העולם מתחלק לשני סוגי אנשים; אלה שבקיץ ישנים עם פוך ומזגן ואלה שבקיץ ישנים עם שמיכה דקיקה. אבל כמעט ואין אנשים שמוכנים ללכת לישון בלי שום דבר שמכסה אותם. אז למה בעצם אנחנו לא יכולים מבלי להתכסות והאם זה יכול להזיק לנו בחודשי הקיץ החמים?

"השעון הביולוגי שלנו קשור לטמפרטורת הגוף. ירידה בטמפרטורת הגוף מתרחשת רגע לפני השינה", מסבירה אלן וורמטר, אחות במקצועה ודוברת מטעם ארגון Better Sleep להאפינגטון פוסט.

טמפרטורת הגוף ממשיכה לרדת במהלך הלילה. כך למעשה הגוף משמר אנרגיה, כך שיהיה ניתן להקדיש אותה למערכות אחרות כמו מערכת העיכול. שמיכות מגינות מפני ירידה נמוכה מדי בטמפרטורת הגוף שתוביל להתעוררות ולפיכך תפגע בתהליך ההתחדשות של הגוף במהלך הלילה. 

אישה ישנה (צילום: shutterstock)
שמיכות מגנות מפני ירידה נמוכה מדי של טמפרטורת הגוף | צילום: shutterstock

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פעולת ההתכסות מסמנת למוח שהגיע הזמן לישון 

אבל מה קורה בקיץ? "כשכבר חם לכם, זה יכול לגרום לעלייה נוספת בטמפרטורת הגוף וליצור תנור אדים מתחת לשמיכות״, מסבירה וורמטר. כיוון שירידה טבעית בטמפרטורת הגוף היא סימן עבורו שזה זמן לישון, כשקורה ההפך והגוף חם - הוא חושב שעליו להיות ערני ופעיל. וגם אם אתם מצליחים להירדם, ככל הנראה שתמצאו את עצמכם מתעוררים באמצע הלילה, בשל ניסיונותיו של הגוף לקרר את עצמו. 

אז למה כל כך קשה לנו להיפרד מהשמיכה? כפי שירידה טבעית בטמפרטורת הגוף מהווה סימן שהגיע הזמן לישון, כך גם פעולת ההתכסות בשמיכה. כיוון שהתכסות בשמיכה הפכה להרגל קבוע לפני השינה, יהיה קשה לנו להירדם בלעדיה. ״זה חלק מהשגרה, בלי זה המוח מרגיש שמשהו חסר וייתכן שיהיה לו קשה להירגע״, מסבירה וורמטר. אז אם באופן פרדוקסלי, שמיכה גם יכולה להדיר שינה מעיניכם בימים חמים, אבל גם שינה בלי שמיכה יכולה להפריע לשינה – מה הדרך הטובה ביותר לישון? הנה כמה טיפים ממומחים.

עוד ב-mako בריאות:

>> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
> האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?
>> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

מקלחת חמה לפני המיטה. "כשאתם מחממים את הגוף במהירות במקלחת, אתם מעוררים את מערכת ויסות טמפרטורת הגוף של הגוף", מסבירה צ'לסי רורשיב, מומחית למדעי המוח. ובמילים פשוטות: המים החמים מתאדים אחרי המקלחת ולמעשה גורמים לקירור הגוף, כלומר, מסמנים למוח שזה זמן לישון. כתוצאה מכך, תוכלו לישון עם שמיכה מבלי להרגיש שחם לכם.

להשאיר את כפות הרגליים מחוץ לשמיכה. מחקרים מראים שכפות רגליים קרירות יכולות לעזור להוריד את טמפרטורת הגוף ובהתאם לכך עשויות לעזור לכם להירדם.

כפות רגליים (צילום: Golubovy, shutterstock)
להשאיר את כפות הרגליים מחוץ לשמיכה | צילום: Golubovy, shutterstock

להיפרד מהשמיכה בהדרגה. אם אתם רגילים לישון עם פוך, נסו במשך כמה ימים בהדרגה לעבור לשמיכות דקות יותר.

לישון בהלבשה תחתונה. אוהבים לישון בפיג'מה? היא בהחלט יכולה לתרום לתחושת חום במהלך השינה. נסו לישון בהלבשה תחתונה (או בעירום) במקום זאת.

תנו לעצמכם ספייס. שינה צמודה לצד הפרטנר שלכם יכולה בהחלט להעלות את טמפרטורת הגוף. אם המיטה שלכם מאפשרת לכם ויש מספיק מקום, נסו לישון פחות בכפיות, כדי לאפשר לטמפרטורת הגוף לווסת עצמה היטב לקראת השינה.