מקלון אוזניים שומר על היגיינה בחלל האוזן או פוגע בו? האם באמת כולנו צריכים להצטייד במחטא ידיים בכל מקום? והאם כדי לייבש ידיים במגבת נייר או במייבש ידיים? זה מה שיש למומחים להגיד על הרגלי ההיגיינה הכי נפוצים.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. ניקוי בעזרת מקל ניקוי אוזניים

רבים משתמשים במקלות אוזניים, אך המומחים ממליצים להימנע מהם. מקלות אוזניים אמנם נראים תמימים, אבל הם יכולים לעשות לא מעט נזק לאוזניים. מקרים רבים של קרע בעור התוף, זיהומים באוזניים ואף אובדן שמיעה הם מספיק כדי להמחיש את הסכנה בשימוש בהם. אך אם זה לא היה מספיק, אז רופאים טוענים שתעלת האוזן כלל לא זקוקה לניקיון. מספיק מים נכנסים לתעלת האוזן במהלך המקלחת ומפנים שעוות אוזניים עודפת באופן טבעי. אם עדיין אתם מרגישים שהאוזניים שלכם לא נקיות, אתם יכולים להיעזר במקלות אוזניים כדי לנקות את חלקו החיצוני של האוזן, בלי להחדירם פנימה אל תעלת האוזן, או לפנות לרופא אוזניים לניקוי קצר.

אישה מנקה אוזניים (צילום: Shutterstock)
להרחיק מתעלת האוזן | צילום: Shutterstock

2. מחטא ידיים

אם אתם נוהגים להשתמש כל יום-כל היום בג'ל לחיטוי ידיים, ייתכן שאתם עושים יותר נזק מתועלת. מנהל המזון והתרופות האמריקאי מזהיר מפני טריקלוזן, תרכובת סינתטית מסוכנת המצויה בחלק מהג'לים לחיטוי ידיים. לפי מידע שנאסף, נראה כי "חשיפה ממושכת לחומרים פעילים מסוימים המצויים בג'ל חיטוי לידיים יכולים להוות סכנה בריאותית, כמו עמידות לחיידקים או השפעות הורמונליות". בשורה התחתונה: השתדלו להשתמש בהם אך ורק כשאין בקרבתכם שירותים המאפשרים ניקיון עם מים וסבון.

3. מייבש ידיים

מייבשי ידיים הם אמנם אופציה ירוקה יותר ממגבות נייר, אבל מחקר שנעשה על ידי המרכז הרפואי "מאיו קליניק" הראה שמגבות נייר עדיפות על פני מייבשי ידיים בכל הקשור להיגיינה. מייבשי ידיים לא מצליחים להסיר חיידקים שנותרו על הידיים לאחר השטיפה. נוסף על כך, הם עלולים להפיץ חיידקים לחלל החדר (כולל חיידקים צואתיים).

מייבש ידיים (צילום: Shutterstock/ Mile Atanasov)
כנראה עושה יותר נזק מתועלת | צילום: Shutterstock/ Mile Atanasov

4. מורחים יותר מדי קרם לחות

אם יש לכם עור יבש באופן תמידי, זה כנראה נשמע לכם הגיוני למרוח קרם לחות מדי יום. אך לפי מומחים של חברת "גרנייה", מריחה מוגזמת של קרם לחות יכולה לגרום לסבילות של העור לקרם הלחות. במצב הזה, העור מתרגל לקרם הלחות ומתחיל לאבד מהלחות הטבעית שמצויה בו. לפיכך, הוא הופך להיות אף יבש יותר ממה שהיה, מה שיוצר מעגל קסמים שבו אתם צריכים יותר קרם לחות עם הזמן. כדי למנוע את זה, מרחו מעט קרם לחות או נסו להשתמש בקרם נטול שמן.

5. חופפים מדי יום

למרות שרבים מאיתנו מאמינים שאין דבר כזה יותר מדי חפיפות, המציאות אחרת. חפיפה על בסיס יומיומי תגרום לשיער שלכם לאבד את השמנים הטבעיים המצויים בו (להם הוא זקוק כדי להישאר בריא). מה שככל הנראה יוביל לשיער יבש ושברירי, גם אם יש לכם שיער שומני.

מקלחת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רובינו לא צריכים לחפוף מדי יום | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> שתיית מים בשעה הזו עלולה לגרום לעלייה במשקל
>> הנער עם מחלת העור הנדירה בעולם מת בגיל 17
>> אלה המאכלים שממש לא כדאי לאכול בזמן טיסה

6. מקלחת חמה וארוכה

אין כמו מקלחת חמה, ארוכה ומרגיעה לפני השינה, אבל האם זה בכלל טוב לעור שלנו? ד"ר אלן פארקס, המתמחה ברפואת עור, אמר לאתר Healthy Way שמקלחת חמה מסירה שמנים טבעיים בעור המגנים עליו. לכן, רצוי שמקלחת חמה תהיה קצרה ככל האפשר. ואם אתם מתלבטים מתי עדיף – בבוקר או בערב, המדע מראה שעדיף מקלחת חמה בערב. תהליך קירור הגוף שמתרחש לאחר מכן מאט את הפעילויות המטבוליות של הגוף (כמו עיכול, נשימה ודופק) ובכך מסייע לכם להירדם יותר בקלות.

7. מצחצחים מיד אחרי הארוחה

אם אתם מהאנשים שמקפידים לצחצח שיניים אחרי כל ארוחה – אתם עלולים דווקא לעשות טעות. מאכלים מסוימים, בייחוד אלו המכילים חומצה ציטרית (בעיקר פירות הדר), יכולים להחליש את אמייל השן, וצחצוח מיד לאחר האכילה יכול להזיק לאמייל הרגיש. במרכז הרפואי "מאיו קליניק" ממליצים להמתין לפחות 30 דקות לאחר הארוחה, כך שהרוק שלכם ינטרל את החומציות בפה ויחזק את אמייל השן.

8. מכסים את הפה עם היד בזמן עיטוש

חושבים שלכסות את הפה עם היד עדיף על פני עיטוש לתוך החלל הפתוח? אז זהו, שלא. כשאתם משתמשים בידיים לכסות עיטוש ולאחר מכן נוגעים במזון, כסף או באנשים אחרים – זה מתכון להידבקות. לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, רוב המחלות החמורות במערכת הנשימה מופצות על ידי נגיעה בחפצים נגועים בחיידקים. ההמלצה הרווחת והבריאה ביותר היא להתעטש לכיוון המרפק שלכם.

אישה מתעטשת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
דמיינו את כל החיידקים האלו על הידיים, האוכל והמקלדת שלכם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

9. מתיזות בושם על הלבשה תחתונה

כל דבר כימי שקרוב לאיברים האינטימיים יכול לשבש לכן את רמת החומציות באזור – מה שיכול להוביל לזיהום פטרייתי, חיידקי או לזיהום בדרכי השתן. שבאופן אירוני כל אלה יובילו לכך שאיבר המין שלכן יריח רע יותר ממה שניסיתן להסוות בהתחלה. עשו לעצמכן טובה ותנו לווגינה שלכן (שמסוגלת לנקות את עצמה ביעילות רבה) לעשות את העבודה.

הרגלי היגיינה, הלבשה תחתונה (צילום: lana abie on unsplash)
אין שום סיבה להתיז שם בושם | צילום: lana abie on unsplash

10. מפריזים עם הפילינג

קרמים שנועדו לעשות פילינג לעור (קילוף תאי עור מתים המעודד התחדשות תאי העור) מומלצים על ידי מומחים, אבל כדאי להיזהר מזה. אם אתם עושים פילינג לעתים קרובות, אתם עלולים לפגוע בשכבת האפידרמיס של העור, שמטרתה בין השאר להגן על העור שלכם מפני נזקי הסביבה. כתוצאה מכך, בלוטות השומן בעור מייצרות יותר שומן כדי לפצות על כך. בין הפילינג לתגובה של העור – העור שלכם נותר במצב של חוסר איזון תמידי. ישנם מומחים שממליצים לעבור מפילינג פיזי ("סקראב") לפילינג כימי ללא פראבנים ובטוח לשימוש שבועי.