בשישי האחרון הגיע למיון במרכז שניידר ילד בן 7 במצב קשה, לאחר שעיניו נפגעו משימוש בקצף הספריי הפופולרי שבו נוהגים להשתמש ילדים רבים ביום העצמאות. פרופ' גד דותן, מנהל היחידה לרפואת עיניים במרכז שניידר, מסביר בשיחה עם mako בריאות שמה שגרם לפגיעה הקשה היה רכיב האלכוהול שנמצא בספריי. "הילד סבל מכאבי תופת. הוא לא הצליח לפתוח את העיניים. למרבה המזל, הפעם זה לא נגמר בניתוח". .

ד״ר אסף פרימן, מנהל שירות הקרנית במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, כבר נתקל בלא מעט מקרים כאלה. לדבריו, הנזקים עשויים להתבטא בפגיעה בקרנית או ברשתית ולעתים אף לגרום לאיבוד ראייה. "כשספריי קצף חודר לעין, הוא מכניס לתוכה חומר כימי שגורם לכוויה כימית בשטחה המכונה 'ארוזיה'. מדובר בפצע שעלול להתרחש בקרנית או בלחמית העין. מעבר לכך, ילדים שחודר להם קצף לעין עלולים לסבול גם מאדמומיות, כאבים, צריבה, טשטוש ראייה, דמעת, קושי לפתוח את גלגל העין ונפיחות סביב גלגל העין".

בנוסף, ד"ר פרימן מזהיר גם מפני פגיעות הדף שעלולות להתרחש ביום העצמאות. "אם מתרחשת פגיעה קשה ברשתית, ישנה סכנה ממשית לאובדן ראייה. הרשתית למעשה מצפה את גלגל העין בחלק הפנימי שלה, ואם היא לא מונחת במקומה הטבעי או שיש בה קרעים, אי אפשר לראות. לעתים ניתוח יכול להציל את המצב, אך לעתים עלול להיגרם נזק לצמיתות בשדה הראייה ובמקרה החמור יותר – להוביל לאובדן ראייה שלא ניתן לתיקון. מכלים שמתפוצצים למשל או פקקים שעפים לתוך העין, עלולים לגרום לדימומים ולחתכים בתוכה, ואפילו לחתך עמוק בתוך גלגל העין עצמו המצריך ניתוח בהרדמה מלאה". .

מה הלוז – 3.5 -אירועי יום העצמאות 2022 (צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון, יחצ)
אירועי יום העצמאות - לא חייבים להסתיים במיון | צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון, יחצ

 
מה צריך לעשות אם קצף כזה חודר לעין?

"ראשית, תמיד כדאי להזהיר את הילדים מראש שלא להתקרב לקצף כדי למזער את הסיכון לפגיעה. אם זה קורה, ומתרחשת פגיעה בעין, חשוב לפעול מיד ולשטוף אותה במים רבים. פשוט צריך לפתוח את העיניים ובמשך כ-15 דקות למקם אותן מתחת זרם של מים ולאפשר למים לשטוף אותן. לאחר מכן, יש לגשת לבדיקה דחופה אצל רופא עיניים, שיוכל לבצע שטיפה נוספת עם חומר ייחודי המסלק את השאריות שנותרו בתוכה".

אגב, ד"ר פרימן מציין שאחת הבעיות הגדולות בנושא, נובעת מכך שכיום אין דיווח מלא של החומרים שמכילים מוצרי הקצף, מה שגורם לכך שמדי שנה צצים להם יותר ויותר ספריי קצף בלתי מאושרים לשימוש או כאלה שספק אם עברו פיקוח. לדבריו, מוצר כזה אמור להיות מאושר ע"י מכון התקנים, וחשוב לשים לב שזה גם מצוין על הבקבוק.

 

מכון התקנים: "באתר מכון התקנים (במנוע חיפוש דגמים מיובאים) קיימים דגמים של ספריי שלג שאושרו ע"י מכון התקנים. אלה ההמלצות שלנו לגבי שימוש בספריי שלג: במכון התקנים הישראלי תרסיסים נבדקים לפי תקן ישראלי רשמי ת"י 742, השימוש בתרסיסי שלג מיועד לילדים מגיל 14 ומעלה, אין לרסס בכיוון העיניים, מה שעלול לגרום לגירוי, יש להרחיק את התרסיס מכל מקור חום או אש, חובה לקרוא את הוראות הבטיחות הנמצאות על גבי המוצר ולפעול לפיהן, יש לוודא כי על גבי המוצר כתוב שהוא אינו דליק, יש לוודא כי על גבי המוצר יופיע שם היצרן, שם היבואן וארץ הייצור בעברית. למי שנבדק אצלנו והבדיקה תקינה, אנחנו נותנים אפשרות לסמן את המוצר, אבל היבואן לא חייב לסמן".