בני אדם עוברים חמישה שלבים במהלך השינה – שלב ההירדמות שבו השינה קלה; שלב ההרפייה שבו השרירים נרפים, טמפרטורת הגוף יורדת והנשימה וקצב הלב מאטים; שני שלבי השינה העמוקה שבהם הגוף מתקן ומרפא את עצמו וקשה להעיר אותנו; והשלב החמישי הוא שלב ה-REM, שלב תנועת העיניים המהירה שבו רובנו חולמים. אנחנו עוברים את המחזור הזה כמה פעמים בלילה, ואם משהו מפריע לנו באמצעו, אנחנו קמים בתחושת טשטוש. אבל איכות השינה בשלב החלימה מסוגלת גם להשפיע על החלומות עצמם.

נתחיל ממה שלא משפיע: חלומות בשחור לבן, חלימה צלולה או חלומות שאנחנו זוכרים או לא זוכרים כשאנחנו מתעוררים. עם זאת, אם אנחנו בכל זאת זוכרים את החלום שחלמנו, יש סיכוי שנוכל לדעת איך ישנו במהלכו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

חלומות נעימים

אם החלומות שלכם בדרך כלל מהנים, משעשעים או מרגיעים, איכות השינה שלכם היא ככל הנראה נהדרת. מחקר שפורסם ב-2016 במגזין Sleep אסף מידע מ-24 משתתפים – 12 מהם עם נדודי שינה ו-12 מהם ללא – במהלך חמישה לילות בנוגע לאיכות השינה שלהם, באמצעות מכשיר פוליסומנוגרפי. המשתתפים אף ביקשו לנהל יומן חלומות במהלך המחקר, והחוקרים העירו אותם במהלך שלב ה-REM כדי לשאול אותם מה הם חולמים. המשתתפים שישנו טוב חלמו בדרך כלל חלומות שמחים, עליזים ונעימים, בעוד אלו שסבלו מנדודי שינה אפיינו את החלומות שלהם כשליליים יותר.

חלומות ססגוניים

באופן מפתיע, ככל שהחלומות שלכם יותר חיים, ססגוניים ומלאי צבע, כך איכות השינה שלכם לא משהו בכלל. הנוירולוג מארק מאהווולד מאוניברסיטת מינסוטה כתב בשנת 2007 כי "כשמישהו סובל מחוסר שינה, אנחנו רואים חלומות אינטנסיביים יותר, כלומר פעילות מוחית רבה יותר במהלך השינה, יש יותר חלומות והם בדרך כלל חיים". בשנת 2005 פורסם מחקר במגזין Sleep שבו משתתפים שנמנעה מהם שנת REM חלמו חלומות צבעוניים יותר מאשר בזמן ה-REM.

אישה מתעוררת במיטה (צילום: kinga-cichewicz-unsplash)
באיזו שפה חלמת? | צילום: kinga-cichewicz-unsplash

חלומות בשפה אחרת

אם אתם בתהליכים של ללמוד שפה חדשה, ולפתע מתחילים לחלום חלומות שדוברים אותה, זה כנראה אומר שאתם מתקדמים מעולה, ובאופן עקיף שהשינה שלכם טובה יותר. ישנן עדויות לכך ששלב ה-REM מסייע לנו ללמוד כיצד לבצע דברים חדשים על ידי גיבוש הזיכרון. כמו כן, מחקר ישן יחסית שנערך ב-1990 גילה כי בתוך קבוצת אנשים שהחלו קורס של 6 שבועות בצרפתית, המצטיינים ביותר החלו לחלום בצרפתית ולחוות שנת REM באחוזים גבוהים יותר.

סיוטים

חלום רע פה ושם הוא לא סיבה לדאגה, אבל סיוטים חוזרים ונשנים מעידים על כך שמשהו אחר מתרחש ומשפיע על איכות השינה. מחקר מ-2015 אסף נתוני שינה מ-17 אנשים בעלי סיוטים תכופים ו-17 אנשים ללא סיוטים במהלך שלושה לילות, וגילה כי אלו שחוו סיוטים התעוררו יותר פעמים במהלך הלילה וחוו קשיים להירדם.

עוד ב-mako בריאות:

>> מהי התסמונת שגרמה למיכל אנסקי לשיתוק בפנים?
>> 7 מילים יומיומיות שגורמות לנזק פסיכולוגי
>> מחקר בינלאומי: 1 מכל 5 אנשים מת בגלל תזונה 


שינה ללא חלומות

הפסיכולוג וחוקר השינה פרופסור ג'ון ס. אנטרובוס אמר להאפינגטון פוסט בשנת 2017 כי כאשר איכות השינה רעועה, ייתכן שלא נחלום כלל. מאחר שהחלימה מתרחשת בשלב ה-REM (שמגיע כ-70-90 דקות מרגע ההירדמות), אנשים שלא חולמים ככל הנראה לא מגיעים אליו בכלל, מה שאומר שמחזור השינה שלהם מופרע והם מתעוררים בצורה תכופה למדי.