פוסט ויראלי שהתפרסם באחת מקבוצות הפייסבוק הטבעונית ועסק בגישת ההגיינה הטבעית, חשף מגמה ישנה-חדשה ובה אנשים מחליטים לוותר על משחות השיניים לטובת צחצוח טבעי. בפוסט מעיד ר', שהוא מצחצח שיניים עם שמן קוקוס ומצב השיניים שלו במצב מצויין; א' מספר שהוא מצחצח שיניים פעם ביום ומדי פעם משתמש בחימר לבן ובשמן קוקוס; נ' משתמשת במים בלבד כבר כמה שנים ומגלה כי בכך עזרה למחלת החניכיים שלה להחלים וב' מגלה כי משתמשת בשמן אתרי של מנטה בשביל הריח.

מסתבר שבקרב אוכלוסייה שלמה שמוותרת בין היתר על מאכלים מעובדים, מזון מן החי ושאר סוכרים, גם צחצוח השיניים עובר מהפכה לכיוון הצחצוח הטבעי. ד"ר אנדראה סימה לוזובר, רופאת שיניים בעלת ותק של 28 שנה, כבר שנים מגבה את הגישה ואף ממליצה על תחליפים טבעיים למשחות השיניים.

  1. מסתבר שהמשחה לא קובעת

    "אפשר להשתמש מדי פעם במשחת שיניים, כאשר העדיפות היא לבחור במשחות שיניים טבעיות, בעיקר למען הריח הטוב בפה", טוענת לוזובר ומדגישה: "אבל מה שבאמת מצחצח שיניים זה לא המשחה, אלא המכניקה של הצחצוח ולכן צריך להשתמש במברשת עדינה עם סיבים עדינים".

  2. בחרו במברשת הנכונה

    "בשנתיים האחרונות, אני משתמשת במברשות שיניים טבעיות יותר שהן אקולוגיות ובעלות סיבים רכים. הפה הוא האיבר הכי רגיש שיש לנו בגוף ולכן עלינו לצחצח את השיניים ולעסות את החניכיים בצורה מאוד מודעת עם מברשת מאוד עדינה. בסופו של דבר, מה שמנקה את הפה הוא לא מה אלא איך: האופן בו אנחנו מצחצחים. משחת השיניים זה כמו סבון שמוכרים לנו ולכן אם מצחצחים עם משחה, עדיף שתהיה טבעית עם כמה שפחות כימיקליים'", עוד מוסיפה ד"ר לוזובר כי "מי שרוצה לוותר על המשחות, יכול להכין בעצמו בבית משחות עם שמן קוקוס או לצחצח את השיניים עם מים ולאחר מכן לגרגר שמן קוקוס כי לצחצח שיניים עם הקוקוס זה לא כל כך קל".
  3. המשחות הורגות לנו גם את החיידקים הטובים

    "חשוב לדעת שהפה הוא התחלה של מערכת העיכול. החיידקים הם חלק ממערכת העיכול שלנו ואנחנו לא רוצים להרוג אותם. המשחות הרגילות הורגות את החיידקים הטובים. כמו כן, הן גם מכילות פלואוריד, שזה רעל שלא מגן על השיניים, הוא מקשה את האמייל והופך אותו לפריך יותר, וחוץ מזה, הפלואריד הוא רעיל מאוד, והוא חומר מסרטן. אגב, אותו דבר גם לגבי מי פה. אפשר להשתמש בשמן קוקוס כדי לטפל בדלקת או שיש רגישות יתר בשיניים ואז הגרגור עם השמן קוקוס מאוד עוזר. הוא עוזר לאיזון של החיידקים בפה אז אין צורך בכלל למי פה".

  4. התחליפים הביתיים לפי ד"ר אנדראה סימה לוזובר

    שמן קוקוס: מעולה כתחליף למי פה או כמשחת שיניים לאיזון החיידקים. ניתן גם לערבב אותו עם דברים נוספים.
    סודה לשתייה: יעילה כמבהירה אבל אני פחות בעדה כי היא יכולה להיות יותר אגרסיבית, ואז זה לא טוב לשכבת האמייל שמגינה על השן. זה יכול להבהיר את השיניים אבל גם קצת להשחיז אותן.
    כורכום: לא מומלץ לכל אחד, ובעיקר כי הוא צובע את האמייל של השן. שימוש בכורכום ניתן רק אם יש צורך רפואי כמו במקרה של דלקות במצבים אקוטיים ובכמוסות. עם זאת, לילדים אני כן ממליצה על כורכום טבעי באבקה לפעמים על מנת לחזק שיניים עם בעיות של עששת. תערובת של שמן קוקוס, כורכום אורגני ומלח הימלאי היא מומלצת בהחלט שכן מטרתה לחזק את השיניים ולטפל בדלקת. 
    שמנים אתריים: יש כל מיני שמנים אתריים, אבל לא ניתן להמליץ עליהם באופן גורף לכולם. פחם פעיל מסיבי קוקוס למשל טוב במקרים מסויימים, במיוחד להבהרת שיניים. אפשר לערבב עם שמן קוקוס לצחצוח פעמיים בשבוע בעדינות.
    חימר לבן וחימר ירוק: במקרים של דלקתיות אפשר להשתמש גם וגם - אלו סופגים את הדלקתיות. ניתן להשיג  בחנויות טבעיות. מערבבים עם מים ושמים על המקום הדלקתי.
    שמן מנטה: יכול להתאים לאנשים עם פה בריא שרוצים לרענן את ריח הפה ולתת טעם טוב בפה. עם זאת, לילדים פחות מומלץ.

  5. גורמים נוספים שמשפיעים על איכות השיניים ובריאותם

    שמרו על תזונה נכונה: לתזונה השפעה ישירה על איכות השיניים שלנו. השיניים צריכות הרבה חלבונים ושומנים טובים כמו שיש באבוקדו, בממרח שקדים ללא תוספת סוכר, בממרח פיסטוק וכו'. הפחיתו בפחמימות ובסוכרים. הרבו בתזונה שכוללת ירקות, פירות, קטניות, ובחרו בשר ודגים שומניים ממקור טוב.
    צחצחו היטב לפני השינה: לפני השינה חשוב לצחצח את השיניים כדי לנקות את שאריות האוכל כדי שהחיידקים לא יהיו ניזונים מהאוכל. החומציות של החיידקים היא זו שהורסת את האמייל, וכך נוצרת את עששת - מחלה מדבקת שאפשר לעצור את התקדמותה בעזרת הרגלים בריאים.
    אל תצחצחו מיד אחרי האוכל: נהוג לחשוב שכדאי לצחצח את השיניים לאחר הארוחה אבל חשוב שלא לעשות זאת מיד לאחר האוכל. המתינו לפחות שעתיים שלוש. הסיבה היא שבזמן האכילה, הרוק יותר חומצי. כמו כן, יש יותר חומציות בקיבה וזוהי חומציות חשובה מאוד לפירוק המזון. ולכן מומלץ להמתין כשעתיים-שלוש על מנת שלא נגרום נזק לשכבה החיצונית של השן (אמייל).
    הימנעו מסטרס: הרבה אנשים לא יודעים אבל יש קשר ישיר בין סטרס למחלות הפה. אני ממליצה על  מדיטציות או כל דבר שמצליח להרגיע ולהפחית מתח.
    חוסר שינה ופה פתוח בלילה גורמים לבעיות שיניים: 
    כשאדם ישן עם פה פתוח - יש סיכוי יותר גבוה למחלות חניכיים.הסיבה היא שדרוש מספיק רוק בפה על מנת להגן על השיניים וכאשר הפה פתוח, הדבר גורם להתייבשות החניכיים והשיניים עצמן. כמו גם במקרים של אנשים שסובלים מבעיות נשימה וסתימות של הסינוסים. המרחב הבטוח לשיניים ולחניכיים צריך להיות לח וכשהפה סגור, הלחות עולה. בקרב אנשים שנושמים  דרך הפה הפתוח  - נבחין ביותר בעיות כמו עששת, בעיות חניכיים, חניכיים יותר יבשות, נפיחות ואדמדמות עם מראה דלקתי".