כולנו יודעים שאסור להשאיר מוצרי חלב ובשר מחוץ למקרר יותר מדי זמן, מחשש שהם יתקלקלו – כלומר, ימשכו חיידקים שרעים לנו מאוד. בנוגע לפחמימות, לעומת זאת, החגורה שלנו קצת יותר רפויה. לחם, למשל, נשאר אצל רובנו בתוך מגירה, ואפילו מחוצה לה, כי אנחנו יודעים שייקחו לו כמה ימים טובים לפני שיפתח עובש. כנ"ל לגבי סירי אורז או פסטה שנשארים על הגז לאחר הבישול ואז מוכנסים למקרר לאחסון. ובכן, מתברר שברגע שסיימתם לבשל את המנות האלו, יש לכם בדיוק חמישה ימים לסיים אותן – כי אחרת הן פשוט יהרגו אתכם.

>> 7 טריקים שיהפכו את האורז לבריא 

האנושות גילתה על זה לראשונה רק בשנת 2005, כאשר המגזין Clinical Microbiology פרסם מקרה שבו חמישה ילדים במשפחה אחת חלו בבת אחת כתוצאה מאכילה של סלט פסטה בן ארבעה ימים. הסלט הוכן ביום שישי, נלקח לפיקניק ביום שבת ולאחר מכן אוחסן במקרר עד יום שני, ונאכל על ידי המשפחה לארוחת ערב. עוד באותו הלילה החלו הילדים להקיא נמרצות ונלקחו מיד לבית החולים, שם למרבה הצער מת הבן הצעיר, בן אחר סבל מכשל בכבד והאחרים ממקרים חמורים פחות של קלקול קיבה.

סיר אורז (צילום: Africa Studio, shutterstock)
כדאי להכניס למקרר עד שעה מתום הבישול | צילום: Africa Studio, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הגורם האחראי הוא חיידק בשם בצילוס סירוס, שנמצא פחות או יותר בכל מקום: בקרקע, בבעלי חיים, בחרקים, באבק ובעציצים, לפי אנוקריטי מת'ור, חוקרת מיקרובולוגיה באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. "החיידק מתרבה על ידי שימוש בחומרים מזינים שנמצאים במוצרי מזון, כולל אורז, מוצרי חלב, תבלינים, אוכל יבש וירקות. חלק מהזנים שלו יעילים בפרוביוטיקה, אבל אחרים עלולים לגרום להרעלת מזון וקלקול קיבה קשה אם הם מתפתחים ומתרבים במהירות, כמו למשל במזון שלא מאוחסן כראוי". מה שבעצם קורה הוא שהבצילוס סירוס מפריש חומרים רעילים לתוך המזון, שחלקים מתים כאשר מחממים את המזון – אבל אחרים יכולים לשרוד בחום של עד 121 מעלות צלזיוס למשך שעה וחצי. "מערכת החיסון שלנו מזהה את הרעלים הללו, ומפתחת דלקת כתגובה", מסבירה מת'ור. והתרחיש הכי גרוע הוא, כאמור, מוות.

עוד ב-mako בריאות:
>> הטעות שאתם עושים עם המלפפון שלכם
>> האמת המטרידה שמאחורי חומץ התפוחים
>> גילינו משהו מטורף על בטטות שאתם חייבים לדעת

זה בהחלט לא המקרה היחיד שבו בצילוס סירוס גבה קורבנות: בשנת 2011, סטודנט בלגי בן 20 הכין לעצמו ארוחות לכל שאר השבוע, ביניהן ספגטי ברוטב עגבניות. הוא בישל את הספגטי חמישה ימים קודם לכן וחימם אותו עם הרוטב, ובמקרה השאיר אותו מחוץ למקרר למשך תקופה כלשהי. הסטודנט מת לאחר שנתקף בשלשולים, כאבי בטן והקאות נמרצות. במקרים נוספים שתועדו, ילד בן 11 מת לאחר שאכל מנת נודלס לא טרייה, ונער בן 17 מת לאחר שאכל ספגטי בן ארבעה ימים – בשני המקרים כתוצאה מכשל בכבד.

החוקרים מדגישים שמוות מתרחש רק במקרים קיצוניים או בקרב אוכלוסיות רגישות כמו תינוקות, זקנים, נשים בהיריון ואנשים שסובלים מאלח דם או מכשל במערכת החיסונית. רוב האנשים פשוט לוקים בקלקול קיבה בינוני ונרפאים לאחר מתן טיפול. מה אפשר לעשות כדי בכל זאת למנוע את הסיכון? לשמור על המזון שלנו בתנאים היגייניים, ולשטוף את הידיים היטב לפני שמכינים אוכל.