לא מזמן אישה זרה הגיעה במיוחד לספסל בו ישבתי באמצע הרחוב כדי לדבר איתי על הבריאות ועל הפוטנציאל שלי בעולם הדוגמנות אם רק אעשה קצת ריצות. היא סיפרה שיש לה בת מלאה שנרשמה עכשיו לאיזו דיאטה חדשה ו"לקחה את עצמה בידיים". עד הרגע ההוא, לא היה  לי מושג מי היא,, בחיים לא דיברתי איתה או ראיתי אותה, ובכל זאת לאחר כשלוש שניות של שיחה, מצאתי את עצמי שומעת (שוב) את קלישאת השמנופובים: "את כל כך יפה, יש לך פנים של דוגמנית, רק תרזי קצת".

זה לא נגמר בזה. "השמנת יתר קיצונית היא מסוכנת ועלולה להרוג" - אנחנו השמנים שומעים בכל מקום. בכתבות מפחידות, אצל רופא המשפחה וגם אצל רופאים מקצועיים בנושאים שונים. אנחנו שומעים זאת במקומות העבודה, בבית הספר, ברשתות החברתיות ואפילו סתם ברחוב.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

למי יש זכות לרדת על שמנים?

לפעמים בצורה "נעימה" ובמסווה של דאגה, לפעמים בצורה נעימה פחות, אנשים לא חוששים לצעוק - יש לנו בעיה עם אנשים שמנים.

היוטיובר המצליח פדיקס (PeDiXOL), עם קרוב לרבע מיליון עוקבים ועוקבות שמורכבים בעיקר מבני ובנות נוער, פרסם לאחרונה סרטון בשם "אנשים שמנים עונים על שאלות אינטימיות", כאשר כבר בתחילת הסרטון הוא טוען: "גם אני הייתי שמן אז יש לי זכות לרדת על שמנים". זה נאמר בחצי הומור כנראה (כך רוצה להאמין) אך משקף תופעה אמיתית, קיימת ומדוברת בקרב שמנים ושמנות; אנשים שהיו פעם שמנים, ירדו במשקל וכעת "מאירים" את העולם בפניניי החכמה שלהם ובדרך החיים הבריאה והמיוחדת שלהם, תוך כדי שהם כמובן מטיפים לאנשים בעודף משקל.

אחת הטענות העיקריות שלו בסרטון היא ש"אדם שהוא שמן צריך לדעת שהוא שמן ולעשות עם זה משהו", כי זה לא בריא. עוד הוא מוסיף וטוען ש"לטפח" ולתת לגיטימציה לאנשים שמנים זה שגוי. השאלה הנשאלות היא האם אתם באמת ובתמים חושב שאנשים שמנים לא יודעים שהם שמנים, האם נראה לך שהם לא יודעים שהשמנת יתר קיצונית היא לא בריאה?

@imayalee

אני מגיבה כי לא מעט פנו אליי. אנשים עם השפעה ברשת צריכים להבין את המשמעות של התוכן שהם בוחרים להפיץ. חלק נוסף יעלה תכף ‼️

♬ original sound - Maya Lee Levy

עצם קיומי כאישה גדולת מידות שאוהבת את עצמה ו"עפה על החיים", מפריע להרבה אנשים בטענה שזה לא בריא ואני מעודדת השמנה. אני אפילו לא מדברת על תגובות שמנופוביות בסיסיות. פחות מפריעות לי התגובות עם בדיחות על המשקל שלי, כמו שמפריעות לי התגובות על כך שאני מסוכנת לציבור ומעודדת השמנה ומחלות.

זו נהייתה ממש תופעה. הביטוי "עידוד השמנה" הפך שגור בפיהם של מאות מגיבים לסרטונים שלי בטיקטוק שבהם אני רוקדת מול המצלמה. אפילו על סרטון שקשור ליום הזיכרון הגיבו לי שאני מסכנת את הנוער. לכולם ממש אכפת מהבריאות פתאום. אך ככל שאני נכנסת יותר לעומק הנושא, אני מבינה שדאגה לבריאות, זה ממש לא. אני מניחה ורוצה להאמין שאותם שמנופובים מדברים מבורות ולא מרוע. ולכן חשוב לי להציף את העובדה שנמצא קשר חזק בלא מעט מחקרים בין הצקה על רקע עודף משקל לבין עלייה במשקל.

אחד המחקרים המעניינים בדק מאה ועשרה ילדים עם עודף משקל או הורים עם עודף משקל. עקבו אחריהם במשך כמעט עשר שנים, ובחישוב סטטיסטי שביטל את השפעת המשקל עצמו, ראו כי הצקה על רקע עודף משקל דווקא הובילה לעלייה במשקל.

ובכל זאת יש התעקשות רצינית בחברה לא לקבל את העובדות כמו שהן. לצחוק על אנשים שמנים ולהפוך את המילה "שמן" לקללה מגונה, לא יעזור ולא יתרום לבריאות של אף אחד. ותכלס, בעיקר עלול לפגוע.

@imayalee Reply to @mimis.01 ♬ original sound - Maya Lee Levy
במחקר מרתק שנערך בקליפורניה השתתפו מאתיים ושמונה עשרה זוגות של אימהות ובנותיהן המתבגרות. האימהות היו צריכות לענות על מספר שאלות לגבי תפיסתן בנושא משקל. התוצאות מעניינות, או יותר נכון -  מפחידות. תוך אנליזה סטטיסטית שמבטלת את השפעת המשקל והמצב הסוציו-אקונומי, ניכר כי אצל מתבגרות שהאימהות שלהן העירו והציקו להן יותר בנושא משקל היה יותר דיכאון, יותר אכילה כפייתית ויותר התנהגויות קיצוניות לשליטה במשקל וביניהן נטילת כדורי הרזייה, גרימת הקאה ונטילת תרופות משלשלות.

האם הסטטיסטיקות האלו יכולות להביא לשינוי? ההתבצרות של כוכב היוטיוב בעמדתו גם לאחר שהעליתי סרטון טיקטוק שהצגתי בו  תגובות סותרות.כך הוא בחר להגיב לדבריי בסטורי באינסטגרם שלו:

שמנופוביה ברשת

תודה אבל אנחנו מסתדרים בלי הדעה שלכם

תראו, אני לא מנסה לייפות את המציאות. יש חסרונות בלהיות אישה שמנה. למשל, קשה לי למצוא בגדים בארץ, ואם אני מוצאת אז המבחר ממש מצומצם. אבל בשביל זה יש הרבה אתרים באינטרנט שמרוויחים עליי קופות מכובדות כי יש להן מגוון מידות. הדבר האחרון שמעניין אותי כרגע הוא מה אנשים זרים יחשבו על המשקל והגוף שלי.

בריאות חשובה לכם? מעולה, תשמרו עליה. תתאמנו, תאכלו בריא, תשתו הרבה מים. תישנו מספיק. ובעיקר תפסיקו להיכנס למשקלם של אחרים. כי זה לא מה שיעזור לבריאות שלהם.

אני שמנה, אני אוכלת מסודר ומשתדלת להתאמן, אני מתה על כל קימור שאני רואה במראה, אוהבת כל סימן מתיחה. ובעיקר רוצה לחיות את חיי בבריאות נפשית ופיזית כאחד, אז אם יש לכם בעיה עם אנשים שמנים, אולי תחשבו לשמור אותה לעצמכם, היא לא הכרחית לנו.