התעטשות היא תופעה טבעית אמנם, אבל לא תמיד היא נעימה. גורם ההפתעה שמלווה אותה יכול להיות מעיק בסיטואציות חברתיות, או במצבים שבהם אין ממש איך לכסות את הפה או לנגב את האף. אבל מאחורי הקלעים בגוף, פעולת העיטוש הרבה יותר מורכבת מכפי שרבים חושבים: העיטוש אמנם מתחיל באף, אך למעשה מדובר באינטרקציה בין האף, המוח ומגוון שרירים לאורך הגוף.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"הסיבה העיקרית לעיטוש היא גירוי ברקמות החיצוניות באף הגורם לגוף לרצות להרחיק מעצמו את החומר הזר", מסביר דוקטור סטיש גובינדרג׳, מנהל מחלקת רינולוגיה בבית החולים הר סיני בניו יורק. מאחר שהאף נועד כדי לסנן את האוויר שאנחנו נושמים, הליחה שבתוך הנחיריים מתפקדת כמלכודת עבור חיידקים ואבק, שהקיבה מסוגלת להרוג בתהליך העיכול. אבל עיטוש נוצר כתוצאה ממשהו שמגרה את מימברנות הליחה באף, כולל למשל אלרגנים או בקטריות שקשורות לווירוסים שיוצרים מחלות כמו שפעת.

>> שחררו אותו: מה הכי גורם להתעטש?

אלא שחיידקים באוויר הם ממש לא הגורם היחיד להתעטשות: 35 אחוז מהאנשים מתעטשים כשהם נחשפים לפתע לאור בהיר. מדובר בתופעה שנקראת רפלקס התעטשות אורי (ACHOO), שעלול להיגרם כתוצאה מרגישות לחומר מעורר בתוך קלפת המוח שמעבד את העצבים החושיים שבעיניים. סיבות אחרות שבעיטן אנשים מתעטשים יכולות להיות קיבה מלאה, נשימה של אוויר קר או תחושת קור.

בסופו של דבר, מדובר בסממן מעודד לכך שהגוף נמצא במצב של לחימה ומגן על עצמו בצורה טובה. הנה מה שבעצם קורה כשאנחנו מתעטשים:

רירית האף, הרקמה שמרפדת את הנחיריים, יכולה לייצר עיטוש כאשר היא מזהה חדירה של גורם זר (כמו וירוס או אלרגן). היא שולחת מסר לתאי המוח באמצעות העצב המשולש (שמקשר בין הפנים למוח). שורה של מוליכים עצביים נעים למקומות שונים בגוף, כמו שרירי החזה, השרירים בגרון ובפנים, על מנת להתחיל את תהליך ההתעטשות. המוח מנחה את החך ואת הענבל להתכונן לתזוזה, בעוד הלשון יוצאת החוצה כדי לחסום את הפה על מנת שהרוב ייצא דרך האף. העיניים נסגרות, הסרעפת נדחפת כלפי מעלה, שרירי החזה מתכווצים ואוויר נדחף מתוך הריאות החוצה במהירות של כ-160 קמ"ש, וכיוון שהלשון לא אוטמת לחלוטין את הפה, יש אנשים שפולטים תערובת של נזלת עם רוק. כל עיטוש מכיל כ-40 אלף טיפות של נוזל, שיכולות לנוע למרחק של עד 3 מטרים.

עוד ב-mako בריאות:
>> בן 31 הגיע למוקד בגלל הקאות – וזה מה שגילו
>> בלי ניתוחים ותרופות: "כך ירדתי מעל 40 ק"ג"
>> מגפת הקורונה: התעלומה הכי גדולה סביב המחלה

זו הסיבה שעדיף מאוד לא למנוע עיטוש, כי זה אומר שהווירוסים החומרים המזהמים שזוהו על ידי הגוף למעשה נשארים באף, בעוד האוויר שאמור לצאת החוצה מנותב למקום אחר, וזה עלול לגרום לכאבים.

>> האם החנקת עיטוש יכולה להזיק לבריאות?

כמו כן, עיטושים תכופים הם לא סימן שמשהו לא בסדר מתרחש בגוף שלכם, אלא דווקא להפך: זה אומר שהוא מתפקד כראוי ונפטר מבקטריות שמטרידות אותו. עדיף לא להילחץ ולזרום עם זה.