הטיפול בדמנציה מגוון ומשתנה בהתאם למגוון המופעים שלה, לקצב ההתקדמות שלה או לסיבות שגרמו לה. במקרה של דמנציה שהופיעה כתוצאה ממחלת אלצהיימר, אין דרך לרפא את המחלה אך בהחלט ניתן לטפל בחלק מהסימפטומים ולעכב את התפתחות המחלה. על פי רוב ממליצים הרופאים לבני המשפחה לסייע לתהליך הטיפולי התרופתי באמצעות שילוב של טיפולים נוספים שאת רובם ניתן לבצע עם החולה בביתו או בסביבתו הקרובה – טיפולים רגשיים, תחושתיים ויצירתיים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

גירוי חושי, ארומתרפיה ועיסוי

החושים הם דרך נפלאה לעורר אנשים במצב של דמנציה מתקדמת ולתקשר איתם. היכולת לחוות דרך החושים קיימת בנו גם כאשר יכולות אחרות נחלשות. הרצון והצורך בקשר עדיין קיימים אצל הלוקים בדמנציה, אך אלה נתקלים בקושי המוביל בתורו לתסכול ובדידות. יצירת קשר דרך החושים עוקפת את הפגיעה הקוגניטיבית ומיטיבה מאוד עם החולים ועם מטפליהם.

פגיעה בחוש הריח היא אחד הסימנים המוקדמים לזיהוי אלצהיימר, ריח הוא אחד החושים שמיטיבים לעורר זיכרונות, לכן כדאי לגרות אותו ולעורר אותו בדרכים שונות. ניתן להיעזר בעיסוי ארומתרפי, המתבסס על שמנים אתריים בריחות שונים, ואפשר פשוט לעודד את החולה לגעת ולהריח פרחים, פירות, ירקות, תבלינים. כדאי להשתמש בריחות מובחנים כמו הדס, לימון, לוונדר, נענע, בזיליקום, מקלות קינמון, או להכין אמבטיית ידיים/רגליים (קערה קטנה, מים פושרים, שמן זית, נענע, קצף ריחני), להדליק נר ריחני ובכלל – להפוך את המקלחת לספא.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בקרב חולי דמנציה מוכיחים כי שימוש בשמן אתרי מצמח הלבנדר, בייחוד תוך שילוב עיסוי ידיים (למשל בקרם ידיים), מפחית אי-שקט ובעיות התנהגות ומשרה שלווה. חוש נוסף שהשימוש בו משמעותי מאוד לטיפול בלוקים בדמנציה הוא המישוש. "המישוש הוא חוש ראשוני", אומר הביולוג הנודע פרדריק סאקס מאוניברסיטת באפלו, "ועל פי רוב הוא נמוג אחרון. זמן רב לאחר שעינינו בוגדות בנו, ממשיכות ידינו להיות נאמנות לעולם". מגע יכול לגשר על תחושת בדידות ולשדר אהבה, אמון, חיבה, קרבה, קשר וחום. הוא חיוני ביותר לחולה, ותכופות דווקא הוא החוש המוזנח ביותר, בייחוד בזקנה. טיפול בעיסוי המותאם לחולה מומלץ ומיטיב. בבית, אפשר לגעת ולעודד מישוש, ליטוף והחזקת חפצים שונים בעלי מרקמים מגוונים, תוך ניסיון לעורר תשומת לב לאסוציאציות ולרגשות המתעוררים בעזרת המגע.

קינמון (צילום: Shutterstock)
לגרות את חוש הריח בשלל דרכים | צילום: Shutterstock

חדר "סנוזלן"

סנוזלן היא שיטת טיפול שבבסיסה עומדת התיאוריה כי גירוי רב חושי של המטופל יביא להקלה ולהטבה. פירוש המלה ההולנדית "סנוזלן" הוא שילוב בין הפעלים "לרחרח" ו"לנוח" – ובעצם, לגרות את החושים. השיטה, שפותחה בשנות השבעים בהולנד עבור חולים שסבלו מפיגור קשה, מצאה כי  הפחתה במידת האקטיביות של המטפל ומתן אפשרות למטופל להחליט, באופן לא כפוי, איזה גירוי מושך אותו יותר - הביאו לנסיגה מהמצב הפסיבי ולשיפור בהתנהגות ופעילות בחיי היומיום.

המטופל מוכנס לחדר סנוזלן המחופה במזרנים, מואר באורות מרגיעים ומוקף מכל עבר בצלילים, ריחות וטעמים. כל האביזרים יחד נועדו לגרות את החושים השונים. במשך 30-60 דקות המטפל שוהה עם המטופל בחדר, אך המטופל הוא שמכתיב את הקצב ואת התוכן. תפקידו של המטפל מסתכם בהתאמה של עוצמת הגירויים וחזרתם, בהתאם לתגובת המטופל ולרקע הרפואי של שלו.  הסביבה הבטוחה שמספק חדר הסנוזלן מאפשרת שיפור היכולות הקוגניטיביות, הפחתה בחשש מפני ביצוע פעולות שונות והורדה כללית של רמת החרדה. 

אישה מבוגרת באמבטיה (צילום: shutterstock)
הפכו את האמבט לספא פרטי | צילום: shutterstock

טיפול באמצעות גינון

טיפול בצמחים מקנה רוגע, שלווה, פורקן, סיפוק ויצירה. המפגש עם הטבע, עם הצמיחה וכוח החיים שבו עשוי לחבר את החולה לחלקים הבריאים מהתקופות שקדמו למחלה. הטיפול, המעורר את כל החושים, מחבר את המטופל לשלושת מצבי הזמן - חיבור לעבר, דרך זיכרונות מפגש עם הטבע (מקומות, אנשים, תקופות חיים); חיבור להווה, עשייה, טיפול בצמחים, אחריות ולקיחת תפקיד;  חיבורל עתיד, בתכנון הגידול והמעקב אחרי הצמיחה, המעניקים תחושת תקווה והמשכיות.

לטיפול בגינון יתרונות לחולים הדמנטים בכמה מישורים: במישור הפיזי, הגינון משפר קשר עין-יד, מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות, קואורדינאציה, גמישות וטווחי תנועה; במישור הקוגנטיבי, הגינון כולל למידת מושגים חדשים, מעשיר, מרחיב ומשכלל את יכולות הזיכרון והשיפוט; במישור החברתי, הוא מעודד שיתוף פעולה, תקשורת בין אישית, נתינה וקבלה; במישור הרגשי, הוא מאפשר ביטוי אישי, מעלה את הדימוי והביטחון העצמי ומעניק תחושת סיפוק וגאווה מהתוצאות.

עיסוי  (צילום: shutterstock)
מגע יכול לגשר על תחושת בדידות ולשדר אהבה | צילום: shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> זו כנראה תרופת הסבתא הכי הזויה - שבאמת עובדת
>> חלום: איך לאכול מהכול, לרזות ולשמור על המשקל
>> הסיבה המזעזעת שבגללה אסור לכם להחניק עיטוש

טיפול בבעלי חיים

כל מי שגידל חיית מחמד יודע: לבעלי חיים יכולת בלתי נדלית של קבלה, הערצה, תשומת לב ומחילה. בעל החיים אינו שופט את בעליו, ואינו משווה לעולם בין תפקודו בעבר לתפקודו בהווה. בעל החיים מעניק לאדם אפשרות לחוות "הורות שנייה", תחושה שהוא חשוב למישהו. הוא מסיח את דעתו של בעליו מצרותיו ומהתמקדות בעצמו, הוא מסייע לשמור על סדר יום קבוע באמצעות הכורח למלא את צרכיו השונים (האכלה, למשל), ומהווה תמריץ של ממש לקום מהמיטה ואפילו לצאת מהבית. ולא פחות חשוב: בעל חיים הוא שובר קרח חברתי, המעורר תמיד שיחה ואינטראקציה. עולם המחקר שופע בדוגמאות. בין השאר, הוכח כי ליטוף בעל חיים מוריד דופק ולחץ דם, משכך כאבים ומפחית חרדה; קשישים המטופלים בבעלי חיים שורדים יותר, סובלים פחות מבדידות ובעיות בריאותיות; מטופלים דמנטים ששתקו במשך חודשים החלו לדבר לאחר ששהו במחיצת בעלי חיים.

נוסעים וכלב במטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אפשרות לחוות הורות שנייה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בשנים האחרונות פותח מאוד בישראל תחום "כלבי השירות" – כלבים שאולפו במיוחד לסייע לחולי אלצהיימר. בבתים המחזיקים כלבי שירות חל שינוי לטובה בתפקוד האדם הלוקה במחלה, במצב רוחו ובקשר שלו עם הסביבה. הכלבים תורמים לביטחון האישי והמשפחתי: המטפלים העיקריים חשים הקלה גדולה בעומס הנפשי עליהם בשל השיפור במצב הרוח של החולה ובעיקר בשל הפחתת המתח הנובע מחשש לחייו. הכנסת הכלב הביתה תורמת לאווירה טובה, משפרת אינטראקציה ומרבה את רגעי החדווה והצחוק בבית. 

* אביטל ג'רסי היא אחות בהסמכתה וסמנכ"לית בחברת הסיעוד Manpower Care