לא פעם צצים מיילים או פוסטים בפייסבוק לגבי הסכנות הבריאותיות שבשימוש בכלים חד פעמיים, כלי פלסטיק או אלומיניום. לעיתים מדובר במידע מהימן שמבוסס על מחקרים רציניים ולפעמים הפרסומים מבוססים על שמועות או תחושות בטן. יש הרבה דעות קדומות בנושא וההוכחה המדעית לא תמיד חד משמעית וברורה. בעולם המודרני, אנחנו נחשפים למגוון עצום של חומרים אורגניים ואי אורגניים ולא תמיד ידוע או ברור מה ההשלכות של החשיפה על הבריאות שלנו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

יש חומרים שהחשיפה אליהם פוגעת בבריאות באופן מוכח - כמו למשל עישון סיגריות, אכילה מוגזמת והשמנת יתר וגם נסיעה בכביש, שכן תאונות דרכים הן גורם המוות המשמעותי ביותר בצעירים. ברור שהיינו מעדיפים להימנע ולהיחשף כמה שפחות למה שעשוי להזיק לנו. אבל האם אכילה מצלחות מפלסטיק, שימוש בתבניות אלומיניום בתנור או שימוש חוזר בבקבוקי שתיה קלה הם הסכנה לבריאותנו?

"הטוקסיקולוגיה המודרנית טוענת שהמנה היא שעושה את הרעל. כלומר, גם חשיפה לחומר מסוכן איננה מסוכנת כשלא עוברים סף חשיפה מסוים”, אומר ד"ר אופיר לבון, מנהל היחידה לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית, במרכז הרפואי כרמל. כשאנחנו מדברים על חשיפה טוקסית, אנחנו בעצם שואלים את עצמנו - האם החומר הזה רעיל? כמה בטוח השימוש במוצר? יש ספקטרום של בטיחות והחיים הם סיכון אחד גדול. למשל, אנחנו לא חושבים לכמה קרינה אנחנו נחשפים "השאלה היא מהי החשיפה לאותם חומרים - מבחינת הזמן והכמות - והאם נעשה בהם שימוש למטרה אליה נועדו". אומר ד"ר לבון.

מתי זה באמת לא בריא להשתמש בפלסטיק?

בשנים האחרונות יש דיון נרחב לגביי חומר כימי שנקרא ביספנול A (BPA), שנמצא בשימוש רחב בתעשיית הפלסטיק בעיקר לייצור של פוליקרבונט, פלסטיק קשיח וקל. לחומר הזה יש גם פעילות הדומה לפעילות הורמון האסטרוגן בריכוזים מסוימים. BPA יכול להימצא באריזות מזון, כוסות פלסטיק לשימוש חוזר, בקבוקי פלסטיק, בקבוקים לתינוקות ועוד, ועשוי להגיע למזון כתוצאה מזליגה מכלי האחסון. מה מגביר סיכון לזליגה? BPA יכול לזלוג ביתר שאת אם המזון או הנוזל חם, רותח או חומצי ואם המיכל שרוט או פגום. לכן, לא כדאי למשל לשים מים רותחים בכלים עם BPA.

במחקר שבדק ניטור נוזלי גוף בארצות הברית, נמצא שיש BPA בשתן ב-93 אחוז מהאוכלוסייה הכללית מעל גיל 6. בסקר דומה, שהתפרסם על ידי משרד הבריאות בארץ בשנת 2012, עלה כי ל-98 אחוז מאוכלוסיית המדגם היו ריכוזים ניתנים לגילוי של BPA בשתן. כדאי גם לציין כי ריכוז החומר שנמצא במדגם בארץ היה גבוה מזה שנמצא בארה"ב.

בקבוק מים מעוך (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בקבוק פלסטיק נועד לשמור את המשקה למשך שנה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אז מה עושה BPA? עדויות בחיות מעבדה הובילו את איגוד הכימיקלים האירופאי לסווג את החומר כ"מדאיג בהשפעתו על פוריות האדם". מחקרים בבעלי חיים מראים שחשיפה לרמות BPA נמוכות בגיל צעיר, יכולה להוביל לפגיעה הורמונלית, התפתחותית או פגיעה הקשורה למערכת הרבייה, שעשויות להתבטא בגיל מבוגר יותר. ומה לגבי מחקרים בבני אדם? הם מן הסתם בעיתיים לביצוע, אבל ישנם רמזים להשפעות החומר על מערכת הרבייה, על הורמון התריס, תפקודי הכבד, מחלות לב ועוד. בימים אלה, מתבצעים בארץ מספר מחקרים שבוחנים השפעת BPA על היבטים שונים בבריאות בני אדם. בינתיים, עד שהתמונה תתבהר, משרד הבריאות אוסר שימוש ב-BPA בבקבוקים או כוסות לתינוקות וממליץ להחליף בקבוקים וכוסות ישנים במיוחד כאלה בלויים או שרוטים.

"יש כמה בעיות פוטנציאליות בשימוש בכלי פלסטיק והן נובעות בעיקר משימוש שגוי לדוגמא חשיפה לטמפרטורה גבוהה או שחיקה של הכלים. למשל, לחשיפה לשיירי פלסטיק מסוג מסוים, עשויה להיות בעיתית עקב השפעה על המאזן ההורמונלי. בשימוש נכון, בכלי תקין, לא אמורה להיות בעיה ועל כן מומלץ להשתמש במוצרים למטרה שלשמה נועדו. למשל, בקבוקי מים מפלסטיק או בקבוקים של משקאות קלים, נועדו לשמר את המשקה שבתוכם לתקופה מסוימת (של כשנה) ולכן גם בשימוש חוזר, כשמאכסנים בהם מים במקרר למשל לא אמורה להיות בעיה.

עוד ב-mako בריאות:
נמאס מגלולות? תתחילו לטעום את ההפרשות שלכן
האם ניתן לעצור את אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר?
כמה קלוריות שורפים באימון מטקות? מדריך כושר לקיץ

הבקבוקים עשויים מפולימר שנקרא פוליסטירן ובשימוש מאד מאד ממושך או למשל בתנאי סביבה קשים כמו חום רב, יכולה להיות דגרדציה (פירוק) של הפלסטיק וכתוצאה מכך תיתכן חשיפה לחומרים שיזלגו לשתייה. יצרני הבקבוקים לא התכוונו שהבקבוקים ישמרו לאורך זמן ברכב למשל, וכך, אם השארנו בקבוק בחוץ לאורך זמן נעשה שימוש במוצר מחוץ לתנאים המקוריים. ניתן להקביל את זה לאריזות של תרופות שגם אותן מומלץ לשמור באזור קריר ואפל". אומר ד"ר לבון.

בהקשר הזה, משרד הבריאות ממליץ לבחור משקאות הנמכרים במכלי זכוכית או פלסטיק רך – פלסטיק ממנו עשויים בקבוקים המיועדים למחזור. כבקבוקי מים לשימוש חוזר, ההמלצה היא להשתמש בבקבוקי נירוסטה, שהם נחשבים לטובים ביותר למטרה זו. בקבוקים שמכילים BPA מסומנים בדרך כלל בקוד אוניברסלי.

 

***התמונה מחוזר משרד הבריאות***

מה אפשר לחמם במיקרו?

באותו אופן, ה-FDA האמריקאי ממליץ לחמם במיקרוגל מזון בתוך כלים שמיועדים לכך, עליהם אמור להיות כיתוב שמאשר שהם בטוחים לשימוש במיקרוגל. במהלך חימום במיקרוגל, גדל הסיכון שישתחררו מהכלי כימיקלים שיעברו למזון ולכן ההמלצה היא לכלי פלסטיק המיועדים לחימום אוכל במיקרוגל, כלי פיירקס, זכוכית או קרמיקה. חימום עם ניילון נצמד למשל, ממש אינו מומלץ.

ומה לגביי אפייה בתבניות אלומיניום או שימוש בנייר אפייה? "חשוב להבין שחשיפה למתכת היא לא באופן אוטומטי דבר רע. יש מתכות בגוף שלנו וחשוב שיהיו לבריאותנו. השימוש בתבניות אפייה ונייר אלומיניום לא אמורים להיות בעיתיים בשימוש נכון. מדובר בסגסוגת שבזכות תכונותיה עמידה לחום ולכן לא אמורה להיות הפרשת חומרים למזון. ייצור מוצר באופן מסודר ותקין ושימוש נכון במוצר אמור לתת למשתמש הקצה רשת ביטחון", אומר ד"ר לבון.

החיים המודרניים מציבים לנו דילמות באשר למה נחשף יותר וממה נמנע. בכל מקרה, חשוב לבחון מהן האופציות ולא להחליט באופן שרירותי על סמך שמועות. "אין תשובה טובה מה הכלי שהכי בריא לאכול ממנו לאורך זמן. בדיוק כמו שלא ניתן להתייחס באופן אחיד לכל כלי הפלסטיק. פלסטיק הוא חומר מגוון, וכלים שונים עשויים מפולימרים שונים. השימוש בפלסטיק הוא רחב מאד, ואפילו נעשה בו שימוש רפואי במכשירים שמושתלים בגוף. אנשים צריכים לקבל החלטה תוך הפעלת שיקול דעת ובחינת האלטרנטיבות", מוסיף ד"ר לבון.

* הכותבת היא סטודנטית לרפואה בהדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

>>  למה חשוב לשתות כוס מים רותחים על הבוקר?