גם אתם חוששים מהרגע שבו יתחילו להופיע לכם קמטים על הפנים? ומה אם היינו אומרים לכם שאתם יכולים להשפיע על זה במידה רבה? אז למרות שהקמטים יגיעו במוקדם או במאוחר (ונבין שזה ממש לא סוף העולם), עדיין יש לא מעט שאתם יכולים לעשות כדי להפחית את הנזק. אז חוץ מעישון, אלכוהול וחשיפה ממושכת לשמש, הנה עוד כמה הרגלים שעושים לכם קמטים. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לועסים מסטיק

חדשות רעות לחובבי המסטיקים: מתברר שלעיסת מסטיק עלולה לגרום לקמטים, מאחר שהיא מעייפת את השריר של הלסת ויכולה אף להוביל לפגיעה ברקמות שמתחת לעור ובאלסטיות של העור.

"לאנשים שלועסים מסטיק באופן תדיר, זה יכול לגרום להופעת קמטים בצדי הפה ועשוי להוביל לשריר בולט בתחתית קו הלסת", מסביר ד"ר ג'ואל שלזינגר, רופא עור לאתר prevention. הוא מוסיף ואומר כי ברגע שהקמטים מופיעים, קשה מאוד להיפטר מהם.

הפתרון: אם אתם רוצים לרענן את הפה, העדיפו סוכריות מנטה או מי פה לפני שאתם שולפים מסטיק מהתיק.

אישה לועסת מסטיק  (צילום: thought catalog-unsplash)
מותר, אבל רק מדי פעם | צילום: thought catalog-unsplash

2. ישנים על הבטן

אוהבים לישון על הבטן כשהפנים "מרוחות" על כל הכרית שלכם? הלחץ שמופעל על עור הפנים בתנוחה זו יכול בטווח הרחוק להוביל להופעת קמטים. אבל זה לא הדבר היחיד שיכול לגרום לקמטים בזמן השינה. אם אתם מזעיפים פנים כשאתם בארץ החלומות, גם זה יכול לתרום להופעת קמטים.

הפתרון: לישון על הגב. ניתן לשים כרית מתחת לברכיים שלכם שתמנע מכם מלהתהפך על הבטן במהלך השינה. כמו כן, ישנם רופאים הממליצים לישון על ציפית נחושת, שהיא למעשה ציפית שעשויה סיבי פוליאסטר שמצופים נחושת, הנחשבים לטובים לעור הפנים (וגם אנטי אלרגניים).

3. לא יכולים בלי הסמארטפון

אם יש לכם קמטים באזור הצוואר – תאשימו את הסמארטפון שלכם. כשאתם בוהים שעות במסך הטלפון שלכם וראשכם פונה כלפי מטה אל עבר המסך, אתם לא רק מקבלים צוואר תפוס וכאב עיניים. עם הזמן עלולות להופיע גם בעיות אחרות, כמו קמטים באזור הצוואר, מסביר ד"ר שלזינגר.

הפתרון: ד"ר שלזינגר מציע להסתכל לעבר מסכי הסמארטפון והטאבלט בצורה ארגונומית כדי להפחית הופעת קמטים (וצוואר תפוס כמובן).

נשים מסתכלות בטלפון (צילום: rawpixel-unsplash)
גם צוואר תפוס וגם קמטים, לא חבל? | צילום: rawpixel-unsplash
עוד ב-mako בריאות:
>> 7 חוקי ברזל: הבלוגרית חושפת את הכללים לבטן שטוחה
>> "לא שמתי לב שהילד הקטן שלי נחנק מול עיניי"
>> שבעה דברים שאתם חייבים לעשות אחרי סקס 

4. משאירים את משקפי השמש בבית

כשהשמש מסנוורת ואתם מצמצמים את עיניכם כדי לראות – אתם למעשה מאמצים את השרירים שבין הגבות וסביב העיניים, מה שיכול לגרום לקמטים בעור. "בהתחלה תראו את הקמט רק שתעשו את התנועה (צמצום העיניים), אבל עם הזמן הקולגן יתפרק והקמטים יהפכו לעמוקים וקבועים יותר", הסבירה ד"ר סג'אל שה, רופאת עור ל-Reader’s Digest. הדבר הכי שכיח שיכול לקרות כתוצאה מזה הם קמטוטים בצדי העיניים.

הפתרון: אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע הופעת קמטים בצדי העיניים ובין הגבות היא להרכיב משקפי שמש. ואתם שמים לב לכך שאתם מצמצמים את עיניכם גם כשאין שמש – כדאי להיבדק אצל רופא עיניים, מאחר שזה יכול להעיד על בעיה בראייה.  

5. מרכיבים עדשות מגע

הרכבת עדשות מגע אמנם לא תעשה לכם קמטים, אבל האופן שבו אתם מרכיבים אותן בהחלט עלול. לרוב כשאנחנו מרכיבים עדשות מגע, אנחנו מרימים את הגבות כלפי מעלה (כמו שרבות עושות כשהן מורחות מסקרה). בדומה לצמצום עיניים, פעולה חוזרת זו יכולה לגרום לקמטים באזור המצח.

הפתרון: אם אתם מרכיבים עדשות מדי יום, אז שווה לכם לשים לב שאתם לא מרימים גבות ברמה שמאמצת את השרירים באזור. אם אתם מרכיבים עדשות מגע רק מדי פעם, זה ככל הנראה לא יגרום לקמטים.

עדשות מגע (צילום: Sergey Ryzhov, Shutterstock)
הרמת הגבה יכולה לגרום לקמטים באזור | צילום: Sergey Ryzhov, Shutterstock

6. שותים מקשית

רופאי שיניים רבים ממליצים על שתיית קפה, תה ושתייה מתוקה באמצעות קשית, כדי למנוע נזק וכתמים בשיניים, אבל רופאי עור לא הכי מתלהבים מההמלצה הזאת. שימוש בקשית גורם לכם לכווץ שפתיים ובדומה למה שקורה כשלועסים מסטיק בתדירות גבוהה – זה יכול לגרום לקמטים. מובן שמדובר רק במצב שבו אתם שותים רוב הזמן בקשית ולא פעם בכמה זמן.

הפתרון: אל תשתו באמצעות קשית כל יום כל היום, שמרו את זה למשקאות מסוימים שאתם שותים רק מדי פעם ולא בכל יום.