אכלו 8-7 מנות של פירות וירקות ביום

מומלץ לצרוך לפחות 5 מנות ירק ו 2-3  מנות פרי במגוון צבעים מדי יום. כדאי לאכול את הפרי בשלמותו ולהימנע משתיית מיצים שמכילים בעיקר סוכר. שילוב של ירקות מבושלים וטריים בכל ארוחה יעזרו להגיע ליעד זה. כמו כן, כדאי לחתוך את הירקות הטריים בסמוך להגשה כדי למנוע חמצון של ויטמין C.

תזונה נכונה פירות וירקות
5 מנות ירק ו 2-3 מנות פרי במגוון צבעים | צילום: shutterstock

שתו מים

חשוב לשתות 1.5-2 ליטר מים ביום - 8-10 כוסות, שיספקו לגוף את הנוזלים הדרושים לו. ניתן להוסיף למים נענע, לימונית ועוד. אפשר לגוון ולשתות תה צמחים או סודה ללא סוכר.

>> רוצים עוד? חזרו לעוד שאלונים במבחן העשור

>> מתחם הטיפים: כל העצות לחיים טובים יותר

שותה מים
8-10 כוסות ביום | צילום: Africa Studio, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

המעיטו באלכוהול

למי שנוהג לשתות אלכוהול מומלצת שתייה מתונה: לגבר 2 מנות ולאישה מנה אחת. ומחקרים חדשים מראים שגם זה יותר מדי. מנת אלכוהול מכילה 15 גרם אלכוהול וכ־100 קלוריות, למשל: 330 מיליליטר בירה, 150 מיליליטר יין ו־40 מיליליטר וויסקי. לאוכלוסייה הבאה מומלץ להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול: נשים הרות, אנשים בעלי רמות טריגליצרידים גבוהות והחולים במחלות כבד.

בחורה שותה יין
כמה שפחות | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova
 

נסו להימנע מג'אנק פוד

באופן כללי, בורקסים, קרואסונים ושאר מזונות שנכללים בקטגוריית הג'אנק עשירים בשומן ובשומן טרנס בפרט (חומצות שומן מוקשה). מחקרים מראים ששומני הטרנס עלולים להעלות את רמת הכולסטרול הרע והם מכילים כמות גדולה של מלח, שכידוע גם בו לא מומלץ להרבות.

רצוי להעדיף מאפים על בסיס בצק פילו הנאפים בבית. כמו כן, מומלץ לצמצם את צריכת החטיפים ובמקומם לאכול שקדים ואגוזים טבעיים – גם זה במידה כמובן.

פרגנו לעצמכם מתוק מדי פעם אך עשו זאת בתבונה

בגדול, לא כדאי להרבות בצריכת מתוקים, אבל אין מניעה משילובם מעת לעת בתפריט. עם זאת כדאי לבחור במתוקים מזינים יותר כמו תמר או עוגת גזר, או מאפים אחרים על בסיס רכיבים כגון: פירות וירקות, מוצרי חלב, אגוזים, שקדים ודגנים מלאים, וכן שוקולדים שמכילים מעל 85 אחוז קקאו.

תמרים
הממתקים הכי טובים | צילום: kateafter | Shutterstock.com

ודאו שהתפריט היומי שלכם מאוזן ומכיל את כל אבות המזון

לכל אדם מתאים תפריט ייחודי משלו שייקבע בין השאר בהתאם לאורח חייו, להעדפות אישיות (צמחונות, טבעונות) ולפי מידת הפעילות הגופנית. בכל בחירה חשוב לספק לגוף את הצרכים הנדרשים. רצוי  להתייעץ עם דיאטנית כדי להרכיב את התפריט המתאים.

צלחת מחולקת לפי אבות המזון
כל אבות המזון | צילום: Oleksandra Naumenko, shutterstock

הקפידו על שילוב פעילות גופנית בחיים

מומלץ לשלב פעילות גופנית בשגרת השבוע באופן שיאפשר לכם להתמיד בתוכנית הכוללת לפחות 150 דקות במהלך השבוע - לדוגמה 30 דקות 5 פעמים בשבוע.

רצה
150 דקות במהלך השבוע | צילום: kateafter | Shutterstock.com

שמרו על היגיינה בריאה

מומלץ לשטוף ידיים לפני ואחרי הכנת אוכל ואכילה, לאחר קינוח אף, עיטוש או שיעול , לאחר שימוש בשירותים וכמובן - לאחר טיפול בזבל. נוסף לכך, יש להקפיד על היגיינת ציפורניים, פה ועל רחצה יומית.

שטיפת ידיים
לפני ואחרי הכנת אוכל ואכילה, לאחר קינוח אף, עיטוש או שיעול | צילום: Alexander Raths, shutterstock

הימנעו מעישון

עישון הוא הגורם העיקרי לסרטן הריאות. מעבר לכך, הוא מוביל לאינספור בעיות רפואיות: מבעיות נשימה ועד לפגיעה בזקפה. רופא המשפחה יוכל לייעץ לגבי טיפול תרופתי וסדנאות גמילה רלוונטיות.

בלי סיגריות, מאפרה
די עם זה | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

שמרו על העור שלכם

חשיפה מרובה לקרני השמש עלולה לגרום להופעת סרטן העור ולנזקים שונים בעור. לכן, מומלץ לשהות בצל ולא בשמש, ולהשתמש באמצעי זהירות נוספים בעת החשיפה לשמש: מריחת קרם הגנה, הרכבת משקפי שמש והצטיידות בביגוד מתאים.

טיפוח בקיץ קרם הגנה
אל תשכחו | צילום: Shutterstock

* ייעוץ רפואי: ד"ר שרון קמה, מומחית ברפואת משפחה, מנהלת רפואית במחוז שרון שומרון "כללית".

* ייעוץ מקצועי נוסף: דורית לוין, דיאטנית מחוזית, מחוז שרון שומרון