אם יצא לכם לסבול מקוצר נשימה אחרי שעליתם במדרגות, סביר להניח שהדבר הראשון שאמרתם לעצמכם זה "אני חייב להיכנס לכושר". אבל קוצר נשימה הוא לא בהכרח אינדיקציה לרמת הכושר הגופני שלכם. למעשה, זה לרוב קשור בעיקר ללב ולריאות שלכם וזה עשוי להיות סימן לבעיה רפואית כלשהי. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

קוצר נשימה (dyspnea), מתבטא לרוב בתחושה של לחץ בחזה, קושי בנשימה ותחושת מחנק. הוא קורה כשהלב שלנו עובד "שעות נוספות", לרוב בשל מאמץ של השרירים שמאלץ את הלב לעבוד יותר כדי להזרים דם אליהם. "השרירים שלכם דורשים יותר אספקת חמצן והלב שלכם מנסה לעמוד בדרישה", מסביר ד"ר סטג'יט בוסרי, קרדיולוג, למגזין wellandgood. הוא מסביר כי הגוף למעשה מנסה לאזן את תפוקת הלב, על ידי האצת דופק הלב ונשימות מהירות יותר. 

הסיבות לקוצר נשימה יכולות להיות מגוונות וכוללות בין היתר פעילות גופנית מאומצת, תזונה לקויה (למשל לא אכלתם מספיק לפני הפעילות המאומצת), השמנת-יתר וקושי בתפקוד הלב שמונע מעבר של דם וחמצן בגוף. כלומר, גם אם אתם בכושר, אתם עלולים לסבול מקוצר נשימה אחרי עלייה במדרגות.

אישה עולה במדרגות (צילום:  Dean Drobot, shutterstock)
יכול להיות כושר לכושר גופני, אבל לא בהכרח | צילום: Dean Drobot, shutterstock
 

 עוד ב-mako בריאות:
>> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
>> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
>> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

איך משפרים את המצב?

אם אתם רוצים להפסיק או לפחות להוריד את מידת קוצר הנשימה שאתם חווים אחרי עלייה במדרגות, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות. אתם יכולים להתחיל בהליכות (אפשר להתחיל בעצימות נמוכה ולעלות בהדרגה). "נשימה דרך האף במהלך פעילויות בעצימות נמוכה יכולה לעזור לכם לוודא שקצב הלב נמוך באופן יחסי וגם תסייע לגוף שלכם להיות יעיל יותר בנשימה ובשימוש בחמצן", מוסיף כריסטיאן פלסנסיה, פיזיותרפיסט.

התחילו בהליכות של 30 דקות, לאחר מכן העלו בהדרגה ל-75 דקות - ותראו שהעלייה במדרגות תהיה פחות קשה, לא רק כי שיפרתם את הכושר הגופני שלכם, אלא גם כי הרגלתם את הלב שלכם לתפקד טוב יותר בזמן פעילות בעצימות נמוכה.