אנחנו לא בהכרח חושבים על זה, אבל כולנו אוכלים מדי יום ביומו חומרי ניקוי. מדובר בנוזלים, אבקות וטבליות שבהם אנחנו משתמשים כדי לשטוף את הכלים שלנו, אם ביד או במדיח הכלים - מבחינה מחקרית (וגם מבחינה הגיונית) הוכח כי לא מעט שרידים שלהם נשארים על כלי האוכל שלנו, ומשם הדרך לקיבה קצרה. אומרים לנו שהחומרים הללו בטוחים למאכל ושאין שום בעיה שנצרוך אותם, אבל ייתכן שיש להם השפעות שאיש לא חקר.

כך לפחות טוענת הנטורופתית דוקטור קת'רין מסלן. לדבריה, מוצרי הניקוי למדיח למשל מכילים לא מעט חומרים פעילי שטח (חפ"ש), שהם כימיקלים שמטרתם לפרק שומנים כבדים. הבעיה היא שגם מערכת העיכול שלנו מלאה בשומנים, וספציפית הקיבה שמכילה ציפוי רירי אשר הכרחי כדי למנוע מחומצות מימן כלורי מלאכל את הדפנות שלה. גם המעיים מכילים שכבה רירית המגנה עליהם מפני נזק. כך שאם חומרי הניקוי למדיח יכולים למוסס שכבות שומניות ולכלוכים קשים באמצעות לחץ מים בלבד, מה הם בדיוק יכולים לעשות למערכת העיכול שלנו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ולא מדובר רק בהם. גם הכימיקל טריקלוזן, הנמצא בחומרי ניקוי אנטיבקטריאלים, מסוגל להשפיע על מכלול המיקרואורגניזמים בגוף, ואפילו רכיבי הריח הסינתטיים של חומרי הניקוי מכילים מגוון כימיקלים, כולל פתאלאטים, שהוכחו כמזיקים. מחקרים מראים כי טבליות הניקוי למדיח הן הגרועות מכולם, משום שהן מכילות כימיקלים וחומרים שנועדו לרכך את המים ולהבריק את הכלים, כך שחוץ מרכיבי ניקוי פעילים יש בהן גם תמיסת pretreat, מסירי שומנים, אקונומיקה ונוזלי הברקה.

>> אילו חומרי ניקוי הכי מסוכנים לנו?

כל מי שאי פעם פתח את מדיח הכלים לאחר שסיים לעבוד ודאי הבחין שיש על הכלים שלו שאריות של בועות וחומרי ניקוי, שלא לדבר על ריח מובחן של חומר הניקוי – האם לשאריות הללו באמת אין השפעה על הגוף? מסלן אומרת: למה להסתכן? ההשפעות המדויקות של הכימיקלים הללו עדיין לא ברורות, אבל כדי להיות בטוחים שהם לא מזיקים לכם, כדאי לעבור לחומרי ניקוי אורגניים.

הכוונה היא לאבקות או תמיסות המבוססות על מינרלים ומכילות 100 אחוז חומרים המבוססים על צמחים, וכמובן ללא תוספות של ריח או בישום (אם כבר מתעקשים על ריח, אז שיהיה כזה המבוסס על שמנים אתריים). מסלן טוענת שחומרי ניקוי טבעיים אפקטיביים בדיוק כמו החומרים הכימיים, ויש לא מעט מותגים שמציעים אותם. עם זאת, היא ממליצה לא להשתמש ביותר מדי חומרי ניקוי, ואפילו לבצע מחזור שטיפה נוסף בלי שום חומרים לאחר השטיפה הרגילה.

אופציה נוספת היא פשוט לשטוף את הכלים בידיים: מחקר שנערך בעבר בשבדיה הוכיח כי ילדים שאוכלים מכלים שנשטפו ביד פיתחו פחות אלרגיות מילדים שאכלו מכלים שנשטפו במדיח. בין שמדובר בכמות הבקטריות המזערית שנשארה על הכלים שנרחצו ביד, אשר למעשה סייעו בפיתוח מערכת החיסון, או בעובדה שמוטב שילדים לא יצרכו כימיקלים. כמו כן, גם אם רוחצים כלים ביד, כדאי להשתמש בסבונים ובנוזלים טבעיים.