"בגיל 24 פרצתי את הדיסק, ומאז, כל כמה שנים יש לי כאבי גב איומים שמגבילים את התנועה שלי, עד לרמה שאני לא יכולה ללכת, העניין הוא שזה תמיד קורה בחורף", מספרת מיכל, "כאבי הגב מגיעים לאחר תקופות של עומס ועייפות רבה, אבל גם בעונות אחרות אני חווה לא מעט סטרס, ובכל זאת רק בחורף, בדרך כלל אחרי תקופה שבה אני קצת מקוררת ומשתעלת, מתחילות בעיות קשות עם הגב". האם עונת החורף משפיעה לא רק על תחלואה של דרכי נשימה והתקררות אלא גם על כאבי גב?

"אני מניח שיש יותר כאבי גב שריריים. כשקר לנו, השרירים נוטים להתקשות, ובכלל נוטים יותר לסבול מהמפרקים. כשקר, אנחנו יותר תפוסים, ולכן אנשים שיש להם עמוד שדרה עם שינויים ניווניים, או כאלה שסובלים מכאבי גב באופן כרוני בגלל כל מיני בעיות כרוניות כמו שחיקה של דיסקים או מפרקים - בחורף כשקר להם הם סובלים יותר מכאבי גב", אומר ד"ר גלעד רגב, מנהל השירות לניתוחי גב זעיר פולשניים ביחידה לניתוחי עמוד שדרה באיכילוב.

לדברי אלעד יצחקוב, מטפל ברפואה סינית ויפנית ומרצה במכללת רידמן, מזג האוויר הוא אחד מגורמי המחלה. "קור משויך לתפקוד הכליות, ואלו מושפעות מלידה, מפריצות דיסק, מעצמות, בעיות כרוניות נקשרות לכליות. בחורף יהיה יותר נפוץ לראות כאבים כרוניים שהקור מחמיר. מבחינת מיפוי הגוף, כאבי גב עליון יהיו פחות שכיחים, לעומת זאת, כאבי גב תחתון וכאבי אגן או ברכיים כרוניים יותר מושפעים ממזג האוויר. יש לזה קשר למסלול האנרגטי ולמרידיאנים". 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

למי יש יותר סיכוי לסבול מכאבי גב בחורף?

לדברי אלעד יצחקוב, לטיפוסים שמבנה הגוף שלהם יחסית חלש, אנשים שעובדים קשה מדי, בחורף יסבלו יותר כי הם יהיו עייפים. "על פי הרפואה הסינית, העייפות גדולה יותר בחורף, גם אם ישנים ועובדים אותו הדבר כמו בשאר העונות, כי הגוף נדרש לחמם את עצמו ולכן עובד קשה יותר. משום כך צריך לנוח יותר בעונה זו, להתכנס פנימה, להיות יותר בבית ולאגור אנרגיה. אנו אמורים להתאים את עצמנו לטבע. כל מי שמכלה את האנרגיה שלו, יסבול מכאבים ורגישות לקור בחורף, וגם באביב יש לו סיכוי לסבול מאלרגיות למיניהן", אומר אלעד ומסביר שבמחלות כרוניות, הגוף חלש ומערכת הכליות נחלשת. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר אצל אנשים שלא ישנים ועובדים מאוד קשה, מתאמנים יותר מדי, וגם עושים יותר מדי סקס. "למעשה, זו חולשה של בלוטת האדרנל שנמצאת על הכליות. כשנמצאים בסטרס, הגוף מפריש אדרנלין, עד שהוא מותש, ואז הסבירות שנסבול מכאבים תהיה גדולה יותר".

איך ניתן להתמודד עם הכאב?

"במצב של התקף אני ממליץ על פיזיותרפיה, ליטול נוגדי כאב או לקבל זריקת וולטרן, וכמובן לא לשכב בבית ולפחד לזוז אלא להפך, לעשות הליכות ופעילות גופנית כמו שחייה", אומר ד"ר רגב, "הכאב הוא לא סימן להימנע מפעילות גופנית ורצוי לחזור אליה מוקדם ככל האפשר. אם מדובר בשריר תפוס, רצוי לחמם את האזור ולעשות אמבטיה חמה, אם מדובר בדלקת, לקרר את המקום".

עוד ב-mako בריאות:

>> האם צריך לזרוק שום שהתחיל לנבוט?
>> ישנים פחות מ-7 שעות? זהירות, זה מסרטן
>> קופסאות השימורים שאתם חייבים להעיף 

אילו טיפולים מניעתיים ניתן לעשות?

"למי שיש בעיה אנטומית בגב או נטייה לפתח כאבי גב, אין מתכון למנוע לחלוטין כאבי גב", אומר ד"ר רגב, "לרוב המטופלים שלי אני ממליץ לשמור על כושר גופני בדגש על עבודת תנגודת וחיזוק שרירי ליבה וגב, ולא רק פעילות אירובית. כדאי לשמור על אורח חיים פעיל, אפשר גם ללכת לחדר כושר ולהרים משקולות אבל באופן הדרגתי ועם טכניקה טובה. חיזוק ופעילות הם הפתרונות הכי טובים לניהול הבעיה, ולגרום לה להתלקח באופן נדיר".

אלעד יצחקוב מציע לשים על האזור כרית חימום, לעשות מתיחות, ללבוש בגד חם ובעיקר להקפיד לכסות את אזור הגב התחתון. כמו כן יש להקפיד לישון יותר טוב, לתת אפשרות לגוף להיטען באנרגיה. בהתייחס לתזונה ההמלצה היא לאכול אוכל חם ומבושל, מרקים, ופחות חיטה, ירקות ופירות טריים. להימנע מהזעה, כי היא מקררת את הגוף, ולקבל טיפולי דיקור ומגע.