לאט לאט החורף מתחיל להגיע. קודם השעון, הערבים הצוננים, גשם שמבקר מדי פעם, אבל בקרוב נקבל את כל החבילה: ימים גשומים, קור, רוחות. ואז זה יתחיל, הצטננויות, דלקות בגרון, שפעת.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

חורף וכאב גרון הוא שילוב שלא זר לנו. אך חלקנו גדלנו עם האמונה שמרקים, תה ומשקאות חמים  אחרים הם התרופה הטובה ביותר עבור כאב גרון ויש את מי שגדל עם הרעיון שגלידה או קרטיבים הם הפתרון לבעיה. אז מה אומר המדע?

מבוגרים חוטפים הצטננות המלווה בכאבי גרון בין פעמיים לחמש פעמים בשנה. אצל ילדים בגילאי בית הספר, מספר ההצטננויות נע בין 7 ל-10 פעמים. בעוד שמקור המחלות הם וירוסים וחיידקים, המערכת החיסונית שלנו היא למעשה האשמה בסימפטומים שאנו חווים. המקרופאגים הם תאים המגנים על הגוף מפני דלקות וחומרים זרים. כאשר הם באים איתם במגע, המקרופאגים משחררים מולקולות חיסון כדי להתחיל את המאבק נגד מיקרואורגניזמים אלה. שתי מולקולות החיסון הן Bradykinin ו Prostaglandin E2, אשר מעוררות את קצות העצבים בגרון שלנו, וזה מה שגורם לתחושה של כאב.

הקור עוצר את הכאב

פרופ' רון אקלס, לשעבר מנהל מרכז למחלות נגיפיות בבית הספר למדעי הביולוגיה באוניברסיטת קרדיף בבריטניה, הוא מומחה בכל מה שקשור בהצטננות. כשנשאל במגזין Medical News Today האם קרטיבים יכולים לסייע לכאב גרון, תשובתו הייתה שארטיק קרח יהווה טיפול טוב בכאב גרון משום שיש לו אפקט קירור מקומי על רקמות דלקתיות ועשויה להיות לכך השפעה מעכבת ספציפית על עצבים רגישים לכאב בגרון. במאמר משנת 2013 כתב פרופ' אקלס: "קרח מוריד את הטמפרטורה של קצות העצבים בגרון, ובכך מקטין את סימני הכאב. שיטה זו גם מפעילה קולטן הנקרא קולטן חולף פוטנציאלי מלסטין 8, וכתוצאה מכך ניכרת הקלה בכאב".

ילדות אוכלות ארטיקים (אילוסטרציה: Shutterstock)
קרח מוריד את הטמפרטורה של קצות העצבים בגרון, ובכך מקטין את סימני הכאב | אילוסטרציה: Shutterstock

ומה לגבי משקאות חמים?

לדברי פרופ' אקלס, למשקאות חמים יש את האפקט הטוב ביותר. "כאשר אנו שותים נוזלים בזמן שיש לנו כאב גרון, אנו מעודדים ייצור ריר ומסייעים לשמן את הגרון. משקאות חמים הם טעימים יותר לעומת משקאות קרירים ומקדמים יותר רוק. ההיבט החושי עשוי לספק אפקט פלצבו גדול יותר בכאב מרגיע", הסביר. פרופ' אקלס בדק את הנושא במחקר של 30 חולים, שדיווחו כי משקה פירות חם נתן להם הקלה מיידית וארוכת טווח מגרון כואב. "משקאות חמים ומתוקים מגדילים את רמת משככי הכאבים האופיואידים באזורי הכאב של המוח", הוסיף פרופ' אקלס.

עוד ב-mako בריאות
>> למה הדיאטה החדשה הזאת שוברת את האינטרנט?
>> כנראה שזמן לא באמת מרפא לב שבור
>> מי בריאה יותר: אשלי גרהאם או ג'יג'י חדיד?

אם גם לכם יש כאב גרון, הנה כמה משקאות שיסייעו לכם:

מי מלח

נכון, זה די מגעיל אבל גרגור מים מלוחים היא אחת התרופות הטובות ביותר עבור כאב גרון. מומלץ לגרגר 1 כפית מלח מומס בכוס מים חמימים לפחות פעם אחת בשעה.

מים עם דבש

ערבוב דבש עם מים חמים זו אחת הדרכים היעילות ביותר כדי להרגיע כאב גרון. כל סוגי הדבש, במיוחד דבש מלכות יש השפעה מרגיעה ואנטי דלקתית על הגרון.

תה צמחים

שתיית תה צמחים כאשר יש כאב גרון יכולה לעזור ולהרגיע. עשבי תיבול מרגיעים כוללים מרווה, טימין, רוזמרין, ג'ינסנג, ליקריץ, קמומיל, אכינצאה, ועוד.

מיץ לימון

מים מעורבבים עם לימון סחוט יעזרו להרגיע כאב גרון, כמו גם לסייע בגודש.

סיידר תפוחים טבעי

שתיית סיידר תפוחים חם תקל על הגודש ותרגיע את הכאב.