אף אחד לא אוהב לקום בבוקר על צד שמאל, מה שנקרא, כשהכוונה היא לאנשים שמתעוררים כשהם עצבניים, רגוזים, עייפים או סתם במצב רוח רע. לרוב זה מיוחס למחסור בשעות שינה, או קטיעה פתאומית של מחזור השינה, אבל מחקר חדש חושף כי המוח שלנו הרבה יותר מתוחכם מזה.

מתברר שהתודעה שלנו מסוגלת לראות את הנולד, ולחזות מראש אם צפוי לנו יום מלא מתחים ולחצים. וזה בכלל לא משנה אם אנחנו צודקים או טועים – עצם הפחד או החששות כבר מספיקים כדי להשפיע על כל שארית היום שלנו. "בני אדם יכולים לחשוב על דברים ולצפות לבואם לפני שהם בכלל קורים", אומר הפסיכולוג הקוגניטיבי ג'ינשיל היון מאוניברסיטת פנסילבניה סטייט. "זה יכול לסייע בלהתכונן לקראת אירועים עתידיים ואפילו למנוע מהם לקרות במובנים מסוימים, אבל גם להזיק לשגרת היום יום".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

>> לפני הכל: 6 דברים שאתם חייבים לעשות בבוקר

כדי לבחן את התאוריה שלו גייס היון 240 אנשים בגילאי 25 עד 65 לניסוי שארך שבועיים. בכל יום קיבלו המשתתפים התראות מאפליקציה בסמארטפון אשר סקרו אותם בנוגע לרמות המתח שלהם. בבוקר שאלה אותם האפליקציה האם הם מרגישים שצפוי להם יום מתוח ולאחר מכן, חמש פעמים במהלך היום, הם נתבקשו לדרג עד כמה הם מרגישים מתוחים. בכל לילה הם נשאלו לגבי יום המחרת. בנוסף, מדי יום נתבקשו המשתתפים לבצע מספר מבחנים שקשורים לזיכרון, ולשחזר רצף של נקודות על גבי קווי רשת כפי שראו בעבר.

החוקרים מצאו כי ככל שרמות המתח הצפויות בכל בוקר היו גבוהות יותר, כך תוצאות מבחני הזיכרון היו נמוכות יותר במהלך היום. זאת לעומת שלציפיות הערב לגבי רמות המתח למחרת לא היו כל השפעה על התוצאות. המסקנה שלהם הייתה כי "לקום על צד שמאל" היא למעשה תופעה פסיכולוגית לחלוטין אשר קשורה ישירות ל"ריקון מאגר תשומת הלב" - כאשר דאגות ומתחים שואבים את משאבי תשומת הלב שלנו מדי בוקר, הם פוגמים בביצועים הקוגניטיביים שלנו במהלך היום. למעשה, הדאגה והחששות ממה שעתיד לבוא היו ברוב המקרים מלחיצות יותר מאשר האירועים עצמם.

עוד ב-mako בריאות:
>> הטיפ הסודי של קים יעזור לכם לירידה במשקל
>> אחת ולתמיד: כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום?

"כשאתם מתעוררים בבוקר עם תחזית מסוימת לגבי היום שלכם, במובן מסוים הפור כבר נפל", אומר אחד מהחוקרים. "אם אתם חושבים שהיום שלכם יהיה לחוץ, אתם הולכים להיות לחוצים בלי קשר למה שיקרה בפועל". כך שהמסקנות של החוקרים היו שעל מנת לחוות ימים מוצלחים ופרודוקטיביים, כולנו צריכים להכין את עצמנו רגשית מדי בוקר ולעבוד על הורדת רמת המתחים ודאגות. בדיוק כשם שאומרים שארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר, גם הרגעת לחצים על הבוקר היא לא פחות חשובה. איך עושים את זה? זהו השלב הבא במחקר, אבל דרך טובה להתחיל היא לקחת אוויר, לחייך ולשנן לעצמכם: "היום הולך להיות לי יום טוב".