כשזהר אלימלך, בלוגרית וסופרת פמיניסטית, צייצה את הדברים הבאים, היא ודאי לא חשבה שתזכה לכל כך הרבה תגובות שחושפות סיפורים דומים. "פעם בתקופה מאתגרת בחיים ירדתי כמה קילו במשקל ככה פתאום (טוב לא ממש פתאום, לא היה לי תאבון הייתי במקום קשוח), אז רופא שהגעתי אליו כדי לבדוק למה ירדתי במשקל אמר לי שאני נראית כמו מוזלמן", כך כתבה. את הציוץ היא חתמה בשאלה – "מה הדבר הכי נורא שרופא אמר לכןם?".

המילים האלה עוררו דיון מרתק בטוויטר, ואם לשפוט לפי התגובות המטרידות שהגיעו מיד לאחר מכן, נראה שאלימלך ממש לא לבד בסיפור.

"אמירות נוראיות נשארות איתנו כל כך הרבה שנים", היא אומרת לנו. "לפעמים הן מגדירות אותנו בלי שנשים לב, לפעמים הן שורטות אותנו ומכאיבות לנו. המצב חמור בייחוד כשאמירה נוראית נאמרת על ידי רופא שאמור לטפל בנו. מעבר לזה שהשרשור שנוצר הוא מדכא מאוד, ניתן ללמוד ממנו המון - נושאים חוזרים שעלו בשרשור הם שמנופוביה, אלימות מיילדותית, מיזוגניה, סקסיזם. אני מקווה שמי שלומד רפואה יקרא קצת תגובות וילמד איך לא לדבר ומה לא להגיד למטופלים שלו".

 עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד > 

 

אז אילו תגובות מצאנו שם? הנה כמה: 

"התלוננתי על כאבי בטן והרופא אמר לי שאני סתם בלחץ ממבחן. 24 שעות אח"כ (ואחרי המבחן), הלכתי למיון והוציאו לי אפנדיציט", שיתף אחד הגולשים.

"תיכנסי להיריון, זה יסדר לך את כל הבעיות בגב ובאגן", סיפרה גולשת נוספת על דברים ששמעה מהאוסטאופת (מטפל מתחום הרפואה המשלימה) שטיפל בה.

"אמירות נוראיות נשארות איתנו כל כך הרבה שנים. לפעמים הן מגדירות אותנו בלי שנשים לב, לפעמים הן שורטות אותנו ומכאיבות לנו. המצב חמור בייחוד כשאמירה נוראית נאמרת על ידי רופא שאמור לטפל בנו"

זהר אלימלך

לעומתם, גולשת אחרת שיתפה אודות יחס משפיל שנאלצה לספוג מרופא ש – איך לומר, לא ממש אהב את השיער שלה: "הגעתי לרופא משפחה חדש אחרי שפתחתי את הראש כי נפלתי. היה לי פנס בעין וחתך במצח ושיער קצוץ. הרופא אמר לי שאם אמשיך להיראות כמו בן, שלא אתפלא שאני נפצעת כמו בן. כששמע שאני רווקה, אמר בחיוך 'נו, אמרתי לך שאת נראית כמו בן'. עברתי רופא באותו יום".

רופא ומטופלת (צילום: wavebreakmedia, shutterstock)
שמנופוביה, מיזוגניה, סקסיזם | צילום: wavebreakmedia, shutterstock

>> "תוך כדי שאני ערומה מולו, בחר הד"ר לענות לשיחה"

אחרת שיתפה את דברי הגינקולוג שלה בגיל 33: ״את צריכה להכנס להריון עכשיו אחר כך אף אחד לא יסתכל עלייך"; ואחרת שיתפה על גינקולוג שאמר לה ולחברה שבאה איתה "יכולנו לעשות אחלה שלישייה!" בעודו מחטט בה.

ואם יחס מפלה כלפי נשים זה הסטנדרט, בין התגובות מצאנו גם את התגובה הבאה, שהוכיחה שגם גברים נתקלים בהערות לגבי המראה החיצוני שלהם: "הלכתי לקבל הפנייה לבדיקות דם לפני ניתוח, והוא שאל אם זה ניתוח הקטנה של האף".

אגב, אם חשבתם שרק רופאים יכולים להיות סקסיסטים וחסרי טקט, המקרה הבא יגרום לכם לשנות את דעתכם: "בדיקה גינקולוגית ראשונה. היד שלה בתוכי והיא שואלת 'תגידי, אני לא הראשונה פה, נכון?'" 

עוד ב-mako בריאות:
>> איך אנשים מגיעים לגיל 100? נמצא הסבר מדעי
>> אתם לא משתמשים בשמן הזה מספיק - וחבל
>> הנשים שנלחמות בשמנופוביה רפואית

"חיוני לעמוד על הזכות לטיפול נאות, מקצועי, וראוי מבחינת יחסי האנוש"

נתקלתם גם אתם בתגובה גועלית? הערה שלא במקומה? חשוב לא לשתוק וכדאי להתלונן. "בכל מקרה שבו מטופל/ת חשו שנפגעו מאיש/אשת צוות, ניתן לפנות למחלקת פניות ציבור של הקופה להמשך טיפול", מוסרים בקופת חולים מכבי. ובכללית אומרים: "במידה שתלונה המובאת בפנינו על התבטאויות בלתי הולמות נבדקת ונמצאת מוצדקת, אז תטופל באמצעי משמעת". גם בקופת חולים לאומית מבטיחים: "בכל מצב,שבו מטופל של לאומית מרגיש כי נפגע מאיש צוות של הקופה, במילים או במעשים, הוא מוזמן לפנות למחקת פניות הציבור של הקופה להגשת תלונה ובירורה". מה זה אומר בפועל, קשה להבין. אבל חשוב להתעקש. אפשר וצריך לשנות את זה. 

"חוק זכויות החולה קובע כי מטופלים זכאים לא רק לטיפול נאות הן מבחינת הרמה המקצועית והאיכות הרפואית, אלא גם מבחינת יחסי האנוש", אומר שמוליק בן-דוד, יושב-ראש האגודה לזכויות החולה, "מניסיון האגודה לזכויות החולה, בכל מקרה שבו מטופל או מטופלת נתקלים ביחס מחפיר, חיוני לעמוד על הזכות לטיפול נאות, מקצועי וראוי מבחינת יחסי האנוש, וכן קיימת משמעות לפנייה למחלקות פניות הציבור בקופות החולים ובבתי החולים. כמו כן, מניסיון האגודה הטיפול הרפואי לא נפגע כתוצאה מפנייה שכזו, וכן חשוב להדגיש כי זהו זכותו של המטופל לקבוע את זהות הרופא המטפל".