איך אפשר להאמין במזל אם אין לנו הוכחה חותכת לכך שאכן קיים דבר כזה?  שאכן ישנו כוח נסתר שדוחף את היקום לטובתנו או לרעתנו? אנחנו אמנם לא יכולים עדיין להוכיח שיש דבר כזה, אבל פסיכולוגים יכולים להראות לנו עד כמה האמונה במזל משפיעה עלינו. על פי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, יותר פסיכולוגים מאמינים שלמזל יש כוח מיוחד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

נראה כי מידת האמונה שלכם במזל עשויה לעתים אף לקבוע כמה מצליחים תהיו. למעשה, מכאן פסיכולוגים מסיקים שמגיע כוחם של קמעות המזל; רק עצם נוכחותם יכולה לעלות משמעותית את הביטחון ואת המחשבה שיש לכם את הכישורים המתאימים כדי להצליח.

על פי מחקרים פסיכולוגים, אם אתם מאמינים שתחתוני המזל שלכם או בובה מסוימת שמלווה אתכם שנים יעזרו לכם לעבור מבחן, ככל הנראה שתהיה לכם יותר מוטיבציה ללמוד, גם אתם לא עושים זאת במודע. מחשבות כאלו הן עוצמתיות, גם כשהן לא מתקשרות לקמע מזל מסוים. אנשים שרק מגדירים את עצמם כ"בני מזל" נוטים ליהנות מהטבות רבות.

via GIPHY

בסקר שכלל כ-200 סטודנטים, אלו שהסכימו עם אמרו כמו "אני לעתים קרובות מרגיש שזהו יום המזל שלי", או "המזל עומד לצדי", היו בעלי סבירות גבוהה יותר לרמה גבוהה של "מוטיבציה הישגית" והרגשה של התמדה והנעה – בהשוואה לאלו שהרגישו שאינם בני מזל. וכשיש יותר מוטיבציה, ככל הנראה שתצליחו יותר במבחנים או בעבודה.

עוד ב-mako בריאות
>> למה הדיאטה החדשה הזאת שוברת את האינטרנט?
>> כנראה שזמן לא באמת מרפא לב שבור 
>> מי בריאה יותר: אשלי גרהאם או ג'יג'י חדיד?

ריצ'רד וויזמן, פסיכולוג שבמשך כעשור חקר את הפסיכולוגיה של המזל, מצא שאנשים מייצרים לעצמם מזל, בכך שהם פתוחים יותר לאפשרויות בלתי צפויות. בניסוי שערך, וויזמן ביקש ממספר מתנדבים שמגדירים עצמם כבעלי מזל, ומתנדבים שמחשיבים עצמם כחסרי מזל – לספור במהירות את כמות התמונות בעיתון שניתן להם. "המזליסטים" סיימו בממוצע הרבה יותר גבוה מחסרי המזל, אבל לא בגלל שהם ספרו את התמונות מהר יותר.

במקום – הם שמו לב למשפט שהיה כתוב בראש העמוד הראשי בעיתון: "תפסיקו לספור, ישנן 43 תמונות בעיתון זה". לעומתם, חסרי המזל היו כה ממוקדים בתמונות, שהם פספסו את המשפט. וויזמן טוען שאחד הדברים שגורמים לאדם להיות "בר מזל", זו הפתיחות שלו לרעיונות חדשים. אם אתם פתוחים לקבלת הזדמנויות בלתי צפויות, כמו הצעת עבודה או פתוחים לפגוש אנשים חדשים ברחוב, אתם ככל הנראה תפיקו תועלת מהזדמנויות אלו ולא תתנו להן לחמוק מידיכם.

בשורה התחתונה, באופן לא מפתיע, האמונה עצמה אכן מגשימה את עצמה ומוכיחה שכוח המחשבה שלנו הרבה יותר עוצמתי ממה שתיארנו לעצמנו. כיוון שקמעות מזל לא באמת מזיקים לנו, הם רק יכולים להועיל. אז אם חשבתם להיפטר מאחד כזה, אולי כדאי שתשמרו אותו בינתיים, ליתר ביטחון.