תותים 

הפיתוי לקחת את החתיכה האדומה הזו ולהכניס מיד לפה גדול, אבל תעמדו בו. "תותים נמצאים ברשימת 12 המאכלים שמומלץ לצרוך אורגניים בלבד בגלל החשש מרעלים ומזיקים שונים, ולכן חשוב לשטוף אותם. כמו כן זה יכול למנוע מהם להיות רכים מדי או לקבל פגמים", מבהירה מייקלזיק. אין צורך להשרות אותם במים, אגב, אפשר להסתפק בשטיפה זריזה מתחת לברז.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

דלעת 

"זה נכון שאנחנו לא אוכלים את קליפת הדלעת", אומרת מייקלזיק, ״אבל חשוב במיוחד לשטוף אותה כי חיידקים יכולים בקלות לעבור מהקליפה לסכין החיתוך, ומשם לחלק הפנימי של הדלעת עצמה". שאותו, ובכן, אנחנו כן צורכים.  

פטריות 

אוקיי, בואו נבהיר דבר אחד: פטריות הן סופר מלוכלכות, ברמה שחייבים לשטוף אותן גם לפני שמבשלים אותן או מוסיפים למים רותחים. כמו כן אל תשרו אותן במים משום שפטריות הן כמו ספוג שמסוגל לספוג כל נוזל שבסביבתו, וזה לא רק יהפוך אותן לרכות ומגעילות אלא גם למלאות חיידקים. "צריך לשטוף פטריות במים ואז לנגב אותן במגבת נייר", מבהירה מייקלזיק. אחת הסיבות לכך היא שפטריות לחות לא מתבשלות היטב.

פטריות (צילום:  Rebecca Fondren Photo, shutterstock)
סופגות הכל | צילום: Rebecca Fondren Photo, shutterstock

כרובית 

הידעתם שחשוב לשטוף את כל ראש הכרובית, כולל העלים הירוקים, ולא רק את הפרחים עצמם? רוב האנשים מניחים שאין צורך לשטוף את כל הראש. אבל עדיין מומלץ לשטוף אותו ורק אז להסיר את העלים החיצוניים, לפני שחותכים את הפרחים. 

עוד ב-mako בריאות:
>> נמצאה דרך נוספת ומסוכנת להידבקות בקורונה
>> פרי האנטי אייג'ינג הזה יעזור לכם לרדת במשקל
>> נחשף: איזו עיר הכי בריאה בישראל?
 

אבוקדו 

עוד מקרה קלאסי של "אין צורך לשטוף את הקליפה": "רוב האנשים לא שוטפים אבוקדו משום שהם מקלפים אותו, אבל שוב – "חיידקים שנמצאים על הקליפה יכולים לעבור לפרי עצמו כאשר חותכים אותו", אומרת הדיאטנית נטלי ריזו. לא רק שמומלץ לשטוף אותו לפני החיתוך, כדאי לעשות את זה מתחת למים קרים, ואם הקליפה שלו קשה וגושית, מומלץ להשתמש במברשת כדי לשפשף אותו תחת זרם המים. 

אבוקדו שטוף (צילום: BorisBulychev, shutterstock )
זהירות, ליסטריה | צילום: BorisBulychev, shutterstock

חסה 

כתוב על האריזה שהחסה שטופה מראש? אז כתוב. הדיאטנית מגי מייקלזיק טוענת כי ברוב המקרים אין על כך פיקוח ואף אחד לא באמת בודק אם החברה שטפה את החסה לפני האריזה. יתרה מכך, דווקא העלים השטופים, כמו שסיפרנו ממש לא מזמן, הם כר פורה לחיידקים. המהדרין יכולים להכניס את עלי החסה לקערה ולפזר עליהם כפית של סודה לשתייה, ואז לשטוף אותם היטב ולייבש. 

לימון 

גם בלימון, חיידקים יכולים לעבור מהקליפה לסכין בזמן החיתוך – ואפילו לידיים שלכם, אם אתם סוחטים אותו ביד. שטפו לימונים טוב טוב לפני שאתם בכלל חושבים על לחתוך אותם כדי להימנע מהפצת בקטריות שיכולות לדבוק בהם כשהם בארגזים. 

בצל 

"למרות שהוא עשוי משכבות שמקלפים אותן, הבצל עדיין גדל מתחת לאדמה וחשוף ללא מעט לכלוכים ועפר", אומרת ריזו. כדאי לשטוף אותו לפני שחותכים או מקלפים אותו כדי להסיר שאריות אבק, אדמה ודברים שאתם ממש לא רוצים לצרוך. 

תפוחי אדמה 

שוב, עניין החיתוך והקליפה, אבל במקרה של תפוחי אדמה יש אנשים שמבשלים או אופים אותם יחד עם הקליפה, ולכן סופר חשוב לשטוף אותה. לא רק בשביל ההיגיינה, אלא גם בשביל שתוכלו ליהנות מהיתרונות הבריאותיים והסיבים שהיא מכילה. 

אבטיח 

"מדובר בפרי גדול", אומרת ריזו, ״ויש יותר מקום לבקטריות לשרוץ על הקליפה שלו. לכן עדיין חייבים לשטוף אותה, גם אם לא נוגעים בה. אם האבטיח כבד מדי, אפשר להשתמש במגבות נייר רטובות כדי לנגב את הקליפה". פלוס, יש הטוענים שכדאי לאכול גם אותה, אז בכלל מן הראוי לשטוף אותה היטב.