אם אתם מגיעים לעבודה תפוסים, מתוחים ועצבניים, כנראה אתם יכולים להאשים בזה את הפקקים שגורמים לרבים מאיתנו לבלות זמן רב מדי בישיבה. החדשות הרעות: עדיין לא מצאנו פתרון קסם שישנה את תמונת המצב בכבישים. מה שכן, המומחים לאורח חיים בריא ששוחחנו איתם סידרו לכם כמה עצות לניצול מיטבי של זמן ההמתנה המייגע. תתרגלו אותן במהלך הפקק הבא, ואנחנו מבטיחים שתגיעו לעבודה הרבה יותר נינוחים, מחויכים ומבסוטים. והכי חשוב: את כל העצות האלה תוכלו ליישם בלי לסכן את עצמכם או להסיט את המבט מהכביש. 

תרגלו נשימות

אין דבר יותר מתסכל מללחוץ על דוושת הגז והברקס לסירוגין, כשסוף הפקק לא נראה באופק. במקום להתעצבן, נסו להירגע. הנה טכניקה מוצלחת ופשוטה במיוחד לעשות את זה: תנשמו. מתברר שהפעולה יכולה לסייע מאוד בכל הנוגע להפחתת מתח, אם יודעים לעשות אותה כמו שצריך. אז איך זה עובד? פשוט נושפים כמה נשיפות עדינות וארוכות ככל שניתן, תוך כדי הרחבת אזור הבטן. האקט הזה מפעיל את המערכת הפרא-סימפתטית, מערכת ביולוגית המשפיעה על מצב הרוגע שלנו, וכך עוזר לנו להפחית את תחושת המתח.

עוד תרגיל מתחום המדיטציה שאתם יכולים לנסות הוא להאזין לנשימה הטבעית שלכם ולהתרכז רק בה. אל תנסו לנשום באופן מסוים או לחשוב על צרות החיים אלא רק להתרכז בנשימות (ולהסתכל על הדרך). כבר אחרי כמה שניות תבחינו ברוגע שהפעולה משרה עליכם.

נסו תרגילי פנים

בדומה לאימון גופני של שרירי הגוף, גם שרירי הפנים זקוקים לתחזוקה. תרגילי פנים יסייעו להם להישאר מתוחים ומוצקים יותר. הנה דוגמה לתרגיל מצוין שיסייע למניעת צניחת הסנטר. זה הולך כך: לחצו את הלשון אל מאחורי השיניים הקדמיות, החזיקו והרפו. חזרו על הפעולה כמה פעמים. נכון שאתם עשויים להיראות קצת מוזר, אבל מה אכפת לכם?

תרגילי פנים  (צילום: shutterstock)
אז תיראו מוזר, אז מה | צילום: shutterstock

שחררו

כן, בדיוק מה שאתם חושבים. הגזים המציקים שהצטברו לכם במערכת העיכול עלולים לגרום לתחושת אי נוחות ולכאבי בטן. ולמרות שפעולת השחרור טבעית ולגיטימית לחלוטין, תמיד עדיף לבצע אותה כשאתם לבד. ומה מושלם יותר מהזמן שלכם עם עצמכם בדרך לעבודה?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

חשבו חיובי

הרגעים הקטנים והטובים נמצאים ממש בתוך שגרת החיים העמוסה של כל אחד מאיתנו. אם תיתנו להם מקום בתודעה, תהיו מאושרים יותר, וזה בדוק. זמן הנהיגה הוא הזדמנות מצוינת לחשוב על דבר קטן וטוב שקרה לכם השבוע. כדי להיות ממוקדים יותר, תוכלו לאתגר את עצמכם לחשוב מחשבות כאלה מהרמזור הבא עד העבודה למשל. מחקרים הוכיחו שחשיבה חיובית משפרת את מצב הרוח, ואין דרך טובה מזו לפתוח את היום. מעבר לכך - המשחק החביב הזה יעביר לכם את הזמן במהירות ובנועם.

בצעו תרגלי שחרור

ישיבה ממושכת עלולה לגרום לכיווץ השרירים, לעצבנות ולמתח. כדאי לתרגל מתיחות, שיוכלו לשפר מעט את המצב. למשל: הטו את הראש לצד אחד (אל תסיטו מבט מהכביש), ולאחר מכן – לצד השני. כעת הזדקפו ומתחו את הגוף כלפי מעלה. שחררו. חזרו על התרגילים כמה פעמים.

חזקו את רצפת האגן

שרירי רצפת האגן הם קבוצת שרירים המייצבת את מרכז הגוף, אחראית על רפלקסים, מאפשרת לשלוט בצרכים, תומכת באברי המין ואחראית על תפקודם התקין. עם הגיל, העלייה במשקל והלידות, השרירים האלה נחלשים ומכאן עולה החשיבות לחזק אותם. מה שנחמד פה זה שאפשר לעשות את זה בכל הזדמנות שתבחרו, גם בזמן ההמתנה בפקק.

ההנחיות פשוטות: נתחיל מכן הנשים: כל מה שאתן צריכות לעשות זה לכווץ את השריר (דמיינו שאתן מתאפקות לפיפי), להחזיק שנייה או שתיים ולשחרר. חשוב לחזור על התרגיל כ-10-15 פעמים לפחות.

ונעבור לגברים: ובכן כן חברים, גם לכם חשוב לעבוד על קבוצת השרירים הזאת, הממוקמת בין לפי הטבעת. מדובר בשרירים המסייעים לשלוט בשפיכת הזרע וגם משפרים את תחושת העונג והאורגזמה, במילים אחרות: שרירי רצפת אגן חזקים ישפרו את חיין המין שלכם. מספיק משכנע? לעבודה: כדי לתרגל בפעם הראשונה את כיווץ השריר, רצוי שתעשו זאת בזמן ההשתנה. נסו לעצור את הזרם ולהמשיך לסירוגין. אחרי שתבינו את הפרינציפ, תוכלו לעשות את זה "על יבש".

תכננו את סדר היום

סדרו בראש את המחשבות שלכם. כאשר הלו"ז מתוכנן וידוע מראש, הסיכוי לסטרס פוחת, וזה עשוי לשפר באורח פלא את התחושות שלכם. חשבו מה תכינו לארוחת הערב או מה תלבשו לפגישה של מחר, והנה כבר הורדתם מעצמכם דילמה קטנה אך מיותרת.

עוד ב-mako בריאות:

>> זה מה שהחיסונים באמת מכילים: התגובה שגרפה מעל אלף לייקים
>> זאת השיטה הכי מוזרה לדעת אם הצואה שלכם בריאה
>> מחקר חדש חושף תופעת לוואי מטרידה של גלולות 

קפצו אגרופים

בזמן שאתם מחזיקים את ההגה, נסו לתפוס חזק את כפות הידיים ושחררו. חזרו על הפעולה כמה פעמים. מדובר בתרגיל מעולה לשחרור לחץ.

גבר עצבני בפקק תנועה (צילום: ShutterStock)
תרגיל מעולה לשחרור לחץ | צילום: ShutterStock

תקשיבו לסטנד אפ

הצחוק בהחלט יפה לבריאות: האינטרנט מלא במופעי סטנד אפ שאפשר להאזין להם בדרך למשרד. בחרו בקומיקאי האהוב עליכם וצחקו לכם בכיף. מבטיחים שתגיעו ליעד הרבה יותר מאושרים ורגועים. ואם אתם כבר מפעילים את שרירי הפנים, למה שלא תשלבו את זה עם התרגילים לחיזוקם? אל דאגה, אנחנו נעיד על כך שלא איבדתם שפיות דעתכם.

חייכו, גם אם לא מתחשק לכם

המוח שלנו לא ממש יודע להבחן בין דמיון לבין מציאות באופן מסוים. למעשה, ככל שתחייכו יותר, תשדרו לו שאתם מאושרים. כשהמוח "יבין" את זה, הוא מיד ישדר את המסר הזה בחזרה לגוף. כך שמהר מאוד תוכלו לחוש בהקלה ברורה במתח שבו חשתם.

>> הקשר בין פקקים ושבץ

זמן לתרגילי מיינדפולנס

הכוונה היא לנסות להתמקד בכל איבר בגוף ולכוון אותו באמצעות המחשבה למצב נינוח יותר. התחילו לדלג מאיבר לאיבר במחשבתכם, החל מכפות הרגליים, מעלה אל הראש תוך ריכוז בכל אחד מהאיברים. נסו להבין באיזה מנח כל אחד מהם נמצא באותו הרגע: האם האצבעות נינוחות, האם הנשימה שלכם רגועה. האזינו לרחשי הגוף שלכם ונסו להבין מה כואב, איפה לוחץ, ובהתאם לכך, הרפו את האזורים הרלוונטיים בגוף. 

ייעוץ מקצועי לכתבה: נדב הריס פסיכולוג קליני; דליה מנטבר, מקדמת הפילאטיס בארץ; נטע לוי, מאמנת לאורח חיים בריא; מיכל צפיר, מרצה ומאמנת לאורח חיים בריא; טלי מחלב, מאמנת לאורח חיים בריא, מרצה ומנחת סדנאות; גליה גוטוילינג, מרפאה בעיסוק, כללית שרון שומרון.