בעיות ראייה בקרב תינוקות הן תופעה נדירה. כשד״ר הדס לוי-אורקבי, רופאה וטרינרית, אימם של אריאל ויובל, הגיעה ללדת בוולפסון, היא לא תארה לעצמה שהתאומים הקטנים שרק נולדו לה, יסבלו מקטרקט - עכירות של העדשה התוך עינית שפוגעת בחדות הראייה ובאיכותה. 

הסיפור יוצא הדופן, החל כחודשיים לפני השבת השחורה. הדס הייתה בשבוע ה-32 להיריונה, כשלפתע הבחינה בירידת מים והגיעה מיד לבית החולים וולפסון. היא ילדה תאומים, אך כיוון שנולדו בטרם עת הם נאלצו להישאר בפגייה. אף שהיה נראה שהכל הולך לפי התכנון, ממש רגע לפני שהיו אמורים להשתחרר מהפגייה, הרופאים בישרו לה שבדיקת הראייה של התאומים אינה תקינה.

פרופ' אוריאל שפירר, מנהל היחידה למחלות עיניים בילדים ופזילה בוולפסון, שבדק את התאומים, מסביר כי מדובר בבדיקה שגרתית שנהוג לבצע ב-24 השעות הראשונות מרגע הלידה. "זו בדיקה שחייבים לבצע כדי לאתר מצבים שמסכנים את הראייה. הרופא למעשה בודק לכל הילודים בדיקת רפלקס, הבוחנת את החזר רפלקס האור האדום של העין מהרשתית. הבדיקה של שני התאומים לא הייתה תקינה. ראיתי בשתי העיניים שלהם קטרקט סמיך ומשמעותי מאוד שעלול היה להוביל לפגיעה בראייה".

הדס, המומחים והתאומים (צילום: וולפסון)
מימין לשמאל : ד״ר סרגיי קידר, מנהל כירורגיית ילדים, הדס והתאומים ופרופ׳ אוריאל שפירר | צילום: וולפסון

הדס מספרת שהרגע שבו בישר לה הפרופ' על תוצאות הבדיקה היה מפחיד ביותר. "למרות ההסבר המעמיק שקיבלתי, דמיינתי סיטואציה שבה יש לי שני ילדים עיוורים וחששתי מכך מאוד. בכל מקרה, מצב של תאומים פגים הוא מלחיץ. הריאות שלהם לא הבשילו והם נזקקו למכשיר הנשמה. ואז לקבל ידיעה על כך שיש להם קטרקט משמעותי שפוגע במרכז העין – זה כבר ממש מדאיג".

מקרה נדיר ביותר

פרופ' שפירר, מסביר כי קטרקט בקרב יילודים הוא נדיר ביותר. לדבריו, רק אחד מתוך 3,000 תינוקות סובלים מקטרקט משמעותי המצריך ניתוח, ובד"כ הסיפור המשפחתי משחק תפקיד משמעותי בסיכוי הסטטיסטי לסבול מהתופעה. "במקרה הזה, מדובר בשני תאומים לא זהים וללא היסטוריה משפחתית של קטרקט מולד. לרוב מקרים כאלה מתרחשים כשכבר יש במשפחה מקרים של קטרקט מולד, או בקרב ילדים עם תסמונות גנטיות, אבל בקרב פגים זה מאוד נדיר".

בעקבות האבחנה, הומלץ לבצע לתאומים ניתוח עיניים דחוף. "לפני הניתוח הם היו עיוורים לגמרי, והחלטנו להכניס אותם לניתוח חירום כשהם היו רק בני חודש וחצי. זה לא היה ניתוח קטרקט רגיל אלא משהו הרבה יותר מורכב, משום שהעין קטנה יותר ולכן נדרשו שני ניתוחים לכל ילד - אחד לכל עין, לצד תפרים עדינים וללא השתלת עדשה", מסביר הפרופ'.

עוד הוא מציין שיש הבדלים משמעותיים בין ניתוחי קטרקט של פגים כה קטנים לבין כאלה המבוצעים בקרב מבוגרים. "מדובר בעין קטנה בגודל של 17 מילימטר וחצי. צריך לתפור את הפתחים בעין ולא משתילים עדשה אצל תינוקות כאלה קטנים, אלא מרכיבים להם עדשות מגע קטנות".

לדבריו, מדובר בניתוח שהציל את ראייתם. "אם לא היינו מגלים את הבעיה ומנתחים, הילדים היו מאבדים את ראייתם בגיל מאוד צעיר. הייתה מתפתחת אצלם 'עין עצלה' ולאחר מכן עיוורון עם נזק בלתי הפיך".  

"התאומים נדרשים למעקב, אבל הצלנו להם את הראייה וזה מה שחשוב. אני מתרגשת מאוד ומודה לצוות הרפואי על הכל", מסכמת הדס.