השתמשתם בקופסת שימורים ונשארו שאריות של מזון בקופסה, מה תעשו: תעבירו את השאריות לקופסה עם מכסה או תכניסו את קופסת השימורים כפי שהיא ישירות למקרר? זה בסדר להודות בכך שלפעמים אין לנו ממש כוח להעביר את השאריות לקופסה סגורה ואנחנו מעדיפים את הדרך הקלה והמהירה. אבל השאלה היא מה קורה למזון שנשאר בקופסת שימורים ומאוחסן במקרר? האם בטוח בכלל לאכול אותו? זה מה שיש למומחים להגיד בנושא.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לפי ה-USDA (מחלקת החקלאות של ארה"ב), זה לגמרי בסדר להכניס פחית שימורים פתוחה עם שאריות מזון לתוך המקרר. אך הם מציינים כי עדיף להעביר את שאריות המזון מקופסת השימורים לקופסה אחרת, מזכוכית או מפלסטיק, שתשמר את איכות המזון והטעם בצורה טובה יותר. לפי גיטנג'לי קונדו, מרצה בכירה לביולוגיה בברוקדייל קולג', חשיפת מזון לחמצן חושפת אותו גם לחיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים באוויר, לכן היא ממליצה תמיד לאטום שאריות מזון בקופסאות עם מכסה. אם לא, אתם חושפים את שאריות המזון לחיידקים, חלקם עלולים לגרום לקלקול קיבה. "ישנה אופציה שהמזון יתקלקל, מה שיכול לגרום לסיכון בריאותי".

היא מוסיפה כי יש סיכון ל-BPA או ביספנול A, שעלול לזלוג מאלומיניום ומהמתכת בקופסת השימורים. BPA הוא חומר שנמצא בציפוי הפנימי של קופסאות שימורים, שיכול לגרום לשיבוש בהורמונים, כיוון שהוא "מחקה" את ההורמון אסטרוגן ועלול להיות קשור להתפתחות והתקדמות של סרטן, לפי מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Medicine ב-2015. לכן, כדאי לקנות קופסאות שימורים שכתוב עליהם "ללא BPA".

שימורים, פותחת (צילום: Africa Studio, shutterstock)
לסגור או לא לסגור? לסגור | צילום: Africa Studio, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> אוכלים חביתה לארוחת בוקר? טעות גדולה
>> הטריק המהיר שמחזק את שרירי הבטן 
>> אחת ולתמיד: האם כדאי ללבוש חזייה? 

כמה זמן מזון יכול להישאר טרי בתוך קופסת שימורים?

סוג המזון שנמצא בתוך קופסת השימורים קובע כמה זמן תוכלו להשאירו במקרר. מזונות מרוכזים יותר (כמו חלב מרוכז) יכולים להישאר יותר זמן במקרר מאשר מזונות פחות מרוגזים, כמו ציר עוף, מסבירה קונדו. אך כאמור, באופן כללי, היא ממליצה לא לאחסן קופסאות שימורים פתוחות במקרר, אלא להעביר את השאריות לקופסה סגורה עם מכסה. ואם בכל זאת אתם חייבים להכניס את קופסת השימורים למקרר, נסו לכסות אותה.

האם מזון בקופסת שימורים בכלל בריא?

בין שהוא מאוחסן במקרר או לא, חשוב לזכור שמרבית קופסאות השימורים מגיעות עם המון מלח. "פעמים רבות, מזון משומר מכיל חומרים משמרים, חלקם משומרים בתמיסת מי מלח", מסבירה קונדו. וכך בקלות אתם עלולים לעבור את כמות הנתרן היומית המומלצת (הישראלי הממוצע צורך פי 2 יותר מלח מהכמות המומלצת). קונדו אומרת ששטיפה מהירה במים פושרים יכולה לעזור להסיר חלק מהמלח העודף ממזון משומר.

>> קופסאות השימורים שצריך להעיף מהמזווה, ומהר