2 מאשר המחמאות והשבחים.

כמו כן, לפי המחקר, אנשים צעירים נוטים לרכל באופן שלילי יותר ממבוגרים, וכי אין משמעות למעמד סוציואקונומי בכל הנוגע לרכילות – גם אנשים עשירים וגם אנשים עניים יותר מרכלים בדיוק באותה המידה, וכנ"ל לגבי אנשים משכילים מול אנשים ללא השכלה רשמית.

עוד ב-mako בריאות:

>> 15 סימנים שאתם מזדקנים מהר
>> 6 מיתוסים על שינה שכולם מאמינים בהם
>> אתם חייבים להפסיק לזרוק את קליפת הלימון

המחקר, שפורסם במגזין " Social Psychological and Personality Science", מסיק כי רכילות היא חלק מהמרקם האנושי של החברה שלנו, וכי מדובר ביצר סקרנות טבעי של האדם. סוציולוגים טוענים כי רכילות כי חלק מהדבק שמאחד בין ציווליזציות, וכי הפצת מידע בין קבוצות יוצרת חזית אחידה שמגנה על אנשים מפני כוונות זדון.

כמו כן, מחקרים קודמים שנערכו בנושא גילו כי כאשר אנחנו שומעים רכילות בנוגע לאדם מסוים, המוח שלנו מפרש בצורה שונה את הדרך שבה אנחנו רואים אותו. המסקנה הייתה שמדובר ככל הנראה בסוג של יצר הישרדותי הגנתי, שנועד כדי להזהיר אותנו על מי ראוי לסמוך וממי להתרחק. מה שאומר שהרכילות טבועה בתכנות הביולוגי של כולנו, והיא אפילו מועילה לעיתים.