לויה יצחקי, 21, הייתה חדורת מוטיבציה כשעמדה להתגייס לצה"ל. מחלת הצליאק ממנה סבלה לא הייתה אמורה להוות עבורה מכשול. צליאק, רק נבהיר למי שלא יודע – היא מחלה אוטואימונית תורשתית, במהלכה הגוף תוקף בטעות תאים בריאים, עקב חשיפה למוצרי מזון בהם יש גלוטן. תגובה זו גורמת נזק לדופן המעי הדק ולחוסר יכולת לספוג חומרי מזון שונים.

יצחקי מספרת שלפני הגיוס, הוריה התקשרו לבקו"ם כדי לוודא שחיילים צליאקים זוכים למענה תזונתי ראוי במהלך השירות. "השיבו להם שאין סיבה לדאגה ושצה"ל ערוך ומוכן לצרכיהם", היא מספרת.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

אולם, עד מהרה היא הבינה שהבטחות לחוד - ומציאות לחוד. היא עברה שנתיים של סבל, במהלכן לא זכתה למזון ייעודי שמתאים לצרכיה. בשלב מסוים, לויה נאלצה להביא אוכל מהבית, אולם בשל מחסור בתנאי קירור הולמים, לדבריה גם מזון זה התקלקל ולא היה ראוי למאכל. "במקרה הטוב הייתי מקבלת ארוחה קפואה שמיועדת לצליאקים שכללה שניצל, אורז או סוגי מזון אחרים שדורשים חימום. אפילו לא טרחו לחמם אותו ולכן זה לא ממש היה אכיל ובעיקר גרם לי המון בעיות בבטן", היא מספרת.

בסיום השירות לויה איבדה 10 קילו ממשקל גופה, ספיגת הוויטמינים והמינרליים בגופה השתבשה ובהתאם לכך – גם הפרופיל הצבאי שלה שונה ל 45 במקום 97 עם סעיף צליאק.

נשמע שעברת לא מעט. איך את מרגישה היום?

"עייפה, חלשה ומצב הרוח ירוד. כל אלה הם תוצאה ישירה של הפגיעה ביכולת הספיגה שנגרמה לי. כיום אני בעיקר עובדת על שיקום הגוף מהנזקים שנגרמו לו".

איך את מסבירה את העובדה שבמשך שנתיים לא זכית למענה ראוי לצרכים הבסיסיים שלך?

"אני חושבת שכל הנושא הזה לוקה בבורות רבה מצד מקבלי ההחלטות בצבא ומכאן הבעיה.

רוב האנשים חושבים שצליאק היא רגישות למזון או אלרגיה – שמקסימום קצת תכאב לי הבטן וזה יעבור. אבל זה אף אחד מהדברים הללו. חולה צליאק לא יכול להיחשף לגלוטן בשום צורה. אם לדוגמה אני מקבלת אורז בצלחת שמכילה שאריות של פירורים, אני בעצם נחשפת לגלוטן ונפגעת מכך. נכון, אני לא בסכנת חיים בגלל זה, אבל הבריאות שלי נפגעת וחלק מהנזק הוא בלתי הפיך".

עוד ב-mako בריאות:
>> יש מצב שאתם סובלים מצליאק, אבל לא מודעים לכך
>> תרופות סבתא לחיזוק השיער: כל האופציות במטבח
>> סיבה לדאגה? התגלה זן נוסף של נגיף הקורונה

"הצבא אינו ערוך לקבל לשורותיו חולי צליאק"

לו היית מתגייסת היום – היית פועלת באופן שונה?

"אני אומרת את זה בכאב: היום לא הייתי מתגייסת אם הייתי יודעת שזה היחס שאקבל. הצבא אינו ערוך לקבל לשורותיו חולי צליאק וזה בהחלט מצער. לי באופן אישי היה מאוד חשוב להתגייס ולתרום את חלקי. אני שומעת שחיילים מתלוננים על איכות האוכל או על הניקיון במקלחות, אבל מזון הוא באמת צורך בסיסי וזה פשוט לא מתקבל על הדעת שלא מקבלים אותו".

מה צריך לעשות לדעתך כדי שהמצב ישתנה?

"יש הרבה מאוד חולי צליאק שמעוניינים לשרת בצבא. אם לפני מספר שנים הם לא היו יכולים להתגייס, כיום בזכות פעילות של עמותת הצליאק, הם בהחלט אמורים להתגייס כמו כל אדם בריא. יש מנות קפואות שאפשר לחמם, אפשר להגיש ירקות ופירות שלא באים במגע עם גלוטן – יש פתרונות. הבעיה היא שבפועל המון בסיסים לא עומדים בדרישות האלה והם אפילו לא מחזיקים במנות כאלה. אני מאמינה שכדי שזה יקרה צריך להתחיל לשפר את המודעות בנושא. אם מפקד או מפקדת ידעו שהחיילים שלהם ניזוקים מהמזון שהם מקבלים, ושלא מדובר בגחמה או בפינוק, אני מאמינה שהם יפעלו כדי לשפר את הנושא. אני אמנם כבר השתחררתי ולי זה כבר לא יעזור, אבל אני מקווה שאצליח לשנות את ההתנהלות עבור חיילים אחרים, כדי שלא יאלצו לעבור את מה שאני עברתי".

יו"ר ארגון זכויות הצליאק ע"ר, אל"מ (מיל) ערן לפיד, לשעבר ראש מערך המזון של צה"ל הגיב לדברים שנאמרו בכתבה ואמר כי "אנחנו פועלים כבר תקופה ארוכה למול הגורמים הרלוונטיים בצבא: נציגי אכ"א, קרפ"ר ומרה"ס  לשם הסדרת גיוס צליאקים לשירות משמעותי בצה"ל, תוך מתן דגש להקפדה על בריאתם ולשמירה על זכויותיהם. לשמחתנו, קיימת התקדמות בעבודה המשותפת ואנו מוצאים הבנה רבה לדרישותינו השונות. למרות זאת, עדיין ישנם פערים מהותיים במענה לצרכי החיילים הצליאקים והפער בין הרצוי  למצוי בפועל בשטח גדול מאוד, לעיתים בלתי נסבל. כך, לדוגמה, אין עדיין מנגנון יעיל ומהיר לטיפול בתלונות של חיילים וחיילות צליאקים או בני משפחותיהם, ולעתים הם פשוט חסרי אונים וחשים שלא מקשיבים להם, או חמור מכך - פוגעים בבריאותם ללא סיבה. אנו בארגון זכויות הצליאק מקבלים פניות רבות מחיילות ומחיילים ומנסים לסייע להם כמיטב יכולתנו תוך ניצול הכרותינו העמוקה עם הצבא. זהו לא הפתרון הנדרש כמובן ואנחנו מצפים מהגורמים הרלוונטיים לטפל בנושא".

לפיד מציין את הדרישות הספציפיות שהועברו לצבא:
• ביצוע בדיקות רפואיות רלוונטיות עיתיות לאחר הגיוס על מנת לאמוד את מצבם הבריאותי של החיילים הצליאקים ולוודא שאין החמרה במצב.
• גיוון המזון והרחבת המענה.
• הכשרת מפקדים לזכויות החיילים הצליאקים וטיפול במפקדים שאינם עומדים בפקודות.
• מתן עדכונים לסגל הרפואי ושיפור הקשב והמענה המיידים.

"בימים הקרובים, אנחנו נפגשים עם ראש חטיבת תכנון ומקורות כ"א באכ"א ומקווים שנוכל לבשר על שינוי בנושא", אומר לפיד.

מדוברות צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל עוסק באופן שוטף בשיפור המענה לאוכלוסיית הצליאקים באמצעות הרחבת פריטי המזון נטולי הגלוטן בכלל יחידותיו, ומנגיש את כלל הארוחות (כולל באימוני הקצה) עבור חולי הצליאק. גם במקרה הנ״ל החיילת קיבלה מענה ועזרה מכלל מפקדיה. צה״ל ימשיך לפעול למען משרתיו". באתר צה"ל ניתן למצוא מידע בנושא הזנה לחולה צליאק.