לאחר יותר מחודשיים של שתייה בבית לבד מול הזום כמו מסכנים, נפתחו שוב המסעדות, הברים והמועדונים, מה שאומר שכל חובבי האלכוהול יוכלו לחזור לשתות אותו בחברותא. ובכן, בדיוק בנוגע לזה, נשאלת השאלה החשובה אם אתם באמת יודעים איך לשתות. כלומר, האם אתם כבר מכירים את כמות האלכוהול המדויקת שאתם יכולים להכניס לגופכם על מנת לא להרגיש רע בבוקר שאחרי. כי מתברר שלמרות הרצון הטוב, יש רבים שעדיין סבורים שהם יודעים לשתות, למרות שזה עושה להם ממש רע.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בשנת 2012, למשל, סקר שבוצע על ידי אוניברסיטת מיינץ בגרמניה בקרב 950 גרמנים מצא כי 25 אחוזים מהם חווים תסמינים פיזיים של רגישות לאלכוהול, למרות שהם כלל לא יודעים על כך. המחקר קבע כי במשקאות אלכוהוליים יש לא מעט רכיבים שאנשים עלולים להיות רגישים אליהם, והם יכולים לייצר שרשרת של תגובות נגד בגוף, גם אם קלות. חשוב להבהיר שלא מדובר באלרגיה לאלכוהול – זהו מצב קיצוני יותר שבו אנשים חווים תופעות כמו התנפחות הגרון או קשיים בנשימה – אלא על מצב שבו אלכוהול פשוט לא עושה לכם טוב, וייתכן שאתם מבלבלים את התחושות הרעות עם ההנגאובר השכיח. הנה, למשל, מצבים שלא אמורים לקרות באופן קבוע לאחר צריכת אלכוהול, שעלולים לסמן שייתכן שאתם פשוט לא צריכים לשתות.

כאבי בטן

אלכוהול מרחיב את כלי הדם, וזה אומר שהקיבה שלנו מסוגלת לספוג יותר אלרגנים. כתוצאה מכך, רכיבים כמו גלוטן וחיטה, שבירה מכילה, עשויים לגרום לכם להרגיש כבדים ונפוחים גם אם הם לא נוטים להטריד אתכם כשהם לא בתוך בירה. אם אתם חווים כאבי בטן או בחילה בכל פעם שאתם שותים כמה בירות, נסו להפחית את הכמות ולראות מה קורה. אם הבטן עדיין כואבת אחרי בירה אחת, נסו לעבור לבירה ללא גלוטן.

אודם בפנים

גוון אדמדם או ורדרד בפנים לאחר שתייה של כוס יין אחת הוא כנראה סימן שאלכוהול לא יושב אצלכם טוב. הרכיב הספציפי האחראי לכך יכול להשתנות מאדם לאדם – יש כאלה שרגישים לענבים שביין בשילוב עם סולפטים ותרכובות אורגניות אחרות. אחרים עשויים להיות אלרגיים ל-LTP, אלרגן שנמצא בקליפות הענבים האדומים (ובמקרה הזה כדאי לנסות יין לבן). כדאי גם לשים לב אם הסימפטום הזה מופיע בליווי סימפטומים אחרים כמו פריחה או סחרחורת. לפי ה-Mayo Clinic, אגב, אנשים ממוצא אסייתי עשויים להיות רגישים לכך יותר מאחרים.

פיתרון מושלם (צילום: Minerva Studio, shutterstock)
נסי לעבור ללבן | צילום: Minerva Studio, shutterstock

עיניים מגרדות ואף סתום

האלרגנים שמשקאות אלכוהוליים עלולים להוביל לאלרגיות שאתם לא חווים על בסיס יומיומי. מחקר דני שפורסם במגזין  Clinical & Experimental Allergyעקב אחר הרגלי השתייה של 5,870 נשים צעירות ומצא כי כל משקה נוסף שהנשים הללו שתו בשבוע העלה את הסיכון שלהן לפתח אלרגיות עונתיות בכ-3 אחוזים. ייתכן שהסיבה היא שאריות אגוזים שנמצאים בפס הייצור של מזקקות כמו וויסקי ובורבון, שלפעמים מותססים בחביות עץ. כלומר אלכוהול יכול לפעמים להחריף את האלרגיות הקיימות שלכם שאתם כלל לא מודעים אליהן. כמו כן, באלכוהול ובעיקר ביין אדום יש גם בקטריות ושמרים, שהם שני חומרים שמייצרים היסטמינים – תרכובות שמווסתות תגובות פיזיות, מנפחות את כלי הדם ויוצרות תגובות של אלרגיה.

עלייה בקצב הלב

דפיקות לב וצרבות הם סימנים נפוצים לרגישות לאלכוהול, כך שמצד אחד אין מה להיבהל יותר מדי, אבל מצד שני אם התחושות הללו נמשכות לאורך זמן רב, ומלוות בקושי מסוים בנשימה, כדאי להפסיק לשתות ואף להיוועץ ברופא.

עוד ב-mako בריאות:
>> אתם ביקשתם: תפריטים לדיאטה של אדל
>> וואו: זה מה שקורה בעור כשמפסיקים להתאפר
>> בלי שיעול: הסימנים לקורונה שמופיעים בילדים

כאב ראש 

לא מדובר בכאב הראש הנפוץ של ההנגאובר בבוקר שאחרי, אלא בכזה שמופיע זמן קצר לאחר צריכת משקה אלכוהולי. ב- Cleveland Clinicטוענים כי יש לא מעט סימפטומים ״קלאסיים״ של הנגאובר שעלולים להעיד גם על רגישות לאכוהול, כמו למשל תשישות, בחילה ומיגרנה. ההבדל הוא בעיתוי – אם התופעות הללו מתחילות לא הרבה אחרי שהתחלתם לשתות, ייתכן שאין לכם סבולת לכך.

שלשולים

אלכוהול, כאמור, גורם לקיבה לספוג יותר אלרגניים מהמזון, וייתכן שחלקם לא ממש יושבים טוב במערכת העיכול, כך ששלשולים הם סימן די מובהק לכך שהגוף שלכם לא מתמודד טוב עם משקאות אלכוהוליים. מומלץ לנסות סוגים שונים של יין או בירה כדי לראות אם התופעה הזו עדיין מתרחשת. מומחים טוענים כי לא צריכים להתנזר לחלוטין מאלכוהול רק בגלל התגובות הללו, אלא פשוט להיות יותר מודעים למה שאתם שותים ולכמויות. וכמובן, אם הסימפטומים מחמירים, בקרו רופא.