הסיבות לכך שיש לכם קשקשים בשיער יכולות להיות מגוונות, החל מקרקפת יבשה, דרך מחלות עור כמו אקזמה ופסוריאסיס, ועד פטריות ובקטריות כמו מלסזיה.

מצאנו 10 שיטות טבעיות שונות שמבטיחות ראש יפה ונקי מקשקשים. האם כדאי לכם לנסות אותן בבית? ובכן – זה מה שיש לד"ר בועז גבאי, מומחה לרפואת עור ממרכז רפואי "מאיר" לומר בנושא:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שמן עץ התה: עלול לגרום לתגובות אלרגיות

הטענה: יעיל בעיקר נגד פטריות, ולכן אם זה מקורם של הקשקשים – זה פתרון מוצלח. מחקר מ-2011 מצא כי ריכוז של פחות מאחוז אחד של תמיסת שמן עץ התה אפקטיבי במלחמה נגד סוגי פטריית המלסזיה, שיכולה לצמוח על הקרקפת ולגרום לקשקשים. ההמלצה היא לטפטף 6 טיפות של התמצית בחצי כוס מים או לשמפו הרגיל, ולחפוף.

דבר המומחה: "יש המאמינים כי תכשירים המכילים שמן עץ התה יכולים להפחית הסימפטומים של קשקשים, ואכן ישנן מעט עדויות מחקריות שזה עובד. אך שמן זה עלול לגרום גם לתגובות אלרגיות בקרב אנשים מסוימים, לכן מומלץ להיות מודעים לכך ולהיזהר".

לימון: לא מומלץ בעת החשיפה לשמש

הטענה: הלימון מסוגל לאזן את החומציות בקרקפת ולהרחיק ממנה את הקשקשים. מומלץ לחפוף בתחילה עם שתי כפות של מיץ לימון, ולאחר מכן לשטוף עם תערובת של כוס מים וכפית לימון, ולחזור על הפעולה עד שהקשקשים נעלמים.

דבר המומחה: "חומצת הלימון עלולה לשנות את צבע השיער בטיפול מתמשך לאורך זמן.
מעבר לכך, לימון עלול לגרום לתגובה אלרגית קשה, בייחוד בעת החשיפה לשמש".

אבקת סודה לשתייה: עלולה לגרום לנזק לשיער ולקרקפת

הטענה: אבקת סודה לשתייה ידועה בתור חומר המסייע בהסרת תאי עור מתים, וזו הרי ההגדרה של קשקשים. היא גם יכולה להילחם בפטריות ולאזן את חומציות הקרקפת. הרטיבו את השיער ופזרו את האבקה על הקרקפת, לאחר שתי דקות שטפו את השיער עם מים חמים (ללא שמפו), וחזרו על הפעולה פעם או פעמיים בשבוע למשך כמה שבועות.

דבר המומחה: "מחקרים שונים מצאו כי סודה לשתייה עלולה לגרום הן נזק לשיער והן לגירוי בעור. כדאי לציין שלקרקפת יש רמת חומציות (PH) של 5.5, ולשיער יש רמת pH של 3.67, אבל לסודה לשתייה יש רמת pH של 9. מחקרים מראים כי מוצרים עם רמת pH גבוהה עלולים לגרום נזק לשיער ולקרקפת. שימוש בהם לאורך זמן עלול לגרום להפחתה של השומנים הטבעיים של השערה ולגירוי הקרקפת".

חומץ תפוחים: עשוי להועיל לטווח קצר אך גם לגרום לפגיעה בעור

הטענה: גם חומר הפלא הזה מסוגל לאזן את חומציות הקרקפת ולמנוע את התרבותם של חיידקים. כבונוס הוא גם יכול להבהיר קצת את השיער, ולסייע בפתיחת נקבוביות סתומות. ערבבו רבע כוס חומץ תפוחים עם רבע כוס מים, שימו בשפריצר והשפריצו על השיער תוך כדי עיסוי. לאחר מכן כסו אותו במגבת למשך רבע שעה עד שעה, ושטפו במים. עשו זאת פעמיים בשבוע.

דבר המומחה: "חומץ תפוחים הינו בעל ph נמוך, ולכן הוא מסוגל לפגוע בפטריית המלססיה הגורמת לקשקשת. עם זאת, מדובר בשינוי זמני שאינו מחזיק לאורך זמן, ויתרה מכך - פעולה כזאת עלולה לגרום לגירוי ולפגיעה בעור הקרקפת ולזקיק השערה".

שמן קוקוס: שווה לנסות, אם לא יועיל – לא יזיק

הטענה: גם לשמן הזה יש יכולות אנטי-פטרייתיות, והוא מסוגל גם להעניק לחות לקרקפת ולהרגיע גירודים, והוא גם מריח מעולה. עסו את הראש והשיער בכמה כפות של שמן קוקוס, המתינו שעה ואז שטפו.  

דבר המומחה: "שמן הקוקוס יכול להוסיף לחות ולטפל בבעיית היובש של הקרקפת והשיער. הוא אף  מטפל במלססיה, שכאמור גורמת לקשקשים, וכן מונע פגיעה של חיידקים הגורמים לזיהום כגון סטפילוקוק זהוב. בנוסף, שמן הקוקוס נמצא יעיל כנגד תהליכי דלקת בעור. אפשר לנסות - אם לא יעזור כנראה לא יזיק".

אלוורה: עלולה לגרום לנזקים שונים בעור

הטענה: אלוורה מסוגלת גם היא למנוע את הגירוד והגירוי בעור, שבדרך כלל מתלווה לקשקשים, ולהרגיע את הקרקפת. עדיף להשתמש בג'ל אלוורה לפני החפיפה, לעסות באמצעותו את הקרקפת, ואז לשטוף ולחפוף עם שמפו רגיל (שאם הוא מכיל אלוורה אז על אחת כמה וכמה).

דבר המומחה: "שימוש ממושך בג'ל אלוורה, שהינו בעל תכולת מים גבוהה, עלול לגרום לאלרגיות בעור ולגירויו. הוא יכול גם לגרום לאדמומיות של העפעפיים, ליובש, לסדקים בעור ואף לשינויי פיגמנט. כל אלה על אף מחקרים שלפיהם ג'ל אלוורה יכול להאט את הריפוי של פצעים כירורגיים".

אלוורה (צילום: Nikolay Litov, Shutterstock)
שימוש ממושך עלול לגרום לאלרגיות. אלוורה | צילום: Nikolay Litov, Shutterstock

שום: כי מי באמת יתקרב אליכם אחרי זה?

הטענה: שום הוא אויב ידוע של בקטריות, כך שאם הקשקשת שלכם נגרמת כתוצאה מזה, כדאי לטחון כמה שיני שום לתוך כוס של מים עם קצת דבש, לעסות את הקרקפת עם התמיסה ואז לשטוף.

דבר המומחה: "שום עלול לגרום לתגובה אלרגית וגירוי קשה בעור. ואולם, סביר להניח שהריח החריף של השום ירחיק מכם אנשים למרחק שממנו לא ממש ניתן יהיה לראות את הקשקשים שלכם".

שמן זית: יעיל באותה מידה כמו שמן הקוקוס

הטענה: עוד אחד מהשמנים שמסוגלים לטפל ביובש של הקרקפת ולשפר את הלחות שלה. כאן ההמלצה היא דווקא לישון איתו: עסו את הקרקפת עם 10 טיפות של שמן זית חמים, כסו את השיער בכובע מקלחת והשאירו כך את השיער במהלך הלילה. לאחר מכן ניתן לשטוף ולחפוף, וכדאי לחזור על הפעולה כמה פעמים בשבוע".

דבר המומחה: "שמן זית פועל כמו שמן קוקוס, אם כי הריח פחות מלבב".

בקבוקי שמן זית (צילום: Alexander Prokopenko, ShutterStock)
יעיל כמו שמן קוקוס. שמן זית | צילום: Alexander Prokopenko, ShutterStock

עוד ב-mako בריאות:

>> זה מה שקורה לגוף כשמפסיקים לקיים יחסי מין
>> הגיעה לעשות החלקה וגוונים ויצאה עם צלקות
>> חייכו! מצאנו טריק פשוט להלבנת שיניים בבית

מי פה: עלולים לגרום לגירוי ואלרגיה

הטענה: תפקידם הוא להילחם בתרביות חיידקים בפה ולצמצם נוכחות של בקטריות ופטריות, ולכן מומלץ לשלב את שטיפת השיער במי פה המבוססים על אלכוהול בשלב שבין השמפו למרכך: חפפו את השיער הרגיל, שטפו, עסו את הקרקפת עם מי פה, שטפו שוב והמשיכו לקונדישנר.

דבר המומחה: "מי פה מכילים חומרי חיטוי. הם עלולים לגרום לגירוי, לאלרגיה וליובש של הקרקפת. מעבר לכך, הם מעולם לא הוכחו כיעילים לאורך זמן".

אספירין: חשוב בעיקר להרחיק מילדים

הטענה: אספירין מכיל את אותו רכיב פעיל – חומצה סליצילית – שנמצא גם בשמפו נגד קשקשים, כך שאפשר להפוך באמצעותו כל שמפו לנוגד קשקשים: רסקו שני כדורי אספירין לכדי אבקה, ושלבו אותה בכמות השמפו הרגילה שאתם נוהגים לחפוף איתה. לאחר דקה או שתיים שטפו, וחפפו שוב בשמפו רגיל.

דבר המומחה: "חומצה סליצילית בריכוזים נמוכים משמשת רבות בדרמטולוגיה בתכשירים מקומיים לקילוף העור ואף בסוגי שמפו שונים. אספירין אכן מכיל סליצילטים אך עלול לכן לגרום לגירוי בעור ובאופן נדיר אף לתגובה אלרגית קשה. כמו כן, יש להיזהר בשימוש בסליצילטים בקרב ילדים עקב ספיגה בדם וסכנת הרעלה".