ברגע שמזג האוויר מתחיל להתקרר, קצוות הגוף שלנו מיישרים איתו קו. כשאנחנו מסתובבים רוב הזמן עם כפות ידיים ורגליים קרות, אנו תולים את האשם העיקרי במחזור הדם שלנו, אבל מתברר שהסיבה בכלל נעוצה במה שאתם לובשים.

במשך שנים נשענו על ההסבר שכאשר האקלים קריר, זרימת דם לא טובה תגרום לקור בכפות הרגליים וגם בכפות הידיים. אך פרופסור ויטלי, מומחה לכלי דם, מסר ל-NetDoctor כי ברוב המקרים, זרימת הדם של אנשים שסובלים מכפות ידיים ורגליים קרות תקינה לחלוטין. "אנשים רבים טועים לחשוב שיש להם זרימת דם משובשת כאשר הידיים והרגליים שלהם קרות - בייחוד בחודשי החורף הקרים. אך מה שקורה בפועל הוא שכלי הדם שנושאים את הדם החם לקצות האיברים, כמו הבהונות, האוזניים והאצבעות, רגישים מאוד לקור, ולכן הם מתכווצים. למעשה, זו לא בעיה במחזור הדם אלא בעיה עם המיקרו-סירקולציה בגוף (הקשורה לכלי הדם הקטנים ביותר בגוף)".

לדברי פרופ' ויטלי, מחזור דם לא תקין או משובש פירושו כאשר העורקים חסומים או צרים, ומגבילים את זרימת הדם ממעבר דרך כלי הדם. מחזור דם משובש נגרם לעתים קרובות על ידי הרגלים מזיקים כמו עישון, או בעיות בריאותיות שנובעות מלחץ דם גבוה, סוכרת וגם זקנה.

A post shared by Anna Mo. Chunky Knits (@ohhio) on

  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מי סובל ממיקרו-סירקולציה לא תקינה?

ישנם כמה גורמים אפשריים: לדברי פרופ' ויטלי, אנשים רבים הסובלים מבעיה זו רזים מאוד, ולכן מאבדים חום מהר יותר כאשר מזג האוויר קר. סיבה אחרת שגורמת לידיים ורגליים קרות היא אנשים שהמטבוליזם שלהם יחסית אטי, בייחוד אם תפקוד בלוטת התריס שלהם נמוך או אם הם צורכים תרופות שגורמות לזרימה ירודה בכלי הדם הקטנים כמו תרופות מסוג חוסמי בטא.

הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיה היא כפי שמייעצות לנו האמהות, ללבוש בגדים מחממים. "אם תתלבשו בצורה נכונה, לא תאבדו את חום הגוף, והאצבעות שלכם בכפות הידיים והרגליים יישארו נעימות וחמות. אבל אם תלבשו בגדים שלא ישמרו על חום הגוף שלכם ביעילות, תתחילו לאבד חום, הטמפרטורה שלכם תתחיל לרדת, והגוף שלכם יצטרך לפעול ולהגן על עצמו כדי לשמור על חום הליבה". במילים אחרות, לפני שתצאו מהבית, ודאו שאתם עטופים מספיק לקראת מזג האוויר בחוץ, כדי למנוע מהאצבעות והבהונות שלכם להתקרר.

תסמונת ריינו

סיבה נוספת לקור באצבעות ובבהונות היא שחלק מהאנשים נוטים יותר להרגיש את הקור לעומת אחרים, וכאשר קר להם, העורקים הפריפריאליים שלהם מתכווצים והדבר גורם לשינוי בצבען של האצבעות והבהונות לכחול ואדום. תופעה זו ידועה בשם תסמונת ריינו והיא לרוב מלווה בתחושת כאב ונימול.

תסמונת ריינו משפיעה על כלי הדם, בעיקר על האצבעות והבהונות, אך לעתים גם על האף והאוזניים. כלי הדם מצטמצמים בעת חשיפה לקור ולעתים גם כתוצאה מסטרס. הטיפול בתסמונת ריינו נועד בעיקר לצמצם את הישנות התופעה, להפחית את חומרתה ולמנוע נזק לרקמות ואובדן של רקמות האצבעות.

A post shared by Urban Outfitters (@urbanoutfitters) on

  

עוד ב-mako בריאות

>> ראו הוזהרתם: 3 מאכלים שגורמים לצלוליט
>> בני ה-31 עלו ארצה ואז גילו את הנורא מכל
>> נשארים הרבה בבית? יש לזה יתרון מפתיע

מה תוכלו לעשות כדי להימנע מקור באצבעות ובבהונות?

שמרו על הידיים והרגליים שלכם חמות ויבשות.

השתמשו במים חמים כדי לחמם את הידיים והרגליים.

הימנעו במידת האפשר ממיזוג אוויר.

לבשו כפפות כשאתם נוגעים במזון קפוא או קר וגם כשאתם שוטפים את הכלים או מנקים עם מים קרים.

לבשו שכבות ביגוד וחבשו כובע צמר כאשר האקלים קר.

השתמש במחממים כמו כריות חימום קטנות שתוכלו לתחוב לכיסים או לבגד.

אל תעשנו.

שמרו על שגרת אימונים קבועה.